printlogo


کد خبر: 184121تاریخ: 1396/8/16 00:00
اخبار

ابلاغ آیین‌نامه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم
دولت، آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را ابلاغ کرد. بر این اساس، اشخاص مشمول باید همه سوابق مورد نیاز مربوط به معاملات و عملیات مالی را تا ۵ سال نگهداری کنند. به گزارش مهر، هیات دولت در جلسه هفتم آبان‌ماه ۹۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و اطلاعات و تأیید رئیس قوه ‌قضائیه و به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب ۱۳۹۴ آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد. بر اساس بند «ص» ماده «1» این آیین‌نامه، شاغلان مشمول عبارت از اشخاصی که معاملات زیادی را به صورت نقدی انجام داده یا از نظر پولشویی در معرض خطر قرار دارند و مصادیق آنان توسط شورا تعیین می‌‌شود از جمله پیش‌فروشندگان مسکن یا خودرو، طلافروشان، فروشندگان خودرو و فرش‌های گران‌قیمت، فروشندگان اشیای قیمتی و محصولات هنری گران‌قیمت هستند. همچنین طبق ماده ۱۲ اشخاص مشمول باید همه سوابق مورد نیاز مربوط به معاملات و عملیات مالی اعم از داخلی یا بین‌المللی را حداقل به مدت 5  سال نگهداری کنند تا بتوانند اطلاعات مورد درخواست مراجع ذی‌صلاح را به فوریت ارائه دهند. اینگونه سوابق باید حاوی اطلاعات کافی وجوه و دارایی (از جمله مبالغ و حسب مورد، نوع ارزهای مورد استفاده در هر معامله) باشد تا امکان بازسازی فرآیند هر یک از معاملات فراهم شود به‌گونه‌ای که در صورت لزوم، اطلاعات، مدارک و شواهد لازم برای تعقیب قضایی فعالیت‌های مجرمانه قابل ارائه باشد. در ماده ۲۷ نیز آمده است: اشخاص مشمول موظفند برای نظارت بر حسن اجرای مواد مربوط به این فصل ظرف 3 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، نسبت به تدوین خط‌مشی، رویه و کنترل‌های داخلی از جمله استقرار ترتیبات مناسب مدیریت خطر (ریسک) یا تطبیق رویه‌ها و مقررات، آموزش مستمر کارکنان، ترتیبات حسابرسی داخلی و انتصاب مأمور تطبیق اقدام کنند. همچنین طبق ماده ۲۸ اشخاص مشمول موظفند درباره همه نقل و انتقالات ارز یا وجوه به صورت فیزیکی (همراه مسافر) یا از طریق مراسلات پستی یا الکترونیکی و همچنین حواله یا اوراق بهادار رویکرد مبتنی بر خطر (ریسک) (RBA) مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را دریافت و در صورت مشاهده هرگونه معاملات و عملیات مشکوک، مراتب را در اسرع وقت به واحد اطلاعات مالی گزارش کنند.

مدیرعامل بانک ملت تغییر کرد
با حکم مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیرعامل بانک ملت تغییر کرد و بر این اساس، اخلاقی، جای خود را به بیگدلی داد. به گزارش مهر، محمد بیگدلی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و هم‌اکنون در رشته اقتصاد مقطع دکترا در حال تحصیل است. بیگدلی، معاونت مدیرعامل و ریاست هیات‌مدیره و مدیریت ارشد فروش و ارتباط با مشتریان، مدیریت امور ناحیه 3 و مدیریت شعب بانک ملت در استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و زنجان را در کارنامه دارد.


جلوی واردات برنج آلوده گرفته شد
مجلس به طور جدی بر عملکرد دستگاه‌های مسؤول نظارت دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و کوتاهی با آنها برخورد می‌کند، چنانکه چندی پیش با واردات برنج‌هایی که مشکوک به آلودگی بود برخورد شد و به واردکنندگان اجازه واردات داده نشد. بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درباره وضعیت سلامت برنج‌های وارداتی به کشور اظهار داشت: برای واردات برنج به کشور قوانین سختگیرانه‌ای مطابق استاندارد‌های جهانی و بعضا سختگیرانه‌تر تعیین شده و دستگاه‌های مسؤول مجدانه مراقب اجرای این مقررات هستند. وی افزود: تمام برنج‌هایی که از مبادی رسمی کشور وارد می‌شود توسط سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نمونه‌گیری و بررسی می‌شود و امکان واردات برنج غیرکیفی و آلوده به کشور از مبادی رسمی وجود ندارد. وی با بیان اینکه نظارت بر سلامت برنج‌های وارداتی از کشور مبدا و از زمین‌‌های کشاورزی آنها شروع می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه مشکل اجازه واردات به آنها داده نمی‌شود.
بنا بر این گزارش چندی پیش برخی نمایندگان مجلس در ارتباط با واردات 100 هزار تن برنج مشکوک به آلودگی( بیش از اندازه بودن میزان آرسنیک موجود در برنج) از مجاری غیرقانونی هشدار داده بودند.


Page Generated in 0/0049 sec