printlogo


کد خبر: 184176تاریخ: 1396/8/17 00:00
اخبار

6 میلیارد دلار قاچاق با معافیت‌ قانونی
بر اساس گزارش‌های رسمی، ورود کالای قاچاق از طریق ته‌لنجی 3/2 میلیارد دلار، از طریق معافیت مسافری 8/3 میلیارد دلار و از طریق کوله‌بری نیز رقمی حدود 6/3 میلیارد دلار در سال است. به گزارش تسنیم، بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 95 با کاهش چشمگیر ورود کالای قاچاق به کشور عملا یک تحول بزرگ در عرصه اقتصادی ایجاد شد. این آمارها علاوه بر کاهش کمی میزان قاچاق کالا به یک نکته مهم دیگر هم اشاره داشت و تاکید می‌کرد ورود کالای قاچاق از مبادی غیر رسمی همچنان بالاست و بر این مبنا ورود کالای قاچاق از طریق رویه ته‌لنجی 3/2 میلیارد دلار، از طریق معافیت مسافری 8/3میلیارد دلار و از طریق کوله‌بری نیز رقمی در حدود 6/3 میلیارد دلار است. برای توجیه منطقی بودن این اعداد می‌توان به تعداد کوله‌برهای فعال در مناطق مرزی کشور اشاره کرد. زمانی که بدانیم بیش از 63 هزار کوله‌بر در 4 استان مرزی به واردات کالای مصرفی اشتغال دارند، ورود سالانه 3 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور از طریق کوله‌بری عدد عجیبی به نظر نمی‌رسد. هیات دولت در ماه‌های گذشته مصوبه مهمی را برای ساماندهی معافیت‌های مناطق مرزی کشور برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرده است. در این مصوبه سقف معافیت‌های لازم‌الاجرا برای فعالیت‌هایی چون تجارت مرزنشینی، کوله‌بری و ته‌لنجی مشخص شده است. از سوی دیگر در حالی که هنوز برای مناطق آزاد تجاری تدبیری اندیشیده نشده است، چندی قبل در توافق‌های صورت گرفته مقرر شد گمرک در مبادی خروجی مناطق آزاد مستقر شود. همه این موارد حکایت از عزم جدی اما ناکافی دولت برای مبارزه با قاچاق دارد. به این ترتیب در حالی که 6/9 میلیارد دلار کالا از طریق این 3 رویه وارد کشور می‌شود تنها 7/3 میلیارد دلار آن قانونی بوده و 6 میلیارد دلار مابقی قاچاق است.


مبادله بیش از 10 هزار یورو پولشویی است
ورود و خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام درمجموع تا سقف مبلغ 10 هزار یورو یا معادل آن به دیگر ارزها مجاز بوده و بالاتر از این رقم، مصداق پولشویی یا دیگر جرائم منشأ مرتبط است. به گزارش مهر، بانک مرکزی «اصلاحیه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز‏‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر» را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد. در این اصلاحیه ماده ۱۹ به شرح «در راستای اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، چنانچه مأموران یا ضابطان قانونی مربوط برای مبالغ کمتر از سقف 10 هزار یورو یا معادل آن به دیگر ارزها، ظن به پولشویی، تأمین مالی تروریسم یا دیگر جرائم منشأ مرتبط پیدا کنند در روال مشابه مبالغ بالاتر از سقف مقرر (000/10 یورو یا معادل آن به دیگر ارزها) در این‌باره نیز تسری خواهد یافت» به این دستورالعمل افزوده شده است.


جلوی واردات برنج آلوده گرفته شد
مجلس به طور جدی بر عملکرد دستگاه‌های مسؤول نظارت دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و کوتاهی با آنها برخورد می‌کند، چنانکه چندی پیش با واردات برنج‌هایی که مشکوک به آلودگی بود برخورد شد و به واردکنندگان اجازه واردات داده نشد. بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درباره وضعیت سلامت برنج‌های وارداتی به کشور اظهار داشت: برای واردات برنج به کشور قوانین سختگیرانه‌ای مطابق استاندارد‌های جهانی و بعضا سختگیرانه‌تر تعیین شده و دستگاه‌های مسؤول مجدانه مراقب اجرای این مقررات هستند. وی افزود: تمام برنج‌هایی که از مبادی رسمی کشور وارد می‌شود توسط سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نمونه‌گیری و بررسی می‌شود و امکان واردات برنج غیرکیفی و آلوده به کشور از مبادی رسمی وجود ندارد.


Page Generated in 0/0046 sec