printlogo


کد خبر: 184161تاریخ: 1396/8/17 00:00
«وطن امروز» از تدابیر سازمان‌های امدادی، خدماتی و انتظامی برای برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین گزارش می‌دهد
تجمیع رودهای مردمی در دریای عاشقی

گروه اجتماعی: مراسم اربعین حسینی، امسال نیز همانند سال‌های گذشته با حضور میلیونی زائران از داخل و خارج عراق در کربلای معلا در فضایی امن در حال برگزاری است. مراسم عزاداری اربعین در کربلا بزرگ‌ترین تجمع بشری است که هر ساله، باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، مردم عراق و کشور‌های همسایه، از جمله ایران  از 10 تا 12 روز قبل از اربعین حرکت پیاده به سوی کربلا را از نقاط گوناگون آغاز می‌کنند. این در حالی است که هر ساله سازمان‌های خدماتی، انتظامی، امنیتی و امدادی و سایر دستگاه‌های مرتبط برای خدمت‌رسانی دست به دست هم می‌دهند تا این مراسم باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود. مراسم اربعین حسینی امسال طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته با افزایش 20 درصدی زائران همراه خواهد بود. گفتنی است، این مراسم باشکوه طبق هماهنگی‌های انجام شده به شکل زنده از شبکه‌های تلویزیونی 32 کشور جهان پخش خواهد شد و یکی از نکات جالب در راهپیمایی امسال، ذکر نام و یاد شهدای مدافع حرم در مسیر راهپیمایی است.
خارج شدن بیش از 2 میلیون زائر از مرزها
طبق آخرین اخبار منتشر شده از آمار زائران مراسم اربعین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در این باره گفته است: «تاکنون بیش از ۲ میلیون زائر اربعین از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران وارد خاک عراق شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این آمار افزایش پیدا کند». ایرج مسجدی یکشنبه در حاشیه بازدید از مواکب و روند تردد زوار اربعین در مرز شلمچه عنوان کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیون زائر اربعین از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران وارد خاک عراق شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ هزار نفر دیگر نیز به این حجم از زائران
اضافه شود.
پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی زائران اربعین
علاوه بر این جانشین ستاد اربعین ناجا با اعلام اینکه احتمال دارد امسال بیش از 5/2 میلیون ایرانی در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کنند، از پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی زائران ایرانی عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی خبر داد. سردار محمد بابایی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای خدمت‌رسانی بیشتر و تسهیل در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ستاد گذرنامه با افزایش ساعت کاری از 7:30 صبح تا 20 هر شب آماده ارائه خدمات به زائران اربعین است و دفاتر پلیس‌+10 هم تا ساعت 18 مدارک متقاضیان را اخذ می‌کنند.
ایجاد 94 پایگاه امدادی برای مراسم اربعین
همچنین رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از ایجاد 4 قرارگاه و 90 پایگاه موقت در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان برای برگزاری مراسم اربعین خبر داد و گفت: بالغ بر 9000 نفر روز پزشک، امدادگر و پرستار با ما همکاری می‌کنند. مرتضی سلیمی با بیان اینکه 463 پایگاه در استان‌های معین منتهی به این 3 استان در آماده‌باش کامل فعالیت می‌کنند، گفت: همچنین 90 پایگاه موقت در این 3 استان راه‌اندازی کرده‌ایم تا خدماتی در شأن زوار به آنها ارائه کنند. سلیمی با اشاره به استقرار30  دستگاه آمبولانس و
8 اتوبوس‌آمبولانس در خاک عراق، گفت: بالغ بر 100 تن دارو به عراق ارسال شده است.
اعزام 50 هزار نفر توسط کمیته امداد
این در حالی است که رئیس سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در صورتی که در صدور ویزا مشکلی پیش نیاید ۵۰ هزار نفر از افراد نیازمند را به سفر عتبات عالیات اعزام خواهیم کرد. پرویز فتاح، رئیس سازمان کمیته امداد امام خمینی(ره)، درباره نحوه اعزام افراد نیازمند به سفر اربعین گفت: سفر به کربلا در ایام اربعین نیز هزینه دارد و اقشار نیازمند بعضا در آرزوی سفر کربلا هستند اما توان مالی تهیه ویزا را ندارند. ما در سال جاری در مرحله اول ۳۰ هزار نفر و اگر در صدور ویزا مشکلی پیش نیاید ۵۰ هزار نفر از افراد نیازمند را به سفر عتبات عالیات اعزام خواهیم کرد.
توزیع روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار وعده غذایی
همچنین علی‌اکبر کاظمی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اسکان و پذیرایی زائران اربعین حسینی توسط این سازمان تصریح کرد: بیش از هزار و ۶۰۰ موکب در مسیرهای کربلا تا نجف و نجف تا مرز، بغداد، کاظمین و سامرا ساماندهی شده است. کاظمی با اشاره به توزیع 2 میلیون و ۴۰۰ هزار وعده غذایی در روز، ادامه داد: مسیرها نیز تحت پوشش و پراکندگی موکب‌ها مناسب است و بر اساس آمایش خوبی انجام شده است.
پخش زنده مراسم در ۳۲ کشور جهان
محمدعلی انوشه، مسؤول کارگروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی اربعین حسینی در عراق گفت: در زمینه حضور خبرنگاران و برنامه‌سازان هماهنگی لازم انجام شده و پیش‌بینی ما این است امسال نزدیک به 650 برنامه‌ساز و خبرنگار از کشورهای مختلف برای پوشش این کنگره عظیم حسینی در کربلا حضور پیدا خواهند کرد. وی همچنین گفت: اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی برای حضور خبرنگاران و برنامه‌سازان ۳۰ کشور جهان پیش‌بینی لازم را انجام داده که تاکنون خبرنگاران و برنامه‌سازان ۲۰ کشور جهان در عراق حضور پیدا کرده‌اند. برای پخش تلویزیونی با ۳۲ کشور ارتباط داریم که عضو اتحادیه هستند و از تصاویر ارسالی استفاده می‌کنند.
حذف وثیقه مالی برای دانشجویان
رئیس ستاد اربعین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سپردن وثیقه مالی برای دانشجویان و طلاب مشمول که متقاضی خروج از کشور برای شرکت در مراسم اربعین حسینی هستند، برداشته شد. سردار سرتیپ پاسدار مجید میراحمدی، گفت: با توجه به اوامر رهبر انقلاب و فرماندهی کل قوا مبنی بر تسهیل در امور زائران اربعین حسینی(ع) و همچنین به منظور کاهش هزینه‌های آنان، با موافقت ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح آن دسته از دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه مشمول که تاکنون جهت دریافت مجوز خروج از کشور برای زیارت اربعین حسینی باید وثیقه نقدی پرداخت می‌کردند، از این پس دیگر نیازی به سپردن وثیقه نقدی ندارند.
آماده‌سازی رزق زائران اربعین
جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم طی مراسمی آجیل مشکل‌گشا همراه با تصاویر شهدای خود را برای زائران اربعین‌حسینی آماده کردند. مراسم بسته‌بندی آجیل مشکل‌گشا برای زائران اربعین حسینی با حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم سه‌شنبه نهم آبان‌ماه در بقعه شیخ طرشتی برگزار شد. این مراسم به همت گروه فرهنگی «به یاد ابوعلی» و با مشارکت موسسه رباب متشکل از همسران شهدای مدافع حرم برگزار شد. در این مراسم همسران، مادران و فرزندان شهدای مدافع حرم ایرانی و افغانستانی آجیل‌هایی را با عنوان «رزق زائر» به همراه تصویری از شهدای خود بسته‌بندی کردند. این ارزاق حامل تصویری از شهدای جبهه مقاومت شامل شهدای مدافع حرم ایرانی، شهدای حشدالشعبی عراق، شهدای افغانستانی فاطیون، شهدای حزب‌الله لبنان و شهدای پاکستانی تیپ زینبیون بود.
حذف دریافت عوارض برای خروج
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: با دستور استاندار خوزستان و همکاری سازمان منطقه آزاد اروند، قانون دریافت عوارض خروجی در مرز شلمچه لغو شد. ولی‌الله حیاتی اظهار کرد: با توجه به ضرورت و ایجاد تسهیلات ویژه به زائران اربعین حسینی، به دستور استاندار خوزستان و همچنین پیگیری سازمان منطقه آزاد اروند، اخذ عوارض خروج از کشور در مرز بین‌المللی شلمچه حذف شد. وی اظهار داشت: طبق قانون برای خروج هر فرد از مرزهای زمینی باید 125 هزار ریال اخذ شود که این مبلغ از زائران دریافت نمی‌شود.
کاشت نهال به یاد شهدای منا
تعدادی از زائران که امسال نیز مانند سال‌های گذشته پا در مسیر عاشقی و عرض ارادت به سالار شهیدان گذاشته‌اند، جمعی از خانواده‌های شهدای منا هستند. برخی از این عزیزان، امسال دست به کار باارزشی زدند که بیان آن خالی از لطف نیست: «کاشت نهال در مسیر پیاده‌روی اربعین به یاد شهدای منا». مرتضی رکن‌آبادی، برادر شهید دکتر غضنفر رکن‌آبادی سفیر شهید منا، پیش از عزیمت به کربلا گفت: در چارچوب اطاعت‌ها و حمایت‌های همیشگی از فرامین رهبر انقلاب به‌عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده شهدای منا در جمهوری اسلامی ایران، در این سفر که به نیابت از برادر بزرگوارم صورت گرفته است تصمیم گرفتم با کاشت نهال در مسیر پیاده‌روی اربعین، گام اول را در ساختن مسیری سبز و پاک برداشته باشم. امسال در مسیر پیاده‌روی اربعین، خانواده‌های شهدای منا آغازگر این فرهنگ هستند و اگر تا سال آینده حداقل هر زائر ایرانی یک نهال بکارد، کل مسیر سبز می‌شود و با ریزگردها - این میهمان ناخوانده از کشور عراق - تا 2 یا 3 سال آینده می‌توان خداحافظی کرد.  
 


Page Generated in 0/0068 sec