printlogo


کد خبر: 184263تاریخ: 1396/8/20 00:00
دلار از بازار بین بانکی ارزی ایران حذف شد

اسدالله خسروی: عزم ایران برای پایان دادن به سلطه دلار بر مبادلات تجاری کشور، جزم و جدی شده است تا جایی که مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز می‌گوید با اقدامات اخیر این بانک در راستای کاهش حضور دلار در مبادلات اقتصادی، هم‌اکنون در بازار بین بانکی ارزی کشور دلار وجود ندارد.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار آمریکا گفت: در بازار بین بانکی ارزی کشور، دلار وجود ندارد اما در شبکه‌‌های صرافی مجاز از دلار استفاده می‌شود. به گزارش تسنیم، کریمی گفت: با 20 کشور تفاهمنامه برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات داریم و با ترکیه و پاکستان پیمان پولی انعقاد کرده‌‌‌‌‌ایم که در حال اجراست. وی افزود: از سال 92 بحث پیمان‌‌های پولی آغاز شده است و برای کشورهایی که با آنها مبادله اقتصادی داریم الگوهای پیمان پولی خودمان را فرستاده‌‌‌‌ایم اما تاکنون پاسخی نگرفته‌‌‌‌‌‌ایم. کریمی گفت: برای پیمان‌‌های پولی باید بسترهای لازم از جمله تحریم نبودن طرف مقابل و امکان باز کردن حساب‌‌های ارزی در بانک‌‌های 2 کشور فراهم باشد. وی اضافه کرد: مذاکرات با کشورها درباره انعقاد پیمان‌‌های پولی با جدیت بانک مرکزی رو به پیشرفت است. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: اکنون فاصله نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز بازار 5/15 درصد است که در مقایسه با گذشته این فاصله کم شده است. کریمی افزود: در بازار بین بانکی ارزی کشور، دلار وجود ندارد اما در شبکه‌‌های صرافی مجاز از دلار استفاده می‌شود که این عملیات ارزی باید به مرور وارد سیستم بانکی شود. وی گفت: بانک مرکزی راهبردهای گوناگونی برای پیمان‌‌های پولی دارد و بر اساس یک راهبرد حرکت نمی‌کند.
2 قرارداد پیمان پولی به نتیجه رسید
کریمی با بیان اینکه یکی از 2 قرارداد در حوزه «ترتیبات بانکی و پرداخت» و قرارداد دیگر هم در زمینه «سوآپ ارزی» با 2 کشور ترکیه و پاکستان امضا شد، گفت: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که هر کشوری در بخش پیمان‌های پولی و برای  استفاده از ارزهای ملی برای واردات و صادرات کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری می‌تواند از الگوهای مختلفی بهره ببرد که یکی از آنها قراردادهای دوجانبه است. همین قراردادها هم در چند قالب منعقد می‌شود و به عبارت دیگر انواع مختلفی دارد، از جمله آنها هم می‌توان به ترتیبات بانکی و پرداخت اشاره کرد که  از سوی بانک مرکزی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل دیگر مورد استفاده از سوی بانک مرکزی هم سوآپ ارزی است. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به پیش‌شرط‌ها و ضرورت‌های انعقاد پیمان‌های پولی تاکید کرد: این پیش‌شرط‌ها و عوامل اثرگذار گاه غیراقتصادی و مشخصاً سیاسی هستند. به عنوان مثال اراده سیاسی محکم میان ایران و ترکیه برای ایجاد چنین پیمانی وجود داشت که در نهایت به انعقاد قرارداد نیز منجر شد. این اراده و میل میان ایران و روسیه هم دیده می‌شود و به همین دلیل مذاکرات به نتایج مطلوب نزدیک شده است اما واقعیت این است که چنین میل و اراده‌ای همیشه هم وجود ندارد. وی یادآور شد: نکته دیگر اینکه اگر به دنبال تحقق پیمان‌های پولی و امضای قراردادهای سوآپ ارزی هستیم باید الزاماتی مانند مهار نرخ تورم و تک‌نرخی شدن ارز را نیز محقق کنیم.
کاهش ارزش دلار با ارز جایگزین
بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی درباره حذف تدریجی دلار از سیستم مبادلات تجاری کشور و تلاش همه‌جانبه برای جایگزینی یک ارز مرجع دیگر به‌جای آن، به «وطن‌امروز» گفت: سال‌هاست که دلار در اقتصاد دنیا قدرت‌نمایی می‌کند اما خیلی از کشورهای جهان اکنون به خود آمده‌اند که نباید در تبادلات اقتصادی، مستعمره یک ارز خاص شد، بنابراین باید چاره‌اندیشی شود تا دلار همچنان یکه‌تاز اقتصاد جهان نباشد. وی با بیان اینکه قدرت‌‌های سلطه‌گر جهان از هر راه و روشی به‌دنبال تضعیف کشورهای جهان سوم و درحال توسعه هستند، گفت: سلطه دلار بر سایر ارزهای جهان نشان از قدرت‌نمایی آمریکا در اقتصاد جهان دارد که سال‌هاست در این مسیر می‌تازد، در چنین شرایطی برای خروج تدریجی دلار از مبادلات و معاملات جهانی راهکارهایی باید ایجاد شود که جمهوری اسلامی ایران مدتی است نسبت به این موضوع سفت و سخت پیگیر است تا با ایجاد تفاهمنامه‌‌های دو یا چندجانبه پولی برای جایگزینی یک ارز دیگر به جای دلار و حذف آن از مبادلات اقتصادی اقدام کند. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بی‌شک با حذف دلار از سیستم مبادلات اقتصادی ایران با جهان، توان پول آمریکا کاهش می‌یابد و استقلال ارزی کشور که به نفع اقتصاد است به دست می‌آید.
استفاده از پول ملی ایران و عراق در صدور روادید
از سوی دیگر مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: به منظور ساماندهی سفر اربعین، با همکاری دولت ایران و عراق، دلار بابت صدور روادید حذف و پول ملی 2 کشور جایگزین آن شد. مجید آقابابایی در دیدار «راجح الموسوی» سفیر عراق در تهران با بیان این مطلب افزود: این موضوع ساماندهی سفر اربعین را برای 2 کشور تسهیل کرد، البته ما خواهان این هستیم که حذف دلار در تمام سال ادامه داشته و مختص ایام اربعین نباشد. دبیر ستاد مرکزی اربعین همچنین با تشکر از دولت عراق برای صدور روادید انفرادی تاکید کرد: اگر روادید الکترونیکی از سال آینده صادر شود، بسیاری از مشکلات صدور روادید برطرف خواهد شد.
حذف دلار را به بغداد اعلام می‌کنم
راجح الموسوی، سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه برای صدور روادید الکترونیکی همه تلاش خود را انجام می‌دهیم، اظهار داشت: تقاضای ایران برای حذف دلار در تمام طول سال را به بغداد اعلام می‌کنم. امیدوارم همانگونه که دلار در ایام اربعین حذف شد، در طول سال نیز حذف شده و پول ملی 2 کشور جایگزین آن شود. موسوی با اشاره به اینکه صدور روادید به پایان رسید، گفت:‌ از روز دوشنبه هفته بعد آماده صدور روادید عراق برای زوار ایرانی هستیم.


Page Generated in 0/0091 sec