printlogo


کد خبر: 184156تاریخ: 1396/8/16 00:00
آیا سعودی نخست‌وزیر لبنان را گروگان گرفته است؟
وضعیت مبهم حریری در ریاض

یک روز پس از استعفای مشکوک و غیرمعمول سعد حریری از نخست‌‌وزیری لبنان، منابعی در کاخ ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کردند که میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور تا زمان بازگشت حریری به کشور، استعفای او را قبول نخواهد کرد. حریری که در عربستان سعودی به سر می‌برد، روز شنبه از طریق تلویزیون العربیه این کشور از سمت خود استعفا داد و رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد که این موضوع به طور تلفنی و از خارج از کشور با او در میان گذاشته شده است. روز گذشته نیز میشل عون طی نشستی امنیتی که در کاخ بعبدا برای بررسی پیامدهای استعفای حریری برگزار شد، تأکید کرد که همه رهبران سیاسی به درخواست‌ها برای آرام نگه‌داشتن اوضاع که باعث تقویت ثبات امنیتی و حفظ وحدت ملی می‌شود، پاسخ دادند. حریری در متن استعفای خود مدعی شده بود: فضای کنونی لبنان شبیه فضایی است که پدرم، رفیق حریری در آن ترور شد و توطئه‌ای در پشت‌پرده برای هدف قرار دادن من در جریان است و بیم ترور شدن دارم. سلیم جریصاتی، وزیر دادگستری لبنان نیز که در این نشست حضور داشت،‌ خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهوری لبنان خواستار آمادگی کامل قضایی و امنیتی جهت پیگیری تحولات کنونی شد. جریصاتی با بیان اینکه این نشست‌ها با فرماندهان امنیتی و قضایی جهت پیگیری تحولات کشور باز خواهد ماند، گفت: در این نشست فرماندهان امنیتی گزارش‌های امنیتی درباره مسائل مطرح شده در استعفای حریری در خارج را ارائه کردند اما هیچ‌یک مورد امنیتی مشکوک ثبت نکرده بودند.
گمانه‌زنی‌ها درباره میانجیگری اردن
عبدالله دوم، پادشاه اردن، روز گذشته تماس تلفنی از سوی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان دریافت کرد که در جریان آن 2 طرف تحولات اخیر بیروت را بررسی کردند و عبدالله دوم بر حمایت کامل کشورش از اقدامات دولت لبنان برای حفظ وحدت و حاکمیت ملی، امنیت و ثبات لبنان و نیز تحقق خواسته‌های مردم این کشور تاکید کرد. به گفته یک منبع لبنانی، میشل عون این تماس تلفنی را با هدف مهار بحران فعلی به‌وجود آمده با عربستان و جلوگیری از بالا گرفتن آن برقرار کرد. به گفته این منبع، احتمالا ریاست‌جمهوری لبنان از اردن برای مداخله در این مساله کمک خواسته است و این گفت‌وگوی تلفنی نیز در همین راستا برقرار شده است، چراکه اردن ریاست اجلاس سران عرب را برعهده دارد.
وزیر سعودی: لبنان دیگر مثل قبل نمی‌شود!
ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خلیج‌فارس پست جدیدی را در صفحه شخصی‌اش در توئیتر گذاشت. وی در این پست ادعا کرد: لبنان پس از استعفای حریری، هرگز مانند قبل نخواهد شد. به هر حال اجازه داده نمی‌شود این کشور سکوی انتقال تروریسم به کشور ما شود. این در دست رهبران این کشور است که دولتی تروریستی باشند یا صلح‌طلب. بررسی توئیت‌های اخیر ثامر السبهان که همواره به دنبال تحریک گروه‌های لبنانی علیه حزب‌الله است، نشان می‌دهد که وی عامل پشت‌پرده استعفای ناگهانی و مشکوک سعد حریری است. پیش از نیز همزمان با شکست تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق، السبهان با لحن تهدید‌آمیز از مردم لبنان خواست علیه حزب‌الله اقدام کنند.
دیدار حریری با سلمان
در حالی‌که ناظران سیاسی تاکید دارند عربستان سعودی پشت‌پرده استعفای حریری قرار دارد، روز گذشته نخست‌وزیر مستعفی لبنان به دیدار سلمان، پادشاه عربستان در ریاض رفت. 2 طرف درباره اوضاع جاری در عرصه لبنان گفت‌وگو کردند. در این دیدار، شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز‌ وزیر کشور، عادل الجبیر وزیر خارجه و ثامر السبهان وزیر مشاور در امور خلیج‌فارس نیز حضور داشتند.
مجتهد: حریری مجبور به استعفا شد
گمانه‌زنی‌ها درباره بازداشت سعد حریری در عربستان تقویت شده است. در همین راستا، مجتهد، افشاگر معروف سعودی در صفحه شخصی خود در توئیتر گفت حریری هیچ نقشی در استعفای خود نداشت. مجتهد نوشت: حریری نمی‌توانست چنین بیانیه‌ای بدهد، چرا که وضعیت در لبنان به سمت کاهش مشکلات دولت پیش می‌رفت و تمام این مسائل به رفتن وی به عربستان مرتبط است. این افشاگر معروف عربستانی هدف اصلی از فراخوان حریری به ریاض را بازگرداندن دارایی‌های وی در خارج به عربستان و باج‌خواهی از وی عنوان کرد و نوشت حریری اکنون در کنار شاهزادگان و مقامات بازداشت شده سعودی است. مجتهد همچنین گفت بیانیه‌ صادره از سوی حریری، برای او نوشته شده بود و او از محتوای بیانیه و  مسأله اعلام استعفا از ریاض اصلا راضی نبود. او در پایان نوشت سعد حریری تابعیت سعودی دارد و دولت این کشور می‌تواند با او به مثابه یک شهروند عادی برخورد کند.
ادامه واکنش‌ها به کناره‌گیری غیرمنتظره حریری
کناره‌گیری غیرمنتظره نخست‌وزیر لبنان نگرانی درباره بی‌ثباتی و بحرانی شدن اوضاع این کشور را افزایش داده است. یکی از نزدیکان حریری می‌گوید او برای رایزنی درباره اوضاع لبنان به چند کشور عربی سفر خواهد کرد. کناره‌گیری حریری بسیار غافلگیرکننده بود و چنانکه جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان گفته هیچ‌کس از این استعفا خبر نداشته است. او با بیان اینکه مردم لبنان حق دارند نگران باشند، ابراز اطمینان کرد که این کشور از این بحران به سلامت عبور کند. یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر مستعفی لبنان که هویتش فاش نشده در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان مدعی شده دلیل اصلی کناره‌گیری حریری «نگرانی‌های امنیتی» بوده و او در آینده نزدیک به بیروت باز نمی‌گردد. این در حالی است که ارتش لبنان توطئه ترور وی را بشدت تکذیب کرده است. اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان درباره استعفای نخست‌وزیر این کشور گفت: نسبت به پیامدهای این رخداد و نتایج آن بر ثبات سیاسی کشور نگرانیم. کناره‌گیری حریری واکنش سازمان ملل را نیز به همراه داشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان ضمن اعلام نگرانی خود از استعفای حریری، ابراز امیدواری کرده است تمام گروه‌های لبنانی مطابق با قانون اساسی لبنان، تلاش‌های خود را برای حفظ امنیت و ثبات این کشور به‌کار گیرند.
هشدار بحرین به اتباع خود در لبنان
وزارت خارجه بحرین، یکشنبه در بیانیه‌ای فوری از اتباع این کشور خواست هرچه سریع‌تر خاک لبنان را ترک کنند. خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین هم شنبه در صفحه اجتماعی توئیتری خود در پیروی از سیاست‌های سعودی ادعا کرد: حزب‌الله لبنان مشکلات و توطئه‌چینی‌های خود را به عربستان نسبت می‌دهد، در حالی که ریاض همیشه در سختی‌ها و خوشی‌ها در کنار لبنان بوده است.


Page Generated in 0/0084 sec