printlogo


کد خبر: 184136تاریخ: 1396/8/16 00:00
26 کشته و 20 زخمی در تیراندازی مرگبار در کلیسایی درتگزاس
سریال آمریکایی‌کشی سربازان آمریکایی

یک سرباز یانکی دیگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، لوله اسلحه‌‌‌‌اش را به سمت هموطنانش چرخاند و فاجعه آفرید. یک سرباز  26 ساله پیشین نیروی هوایی آمریکا با افتخار عکس سلاح خود را روی فیسبوک منتشر کرد و سپس به روی حاضران در کلیسایی در تگزاس آتش گشود و 26 تن را کشت و 20 تن دیگر را زخمی کرد. اگرچه «اف‌بی‌‌‌آی» این حمله را یک حادثه کور خوانده و طبق معمول تبلیغات رسانه‌ای برای دیوانه خواندن ضارب آغاز شده اما تعدد حملات مشابه از سوی نظامیان پیشین آمریکایی به مردم عادی این کشور، نشانه‌ای آشکار از فروپاشی ساختاری جامعه ایالات متحده است. دونالد ترامپ که در ژاپن به سر می‌برد، تنها یک ماه پس از کشتار بی‌هدف لاس‌وگاس که به قتل‌عام 58 تن در یک کنسرت شبانه با شلیک مستقیم یک سفیدپوست منجر و مرگبارترین حادثه تیراندازی تاریخ معاصر آمریکا خوانده شد، دوباره ناچار شد از عبارت تکراری «عمل شرورانه» برای یک حمله دیگر استفاده کند. به نظر می‌رسد تروریست‌ها، نژادپرستان افراطی سفید و کهنه‌سربازان آمریکایی بر سر کشتن شهروندان آمریکا، مسابقه‌ای خونین را آغاز کرده باشند. همین هفته پیش نیز یک راننده ازبک‌تبار «اوبر» منتسب به گروه تروریستی داعش با خودروی خود به سمت جمعیت حاضر در منطقه منتهن نیویورک رانده و 8 نفر را کشته بود. از طرف دیگر طی 5 سال اخیر، این چهارمین باری است که یک نظامی سابق آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقدام به قتل‌عام آمریکایی‌ها می‌کند و در این مدت این هفتمین قتل‌عام شهروندان این کشور با شلیک گلوله است.
پیش از ظهر روز یکشنبه در شهر کوچک سادرلند اسپرینگز در منطقه کانتی از بخش ویلسون در جنوب شرقی شهر سن‌آنتونیو در ایالت تگزاس، در حالی که 50 تن از مردم برای مراسم هفتگی در کلیسای «فرست باپتیست» گرد آمده بودند، سروکله «دوین کلی» 26 ساله و عضو پیشین نیروی هوایی آمریکا مسلح به سلاح نیمه‌خودکار پیدا شد. «کری ماتولا» شاهد عینی ماجرا به شبکه ان‌بی‌سی گفت: «ما صدای شلیک یک سلاح نیمه‌خودکار را شنیدیم... ما فقط
۵۰ متر از کلیسا فاصله داریم. این یک جای خیلی کوچک است برای همین همه کنجکاو بودند ببینند چه خبر است». به گفته فریمن مارتن، سخنگوی سازمان امنیت عمومی تگزاس، ضارب که لباس سیاه خاص نژادپرستان افراطی آمریکا و جلیقه ضدگلوله بر تن کرده بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تیراندازی به مردم را از محوطه بیرون کلیسا آغاز کرد و سپس مردم داخل آن را به گلوله بست تا اینکه یکی از اهالی محل شروع به تیراندازی متقابل کرد. ضارب سوار بر خودروی خود شد و سعی کرد از محل بگریزد اما بر اثر تیراندازی‌‌های متوالی فرد تعقیب‌کننده، کنترل ماشین را از دست داده و  در داخل آن از پا درآمد. اجساد ۲۳ نفر در داخل کلیسا پیدا شد و 2 نفر هم بیرون کلیسا به ضرب گلوله کشته شدند. یک قربانی دیگر  هم در بیمارستان درگذشت و به گفته مقامات محلی امکان افزایش تلفات وجود دارد. قربانیان حمله کلیسای «فرست باپتیست»  از ۵ تا ۷۲ سال سن داشتند، از جمله «آنابل» دختر 14 ساله کشیش کلیسا. گرگ ابت، فرماندار تگزاس، آمار ۲۶ کشته را تایید کرد و گفت این خونین‌‌‌‌‌ترین حمله از این نوع در تاریخ تگزاس بوده است. در این میان خود ترامپ هم که در سفر 12 روزه به شرق دور به سر می‌برد، به شکلی مضحک اعلام کرده اوضاع را از ژاپن زیر نظر دارد!
یک سرباز اخراجی ملحد!
عامل این قتل‌عام از سال 2010 تا 2014 در بخش تدارکات پایگاه نیروی هوایی ایالت نیومکزیکو مشغول خدمت بوده و گفته می‌شود یک پرونده قضایی در دادگاه نظامی نیز دارد. او به همراه پدر، مادر، همسر و فرزندش زندگی می‌کرده و یکی از آشنایانش به ای‌بی‌سی گفته پیش از این هیچ رفتار غیرعادی در او مشاهده نکرده بود. شعبه دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)  در سن آنتونیو، محل وقوع حمله روز یکشنبه دیروز به فاصله 24 ساعت پس از کشتار کلیسا اعلام کرده هنوز سرنخی از انگیزه مهاجم در دست نیست. اما افکار عمومی آمریکا با ارائه نخستین مشخصات قاتل، متوجه وطن‌پرستان افراطی و کوکلوکس کلان‌ها شده که در جریان ناآرامی‌‌های تابستان گذشته ایالات شرقی آمریکا مورد حمایت ترامپ قرار گرفته بودند. اما بریت بارت نیوز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تارنمای دست راستی حامی ترامپ، دیروز در گزارشی از همکلاسی‌های سابق «دیوید پاتریک کلی»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، او را  یک فرد بی‌دین و مطرود خواند که مسیحیان را احمق می‌دانست. بریت بارت بدین خاطر به این مسأله توجه نشان داد که اغلب نژادپرستان سفیدپوست، عقایدی مسیحی دارند.
یکی دیگر از همکلاسی‌های کلی نیز در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «دیلی میل» فاش کرد او ملحد بود و از  نیروی هوایی اخراج شده بود. «مایکل گوف» همکلاسی‌ دیگر او نیز گفته است کلی عجیب و مرموز بود و اغلب افکار ضددینی خود را در فضای مجازی قرار می‌داد.
 

فرصت‌طلبی اوباما و دموکرات‌ها
باراک اوباما روز یکشنبه در توئیتی ضمن ابراز همدردی با قربانیان کشتار یکشنبه، آن را اقدامی از روی «نفرت» خواند که اشاره‌ای زیرکانه به انگیزه‌‌های نژادپرستانه سرباز قاتل آمریکایی است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین با استفاده از این فرصت، بار دیگر آزادی حمل اسلحه در این کشور را زیر سوال برد. او خواهان احیای عقلانیت آمریکا در جهت برداشتن گام‌‌‌هایی محکم برای محدود کردن حمل سلاح شد. این موضع‌‌‌گیری بلافاصله با استقبال دموکرات‌‌های کنگره مواجه شد و آنها شروع به ملامت دوباره جمهوری‌خواهان به عنوان حامیان اصلی آزادی سلاح در آمریکا کردند. جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور هم آمریکایی‌ها را به تلاش برای جلوگیری از تکرار چنین خشونت‌‌های فراخواند.


Page Generated in 0/0140 sec