printlogo


کد خبر: 184229تاریخ: 1396/8/20 00:00
اخبار

 ایران قیمت نفت خود را افزایش داد
ایران قیمت رسمی نفت خود در ماه دسامبر برای عرضه به شمال غرب اروپا، مدیترانه و سیدی کریر را افزایش داده است. به گزارش رویترز، یک منبع آگاه گفت ایران قیمت رسمی نفت خود در ماه دسامبر برای عرضه به شمال غرب اروپا، مدیترانه و سیدی کریر را افزایش داده است. بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت سبک خود برای عرضه در شمال غرب اروپا را 90 سنت نسبت به ماه قبل افزایش داده و به یک دلار و 75 سنت پایین‌‌‌‌‌‌تر از شاخص نفتی برنت ویو رسانده است. شرکت ملی نفت ایران هنوز قیمت‌‌های پیشنهادی خود برای بازار آسیا را منتشر نکرده است. بر این اساس همچنین قیمت نفت سنگین ایران با 85 سنت افزایش نسبت به ماه قبل، در ماه دسامبر در شمال غرب اروپا 3 دلار و 95 سنت پایین‌‌‌‌‌‌تر از شاخص نفتی برنت ویو عرضه خواهد شد. قیمت نفت فروزان نیز در ماه دسامبر در شمال غرب اروپا با 85 سنت افزایش 3 دلار و 7 سنت بالاتر از شاخص نفتی برنت ویو معامله می‌شود. همچنین قیمت نفت سبک، سنگین و فروزان و سروش ایران برای عرضه در ماه دسامبر در بازار مدیترانه به ترتیب با 55، 60، 60 و 75 سنت افزایش نسبت به ماه قبل روبه‌رو خواهد بود. نفت خام سبک، سنگین و فروزان ایران در ماه دسامبر در بندر سیدی کریر مصر نیز به ترتیب با 55، 60 و 60 سنت افزایش نسبت به ماه قبل عرضه خواهد شد.
روزانه ۵۰۰ هزار دلار نفت‌خام دود می‌شود
روزانه ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ بشکه نفت در چاه آتش گرفته میدان نفتی رگ‌سفید می‌سوزد. به گزارش تسنیم، بعدازظهر روز هفتم آبان‌ماه چاه شماره 147 میدان نفتی رگ‌سفید هنگام عملیات حفاری به‌دلیل فوران گاز، منفجر شد که این انفجار موجب آتش‌سوزی در دکل حفاری 95 فتح شرکت ملی حفاری شد. در این حادثه 2 نفر از کارکنان عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران در دم جان باختند. پس از این رویداد تیم‌های فنی و تخصصی تلاش خود را برای مهار آتش  آغاز کردند. البته وزیر نفت پیش‌بینی کرده است عملیات مهار آتش این چاه حدود 5/1 ماه به طول خواهد انجامید. طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از محل حادثه، روزانه 8000 تا 9000 بشکه نفت در چاه آتش گرفته می‌سوزد. این مقدار نفت با نرخ 62 دلاری قیمت فعلی هر بشکه نفت اوپک، حداقل حدود 500 هزار دلار قیمت دارد. به‌عبارتی در یک شبانه روز چیزی حدود 500 هزار دلار نفت در چاه نفتی 147 میدان رگ سفید می‌سوزد.


خیز عربستان برای تسخیر بازار عراق
به نظر می‌رسد عربستان برای افزایش سهم خود در بازار عراق خیز بلندی برداشته است. ابراهیم رضازاده، رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدام اخیر عراق مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی تعرفه گمرکی لبنیات ایران اظهار داشت: در عراق قانونی مبنی بر حمایت از تولیدکننده وجود دارد که براساس آن کارخانه‌های این کشور در هر زمینه به خودکفایی برسند، می‌توانند از دولت درخواست کنند واردات آن کالا ممنوع شود. وی گفت: در سال ۲۰۱۷ عراق اینگونه اعلام کرد که توافقنامه‌ای که با کشورهای عربی داشته و به موجب آن تعرفه گمرکی از این کشورها دریافت نمی‌شد را تعلیق کرده است. رئیس میز عراق سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در این زمینه رد پای عربستان وجود  داشته و از سوی عربستان، عراق تشویق به سختگیری درباره ایران شده باشد؟ گفت: پیش از این هم در بخش لبنیات بخش قابل‌توجهی از بازار عراق در دست عربستان بود و بویژه در حوزه شیر بیشترین صادرات به عراق را عربستان داشت. وی ادامه داد: اما چندی پیش در اواخر مهرماه و اوایل آبان‌ماه نمایشگاهی در کشور عراق برپا بود که در آن شاهد بودیم کشور عربستان حضوری جدی داشته و شاید حدود ۶۰ شرکت عرب در این نمایشگاه حضور داشتند. بر این اساس به نظر می‌رسد عربستان خیز بلندی برای به دست آوردن بازار عراق برداشته است.

سفر هیأت ۷۰ نفره اروپایی به ایران
هیاتی ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپایی که ۲۵ نفر از آنها عالی رتبه هستند، امروز در تهران حضور می‌یابند و در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، وعده تأسیس دفتر اتحادیه قاره سبز در ایران داده شده است تا شرایط تجارت با کشورمان تسهیل شود. به گزارش تسنیم، بر این اساس، این هیات با ریاست «فیل هوگان» کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپایی، با محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و اعضای اتاق بازرگانی دیدار خواهند داشت.


Page Generated in 0/0063 sec