printlogo


کد خبر: 184213تاریخ: 1396/8/20 00:00
اخبار

مدیران تلویزیون توجهی به مناسبت‌های مذهبی ندارند
یک مستندساز گفت: در ۳ ماه محرم، صفر و رمضان زندگی مردم کاملاً متاثر از رویدادهای مذهبی است اما متاسفانه هیچ وقت مدیران تلویزیون برای این ۳ ماه فکر نمی‌کنند. به گزارش فارس، وحید چاووش، مستندساز کشورمان که سابقه ساخت چند اثر مستند درباره پیاده‌روی اربعین را در کارنامه دارد، درباره بی‌توجهی‌های صورت گرفته از جانب مدیران تلویزیون به مناسبت‌های مذهبی از جمله اربعین گفت: 3 ماه کاملا مذهبی از 12 ماه سال داریم؛ محرم، صفر و رمضان. در این 3 ماه زندگی مردم کاملا متاثر از رویداد‌های مذهبی است و پرچم عزا و روضه در گوشه‌گوشه شهر دیده می‌شود. به نظرم اشتباه اینجاست که هیچ وقت برای این 3 ماه فکر نمی‌کنیم. برای مثال برای ایام نوروز دیده‌ام که مدیران شبکه‌های مختلف از ماه‌ها قبل نگران هستند که چه سریالی پخش کنند و چه برنامه‌هایی را در نظر بگیرند. باید مدیران رسانه‌ای داشته باشیم که در طول سال همه‌ فکر و ذکرشان ماه‌های محرم، صفر و رمضان باشد تا همه‌ مناسبت‌های این 3 ماه را پوشش دهند. فقط نباید اینگونه باشد که بیاییم و مراسم روضه را نشان بدهیم، آن هم فقط روضه تهران و فلان و بهمان هیات. در روستاهای ما هم روضه برگزار می‌شود. این کار کاملا قابلیت نمایش دارد و خیلی هم می‌تواند تکان‌دهنده باشد. آن روضه عوامانه روستایی خیلی جذاب است. به نظرم باید نهادی در تلویزیون تعریف شود که فقط منحصر به این مناسبت‌ها باشد. مدیر آن باید تمام فکر و ذهن خود را بر تولید برنامه اعم از مستند، فیلم داستانی، سریال، مراسم سخنرانی و هیات و... متمرکز کند.


آغاز به کار مؤسسه تنظیم و نشر آثار استاد حمید سبزواری
فرزند زنده‌یاد حمید سبزواری از آغاز به کار موسسه تنظیم و نشر آثار استاد حمید سبزواری خبر داد. به گزارش تسنیم، محسن ممتحنی، فرزند زنده‌یاد حمید سبزواری، در ارتباط با راه‌اندازی این موسسه گفت: این مؤسسه به پیشنهاد سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تسریع در امر انتشار آثار به یادگار مانده از زنده‌یاد سبزواری و چاپ آثار به یادگار مانده از دیگر شاعران راه‌اندازی شده است. وی با اشاره به آماده‌سازی آخرین اثر زنده‌یاد سبزواری ادامه داد: آخرین مجموعه سروده‌های او با همکاری رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی‌خراسانی و حسین اسرافیلی، از شاعران کشور تنظیم و تدوین شد. کار تدوین این اثر 4 ماه به طول انجامید اما با وجود اینکه بیش از یک سال از آماده‌سازی آن می‌گذرد، هنوز به چاپ نرسیده است. در صحبتی که با وزیر ارشاد در این رابطه داشتم، وی نسبت به این موضوع اظهار تأسف کرده و پیشنهاد داد به منظور تسریع چاپ آثار و سرودهای استاد سبزواری، این مؤسسه راه‌اندازی شود.


رویکرد سینمای ایران تقلید از دیگران است
ضیاءالدین دری گفت: شخصیت درام باید در فیلم آنقدر قوی و همراه با آداب و اصول ایرانی باشد تا تماشاگر دلاوری، شجاعت، مردانگی و سخاوت را از قهرمان فیلم بیاموزد. به گزارش ایرنا، این کارگردان سینما در ارتباط با وضعیت محتوایی فیلم‌هایی که این روزها در سینماها به نمایش درمی‌آید، اظهار کرد: فیلم‌هایی که این روزها ساخته و تولید می‌شود و به اکران درمی‌آید، حاوی مضامین و موضوعاتی است که بیشتر آسیب‌ها و بدی‌ها را نشان می‌دهد و این مساله تاثیر مثبتی روی تماشاگر نمی‌گذارد. با توجه به تاثیرگذاری سینما بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، ضروری است با خلق درام‌های قوی، موضوعات رفتاری و اخلاقی مثبت و خوب به تصویر کشیده شود تا اثرگذاری مطلوبی بر مخاطب داشته باشد. به عنوان مثال، سیگار کشیدن توسط شخصیت‌های اصلی فیلم، بیشترین تاثیرگذاری را روی مردم دارد و بسیاری از افراد سعی دارند با الگوگیری از شخصیت یا قهرمان فیلمی که دیده‌اند، به استعمال سیگار روی آورند. وی با بیان اینکه صنعت سینمای کشور باید مانند سایر کشورها به دنبال ترویج سبک زندگی خود باشد، گفت: در فیلم‌های غربی، سبک زندگی غربی بخوبی ترویج داده می‌شود اما در ایران رویکردها همواره تقلید از دیگران بوده است و هنوز نتوانسته‌ایم زندگی اصیل ایرانی را همراه با آداب، منش‌ها و رفتارهای آن به مخاطبان انتقال دهیم.
 


Page Generated in 0/0054 sec