printlogo


کد خبر: 184172تاریخ: 1396/8/17 00:00
اخبار

تشکیل کارگروه واقعی شدن  قیمت‌ کالاها
گروه اقتصادی: به دنبال شکست طرح حذف قیمت از روی کالاها ابلاغی از سوی وزیر سابق و وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت و لغو این ابلاغیه از سوی محمد شریعتمداری و در ادامه لغو کامل آن از سوی حسن روحانی، این بار دولت تصمیم گرفته است برای واکاوی بازار و خودمشغولی سراغ بررسی تخفیف‌های اعمالی روی اجناس برود. بر این اساس سازمان حمایت اعلام کرد کارگروهی با مسؤولیت قائم‌مقام وزیر در امور تجارت تشکیل شد تا با همکاری دیگر بخش‌ها، موضوع واقعی شدن قیمت‌های درج  شده مصرف‌کننده روی کالاهای هدف را ساماندهی و مدیریت کنند تا جلوی تخفیف‌های غیرمتعارف ۵۰ درصدی گرفته شود. به گزارش تسنیم، اسماعیل مهدی‌پور،  مدیرکل دفتر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت در این‌باره اظهار داشت: این کارگروه موضوع واقعی شدن قیمت‌های درج شده مصرف‌کننده روی کالاهای هدف را نظارت، ساماندهی و مدیریت می‌کند تا موضوع تخفیف‌های غیرمتعارف 50 درصدی لغو شده و در نتیجه مصرف‌کننده به صورت واقعی و مستقیم از منافع ناشی از کاهش قیمت‌ها بهره‌مند شود. مهدی‌پور خاطرنشان کرد: برخی تخفیفات ارائه‌شده در بازار تا سقف 20 درصد به دلایل مختلف از جمله مشتری‌مداری، ارتقای بهره‌وری، گردش سریع‌تر سرمایه، فروش بیشتر، نوآوری، کاهش یا افزایش تقاضا و محدودیت تاریخ مصرف کالا انجام می‌شود. وی اضافه کرد: در شرایط تحریم در سنوات گذشته و به دلیل کمبود عرضه و انتظارات تورمی بیشتر کالاها با هر کیفیتی در یک بازه زمانی کوتاه به فروش می‌رسید اما در حال حاضر با توجه به تثبیت شرایط اقتصادی کشور و با توجه به مازاد عرضه بر تقاضا (در عمده کالاها در بازار)  این مشکل وجود ندارد. وی تصریح کرد: برخی تخفیفات غیرمتعارف ناشی از درج قیمت‌های غیرواقعی است که از سوی کارگروه تعیین شده تحت رسیدگی جدی  قرار گرفته و از هموطنان نیز درخواست می‌شود هرگونه شکایتی را با سامانه 124 مطرح کنند.


انتخاب صادرکنندگان نمونه در اتاق تهران
انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران واگذار شد. این خبر را محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد که مسؤولیت دبیرخانه انتخاب صادرکننده نمونه، توسط مسعود خوانساری برعهده او گذاشته شده است. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، لاهوتی درباره  این تفویض اختیار گفت: در نخستین جلسه کارگروه انتخاب صادرکننده استان تهران به دلیل تعاملی که میان اتاق تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران وجود دارد، مسؤولان این سازمان پذیرفتند انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران را به اتاق تهران واگذار کنند. بدین ترتیب با پیمودن فرآیند قانونی این واگذاری و دریافت مجوز شورایعالی صادرات استان تهران، دبیرخانه و کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه به اتاق تهران انتقال یافت.  لاهوتی اضافه کرد: عضویت صادرکنندگان در تشکل‌های ملی و استانی، اتاق‌های مشترک و اتاق تعاون الزامی بوده و کسی ‌می‌تواند در این فرآیند شرکت کند که در یکی از این تشکل‌ها عضویت داشته باشد. به‌گفته وی، آیین‌نامه انتخاب صادرکنندگان نمونه، مصوبه هیات وزیران است و پرونده واجدان شرایط از  سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به اتاق تهران آمده است.


بانک‌ها نرخ سود را رعایت نمی‌کنند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه به‌رغم مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها نرخ سود مصوب را رعایت نمی‌کنند، گفت: سازمان بازرسی در برابر بانک‌های متخلف، اقدام قانونی انجام خواهد داد. به گزارش مهر، ناصر سراج در حاشیه جلسه با اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه برخی از بانک‌های دولتی و خصوصی مصوبه شورای پول و اعتبار را در نرخ سود بانکی رعایت نمی‌کنند. وی ادامه داد: البته این موضوع به بانک مرکزی اعلام و در نهایت منجر به بخشنامه‌ای شده است که بانک مرکزی در این رابطه صادر کرده است، بنابراین موضوع از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود.
 


Page Generated in 0/0054 sec