printlogo


کد خبر: 184219تاریخ: 1396/8/20 00:00
آمار‌های رسمی اعلام شده از افزایش قابل توجه زائران اربعین 96 حکایت دارد
لشکر 2 میلیون و 350 هزار نفری ایرانی‌ها
رئیس ستاد مرکزی اربعین از افزایش حدود 300 هزار نفری زائران ایرانی خبر داد

گروه اجتماعی: عاشقی و دلدادگی زمان و مکان نمی‌شناسد، حتی اگر بیش از هزار و 400  سال گذشته باشد. اربعین حسینی و حماسه‌سازی عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)، امسال نیز همانند سال‌های گذشته پرشور و شعف برگزار شد. دلدادگان مکتب حسینی هر طور که توانستند خود را به سرزمین عشق رساندند برای زیارت یار. دوستداران حسین و اهل بیتش با تجدید میثاق، وفاداری خود را ثابت کردند و شعار «احب الله من احب حسینا» را سر دادند تا به گوش جهانیان برسد. اربعین به تعبیر بسیاری از بزرگان دین، به عنوان «حج بزرگ شیعه» نام برده شده است. این حرکت بزرگ در سال‌های گذشته منشأ تحولات عظیمی بوده است. اربعین حسینی 96 همانطور که پیش‌بینی شده بود با افزایش شمار زائران همراه بود. شمار شرکت‌کنندگان ایرانی در گردهمایی اربعین در سال‌های 89 تا 95 از 40 هزار نفر به  2 میلیون و 200 هزار نفر رسید که نشان‌دهنده افزایش 55 برابری زائران در مدت 6 سال است که هر ساله افزایش بیش از 130 درصدی یافته است. در همین باره، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امسال حدود 2 میلیون و 350 هزار روادید برای زائران صادر شد که در مقایسه با پارسال حدود 300 هزار روادید افزایش داشت. در کنار حضور میلیونی عاشقان حسینی که عازم بین‌الحرمین می‌شوند، هستند کسانی که با خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) در این حرکت عظیم سهیم و قطره‌ای از دریای خروشان اربعین می‌شوند.
فعالیت 1628 موکب ایرانی در اربعین 96
در همین باره، یوسف افضلی، معاون هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره اقدامات انجام شده از سوی کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی اربعین برای زائران اربعین حسینی گفت: امسال جمعا یکهزار و 628 موکب پروانه‌دار ایرانی در ایام اربعین حسینی در ایران و عراق احداث شد. افضلی افزود: امسال ظرفیت خدمات‌رسانی را افزایش دادیم؛ ظرفیت تغذیه 100 درصد و ظرفیت اسکان 90درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
تدارک 55 میلیون وعده غذایی
علاوه بر این، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفته است: «حدود 55 میلیون وعده غذایی با کمک مردم، هیات‌های مذهبی و برخی نهادها و سازمان‌ها برای مدت 20 روز تدارک دیده شد. ذوالفقاری با اشاره به اینکه با توجه به تجارب سال‌های گذشته تا روز گذشته موکب‌های عراقی فعال بودند، افزود: تدابیری اندیشیده شده که تا 4 روز پس از اربعین خدماتی در عراق و مرزها ارائه شود. رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اسکان حدود
 5/1 میلیون نفر در عراق را در مرزها پیش‌بینی کردیم، خاطرنشان کرد: زائرانی که سرماخوردگی یا بیماری دارند پیش از ورود به کشور در مناطق مرزی به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.
اسکان ۷۰ هزار زائر در صحن حضرت زهرا(س)
همچنین قائم‌مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین با بیان اینکه نحوه خدمات‌رسانی به زائران نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده، گفت: اسکان و تغذیه بیش از ۷۰ هزار زائر در صحن حضرت زهرا(س) و امکانات جنبی تنها بخشی از خدمات است.
بازگشت یک میلیون و 200 هزار زائر
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی از ورود حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر از زائران اربعین حسینی به کشور خبر داد. مجید آقابابایی درباره آخرین آمار ورود زائران ایرانی اربعین حسینی به کشور اظهار کرد: تا ساعت 6 صبح جمعه 19 آبان‌ماه حدود یک‌میلیون و 200 هزار نفر از زائران اربعین حسینی به کشور بازگشته‌اند. وی ادامه داد: روند بازگشت زائران که از روزهای گذشته آغاز شده و در حال حاضر به اوج خود رسیده در ساعت‌های آتی نیز از مرزهای سه‌گانه مهران، چذابه، شلمچه و مرزهای هوایی ادامه خواهد یافت.
خدمات‌دهی بیش از 20 هزار اتوبوس
در همین رابطه، در جلسه دبیران کمیته‌های تخصصی ستاد مرکزی اربعین اعلام شد: ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس از مرز مهران، 5 هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از مرز چذابه و  ۲هزار اتوبوس از مرز خرمشهر زائران را به داخل کشور منتقل کرده‌اند. در نتیجه  تردد زائران به سهولت در حال انجام است و هیچ گره ترافیکی در محورهای تردد زائران وجود ندارد. به علاوه یکهزار دستگاه اتوبوس در مرز مهران آماده است تا در صورت نیاز برای انتقال زائران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ۵۵۰ اتوبوس در مرز مهران،
۱۱۰ اتوبوس در شلمچه و ۹۰ اتوبوس در چذابه به صورت ذخیره تا تاریخ ۲۶ آبان برای انتقال زائران آماده و مستقر می‌مانند.
محیطی امن برای زائران اربعین
همچنین رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به فضای امن برگزاری اربعین حسینی، گفت: خوشبختانه از ابتدای فرآیند اعزام اربعین تاکنون هیچ ناامنی برای زائران ما در مرزها و کشور عراق وجود نداشته است. وی افزود: با تلاش‌ نیروی انتظامی، افزایش لایه‌های امنیتی و آگاه‌سازی خود مردم هیچ فردی نتوانست بدون روادید خارج شود.
برگزاری طولانی‌ترین نمازجماعت تاریخ
همچنین طولانی‌ترین نماز جماعت تاریخ حدفاصل عمودهای 96 تا 950 به طول حدود
43 کیلومتر در مسیر نجف- کربلا برگزار شد و در آن صدها هزار زائر اربعینی سیدالشهدا همزمان به اقامه نماز جماعت ظهر و عصر پرداختند. این نماز به امامت صدها طلبه و روحانی از حوزه‌های علمیه نجف اشرف، قم، بحرین، عربستان سعودی و لبنان اقامه شد. این نمازجماعت ممتد هر سال در چنین روزی در این مسیر برگزار می‌شود.


Page Generated in 0/0053 sec