printlogo


کد خبر: 184139تاریخ: 1396/8/16 00:00
چهارگوشه

مصر سفرای کشورهای غربی را احضار کرد
وزارت خارجه مصر در اعتراض به انتقادهای حقوق‌بشری آلمان، ایتالیا، هلند و کانادا از دولت مصر، سفرای این کشورها را احضار کرد. فعالان حقوق‌بشری در داخل و خارج مصر خواستار آزادسازی «ابراهیم متولی» هستند که تحت «اقامت اجباری» قرار دارد. این در حالی است که دولت مصر وجود هرگونه حالت «اقامات اجباری» وکیل مصری را رد می‎کند.

اسرائیل اجساد شهدای فلسطینی را گروگان گرفته
رژیم صهیونیستی اعلام کرد اجساد 5 تن از مجموع 12 نفری را که در بمباران تونلی در مرز غزه به شهادت رسیدند، در اختیار گرفته است. جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این 5 شهید از اعضای شاخه نظامی این جنبش «سرایا القدس» هستند. آوی دیختر، رئیس کمیسیون امور خارجی و امنیت در کنست رژیم صهیونیستی گفت باید از پیکرهای این شهدا به عنوان برگ برنده‌ای برای آزادی نظامیان اسیر اسرائیلی استفاده کرد. حماس و جهاد اسلامی در واکنش به اعلام این خبر گفتند مقاومت قادر به بازگرداندن پیکرهای شهدا خود است و آنها را بازمی‌گرداند.

پیشروی ارتش سوریه تا نزدیکی مرزهای عراق
منابعی نظامی با اشاره به ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه اعلام کردند ارتش این کشور به شهر البوکمال، آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در جنوب شرق شهر دیرالزور نزدیک شد. این منابع اظهار داشتند یگان‌هایی از ارتش سوریه پس از کنترل کامل بر حویجه در نزدیکی غرب شهر البوکمال، موفق به پیشروی در اطراف دیرالزور شدند. این منابع افزودند ارتش سوریه پس از آنکه در درگیری‌ها با داعش، پیشروی‌های گسترده‌ای در شرق ایستگاه دوم در حومه جنوبی دیرالروز داشت، به نزدیکی مرزهای عراق رسیده است. همچنین فعالان سوری تاکید کردند ارتش تنها ۳۰ کیلومتر با البوکمال فاصله دارد.

روسیه: گزینه نظامی سوریه  علیه کردها محتمل است
یکی از فرماندهان روس مستقر در سوریه تلویحا از احتمال استفاده دمشق از گزینه نظامی برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل کردهای مورد حمایت آمریکا در شمال و شرق این کشور خبر داد. به ‌گزارش سومریه نیوز، الکساندر ایوانف، سخنگوی پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم گفت: «ممکن است گزینه نظامی تنها گزینه پیش‌روی دمشق برای تعامل با مناطق خارج از کنترل دولت سوریه در شمال کشور باشد که به صورت غیرقانونی و با حمایت آمریکا تحت کنترل کردها درآمده است». مطرح شدن این موضوع از سوی روس‌ها که همواره رابطه نزدیکی با کردها داشته‌اند، نیروهای موسوم به دموکراتیک را شوکه کرده است به طوری که تلاش کردند احتمال مطرح شده از سوی متحد بزرگ سوریه را سخنی غیررسمی معرفی کنند.

جایزه نجومی سعودی برای بازداشت رهبران انصارالله
عربستان 2 روز پس از اصابت موشک بالستیک یمنی به پایگاه هوایی ملک خالد ریاض که ازسوی یگان موشکی ارتش یمن شلیک شد، لیستی شامل ۴۰ رهبر و عضو انصارالله را تهیه کرده که مدعی است این افراد از ایران حمایت‌های نظامی دریافت کرده و با حزب‌الله لبنان همکاری دارند. این لیست شامل ۴۰ شخصیت سیاسی و نظامی یمنی است و پاداشی که عربستان برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامت‌شان تعیین کرده بین 5 تا ۳۰ میلیون دلار است و در مجموع این لیست ۴۴۰ میلیون دلار جایزه را دربردارد. از جمله شخصیت‌هایی که در این لیست قرار دارند، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن است که مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامت وی تعیین شده است. در همین راستا، محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن در توئیتر نوشت: لیستی که ائتلاف عربستان تهیه کرده «لیست شرافتی» برای تمام کسانی است که علیه تجاوز عربستان به یمن هستند. از سوی دیگر، ائتلاف سعودی متجاوز به یمن از بستن تمام مرزهای هوایی، دریایی و زمینی یمن به صورت موقت خبر داد.
 


Page Generated in 0/0051 sec