printlogo


کد خبر: 184320تاریخ: 1396/8/21 00:00
«وطن‌امروز» از روند رو به رشد نرخ ارز در بازار گزارش می‌دهد
گرانی دلار در پی رشد خزنده نرخ ارز دولتی!
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: مافیای ارزی بازار را متشنج می‌کند

اسد‌الله خسروی: نرخ ارز در بازار مدتی است سیر صعودی گرفته است و بانک مرکزی نیز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهد تا جایی که اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از 4 هزار و 80 تومان رسیده است. به گزارش «وطن‌امروز»، دولت که ساماندهی بازار ارز و ثبات قیمتی این بازار را از دستاوردهای مهم اقتصادی خود می‌داند، مدتی است این بازار را به حال خود رها کرده است. بسیاری از کارشناسان افزایش نرخ ارز و بی‌توجهی دولت بویژه بانک مرکزی به ساماندهی و ثبات‌بخشی این بازار را به نفع دولت عنوان می‌کنند و معتقدند دولت برای کسری بودجه سالانه یا تامین نیازها به شکل تعمدی از رشد قیمت ارز در بازار جلوگیری نمی‌کند. از سویی عده‌ای نیز سیاست بانک مرکزی در رشد خزنده نرخ ارز دولتی برای نزدیک شدن قیمت این کالا به نرخ  آزاد را در راستای تک‌نرخی شدن ارز بهانه دولت می‌دانند. برخی دیگر نیز براین باورند هر چند بانک مرکزی باید ساماندهی نرخ ارز را در شرایط حساس در دست گیرد و مانع رشد غیرمنطقی قیمت‌ها در این بازار شود اما نباید فقط بانک مرکزی را در گرانی ارز مقصر شناخت، چرا که خیلی‌ها با احتکار ارز یا جوسازی، این بازار را متشنج و ملتهب می‌کنند. البته زمانی که بانک مرکزی خود پیشتاز افزایش نرخ ارز است و ارزهای دولتی را گران می‌کند، نباید انتظار داشت قیمت ارز در بازار آزاد مسیر رشد را در پیش نگیرد. دیروز بانک مرکزی خود 29 ارز از جمله دلار را گران کرد. بانک مرکزی نرخ برابری 39 ارز در برابر ریال را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ 29 ارز از جمله دلار افزایش یافت. بر این اساس نرخ 7 ارز کاهش یافت و 3 ارز ثابت نیز ماند.
وجود مافیای ارزی در کشور
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره روند رو به رشد نرخ ارز در بازار به «وطن امروز»، گفت: هرچند بانک مرکزی و نهادهای نظارتی باید بازار را بخوبی رصد کرده و با سیاست‌‌های پیشگیرانه و اصولی مانع افزایش بی‌منطق نرخ ارز در بازار شوند اما آنگونه که مشخص است بانک مرکزی ضمانت اجرایی تمام و کمال در ساماندهی بازار ارز را ندارد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا با بیان اینکه انتظار این بود سخنان پرخاشگرانه ترامپ بازار ارز را متشنج کند، گفت: بی‌شک عمده ارزهای کشور در دست عده‌ای معدود است و آنها بر بازار ارز تاثیرگذارند؛ آنگونه که اکنون شاهد ورود هزاران دستگاه خودروی خارجی یا واردات بی‌رویه کالاهای دیگر به کشور هستیم. نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی باید با حساسیت خاصی نسبت به افزایش نرخ ارز دولتی آن هم در شرایط خاص اقدام کند، افزود: اگرچه مافیای بازار ارز بر نوسان قیمت این کالای مهم اقتصادی نقش تعیین‌کننده و تاثیرگذاری دارد چرا که بخش عمده‌ای از ارز را احتکار می‌کند اما با گران شدن ارز دولتی از سوی بانک مرکزی بی‌شک بازار آزاد نیز برای بالا بردن نرخ ارز عقب نمی‌ماند. وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید ضمانت اجرایی برای ساماندهی بازار ارز داشته باشد و سایر نهادها و دستگاه‌های دیگر نیز برای ساماندهی بازار ارز به کمک بانک مرکزی بیایند.
پیش‌بینی نرخ دلار در هفته جاری
یک کارشناس بازار ارز گفت: در صورتی که در هفته پیش رو شاهد اتفاق تاثیرگذاری در بازار نباشیم، احتمال نوسان قیمت دلار تا 20 تومان وجود دارد. اباذر نجمی به روند معاملاتی بازار ارز در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و گفت: طی هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، بازار ارز تغییر چندانی را تجربه نکرد، نرخ ارز تا حدودی با کاهش همراه شد و بعد از چند روز مجددا روند صعودی را در پیش گرفت. او در ادامه بیان کرد: بازار ارز در هفته گذشته متاثر از اخبار یا اتفاق تازه‌ای که بر روند معاملاتی بازار تاثیرگذار باشد و باعث نوسان قیمت ارز شود، نبود. نجمی اظهار داشت: قیمت دلار اوایل هفته گذشته به 4075 تومان رسید اما از روز دوشنبه روند کاهشی را در پیش گرفت و به قیمت 4045 تومان رسید و از روز چهارشنبه مسیر افزایشی را طی کرد و به 4075 تومان رسید. این کارشناس بازار ارز اظهار داشت: رشد قیمت دلار در بازار ناشی از افزایش تقاضا بوده و در واقع قیمت دلار در کانال 4 هزار تومان تا 4 هزار و 100 تومان در نوسان بود. او گفت: با توجه به صحبت‌‌های اخیر سیف، رئیس بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت دلار می‌توان گفت احتمال کاهش نرخ دلار به پایین‌‌‌‌‌‌تر از 4 هزار تومان بسیار کم است، چرا که بازار رقم ٤ هزار تومان را پذیرفته و همچنین به دلیل اینکه واکنشی از سوی مردم و مجلس مشاهده نشده، بنابراین احتمال کاهش قیمت مجدد دلار بسیار پایین است. نجمی پیش‌بینی خود از قیمت دلار در هفته جاری را اینگونه بیان کرد: در صورتی که در این هفته شاهد اتفاق تاثیرگذاری در بازار نباشیم، احتمال نوسان قیمت دلار تا 20 تومان وجود دارد.
رشد 30 هزار تومانی قیمت سکه در یک هفته
رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هفته گذشته قیمت سکه به یک میلیون و 345 هزار تومان رسید و می‌توان گفت با افزایش 25 تا 30 هزار تومانی همراه شد. محمد کشتی‌آرای ارزیابی خود از بازار طلا در هفته‌ای که گذشت را اینگونه بیان کرد: افزایش قیمت جهانی طلا و نیز صعودی شدن قیمت ارز در هفته گذشته، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد و باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شد. او در ادامه بیان کرد: هفته گذشته قیمت سکه به یک میلیون و 345 هزار تومان رسید و می‌توان گفت با افزایش 25 تا 30 هزار تومانی همراه شد. به گفته وی، قیمت جهانی طلا نسبت به 2 هفته اخیر حدود 15 دلار افزایش داشته است.


Page Generated in 0/0049 sec