printlogo


کد خبر: 184170تاریخ: 1396/8/17 00:00
پسابرجام

وزارت خارجه فرانسه، تهران را در ماجرای شلیک موشک یمنی‌ها به ریاض متهم کرد
نان برجام را بخور برای سعودی دم تکان بده
فرانسوی‌ها که پس از برجام بیشترین مواهب را به جیب زده و قراردادهای هنگفت ده‌ها میلیارد دلاری با دولت حسن روحانی امضا کرده‌اند، حالا نه‌تنها حفظ برجام را مشروط به عقب‌نشینی ایران از منطقه و محدود کردن برنامه موشکی ایران می‌دانند، بلکه در منازعه سعودی ساخته علیه ایران نیز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جانب سعودی‌ها را گرفته‌‌‌اند.
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از آنکه مقامات سعودی، ایران را در ماجرای شلیک موشکی انصارالله به فرودگاه ملک فهد ریاض متهم کردند، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد کشورش از آل‌سعود در مقابل تهدیدات امنیتی دفاع خواهد کرد. اما نکته مهم اینکه در متنی که وزارت خارجه فرانسه در این‌باره منتشر کرده، ایران به دست داشتن در این ماجرا متهم شده است! وزارت خارجه فرانسه این اتهام علیه ایران را در قالب یک سوال از وزیر خارجه این کشور مطرح کرده است. به نوشته وبگاه وزارت خارجه فرانسه، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اتهام نقش داشتن ایران در حمله حوثی‌های یمن به ریاض که رئیس‌جمهور آمریکا نیز مدعی آن شده است، اظهار داشت: «فرانسه شلیک موشک بالستیک به ریاض از یمن را که شورشیان حوثی مدعی آن هستند، بشدت محکوم می‌کند». لودریان ادامه داد: «آخرین حمله به خاک عربستان عمدا یک منطقه غیرنظامی را هدف گرفته و مجددا خطر ترویج موشک بالستیک در منطقه را نشان می‌دهد».
به گزارش فارس، وزیر خارجه فرانسه در خاتمه گفت: «فرانسه در کنار عربستان ایستاده و مجددا حمایت کامل خود را از امنیت این پادشاهی در صورت مواجهه با تهدیدهای اینچنینی اعلام می‌کند». گنس روماته، سخنگوی این وزارتخانه نیز چند روز قبل گفته بود در سفر آتی ژان ایو لودریان به ایران، درباره 3 موضوع برجام، موشک‌های بالستیک و نقش منطقه‌ای ایران با این کشور گفت‌وگو می‌شود.
 
اذعان مهم تخت‌روانچی
اروپا به اندازه کافی برای همکاری بانکی با ایران تلاش نکرد
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: کشورهای اروپایی به اندازه کافی برای همکاری بانک‌های‌شان با ایران تلاش نکرده‌‌‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه دیروز سه‌شنبه طی سخنانی در یک کنفرانس در پاریس بر لزوم شفاف‌‌سازی رویکرد اروپا در قبال هرگونه اقدام احتمالی آمریکا در جهت خروج از توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد. تخت‌روانچی در این سخنان اروپا را تحت فشار قرار داد تا روشن کند اگر آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شود و تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کند، کشورهای اروپایی چگونه به اقدام واشنگتن واکنش نشان خواهند داد. وی افزود: کشورهای اروپایی به اندازه کافی برای وا داشتن بانک‌های‌شان به فعالیت در ایران تلاش نکرده‌اند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد ایران رویکرد آمریکا را در قبال توافق هسته‌ای غیرصادقانه می‌داند. وی افزود آمریکا می‌خواهد فضا را برای شرکت‌های خارجی مبهم و تیره و تار کند. تخت‌روانچی اعلام کرد ایران نخستین طرفی نخواهد بود که از توافق هسته‌ای خارج می‌شود ولی تاکید کرد ایران خود را برای هر گونه سناریویی آماده کرده است.
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان برای گفت‌وگو با مسؤولان فرانسوی به پاریس رفته است. مجید تخت‌روانچی پس از سخنرانی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی به دیدار رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس ملی فرانسه می‌رود. دیدار با مشاور دیپلماتیک الیزه و بعد از آن دیدار با دبیرکل الیزه از دیگر برنامه‌‌های معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان است. امروز چهارشنبه نیز قرار است مجید تخت‌روانچی در شورای اروپا در زمینه روابط خارجی سخنرانی کند و سپس به ملاقات رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس سنای فرانسه برود.


Page Generated in 0/0055 sec