printlogo


کد خبر: 184392تاریخ: 1396/8/22 00:00
گزارش خبرگزاری رویترز از اظهارات قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام مخالفت ایران با مذاکره بر سر برنامه موشکی
مکرون خودش می‌داند

گروه سیاسی: خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد ایران به امانوئل مکرون گفته است درباره برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد. این خبرگزاری به اظهارات بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه استناد کرده است. بر اساس این گزارش، خبرگزاری رویترز گزارش داد ایران درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را برای مذاکره درباره موشک‌های بالستیک تهران رد و اعلام کرد برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی دارد و به توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی مربوط نمی‌شود. بر اساس گزارش رویترز، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن رد این احتمال اعلام کرد: ‌«فرانسه بخوبی از مواضع قاطع کشورمان درباره اینکه امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست، آگاهی دارد».‌ وی افزود: «‌ما بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم توافق هسته‌ای قابل مذاکره نیست و امکان اضافه شدن دیگر مسائل به برجام وجود ندارد».‌ گزارش خبرگزاری رویترز مستند به اظهارات بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران است که در واکنش به سفر اخیر مکرون به امارات و عربستان و اظهارات ضدایرانی او درباره ضرورت محدود کردن برنامه موشکی ایران بیان شد. بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کشورمان در سفر به برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس، ضمن ابراز تاسف از این اظهارات گفت: انتظار ما از فرانسه این است که تحت تاثیر القائات و آدرس‌های غلط برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس علیه جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرد و نسبت به تحولات منطقه حساس خاورمیانه و خلیج‌فارس واقع‌بین، منصف و دوراندیش باشد. وی افزود: رئیس‌جمهور فرانسه و سایر مقامات فرانسوی بخوبی می‌دانند طرح اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران با واقعیات دهه‌های اخیر تحولات در منطقه خاورمیانه تطابقی ندارد. ما معتقدیم برخورد مسؤولانه ایجاب می‌کند فرانسه متحدان خود در منطقه خلیج‌فارس را به در پیش گرفتن سیاست‌ها و رویکردهای عاقلانه و به دور از احساسات متقاعد کند. وی تاکید کرد: بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد موضوعات دیگر به آن اضافه شود، ضمن آنکه فرانسه نسبت به موضع قاطع کشورمان مبنی بر اینکه امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست هم کاملا آگاه است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: گزارشات سازمان ملل متحد درباره عوامل بروز بحران انسانی در یمن نباید نادیده گرفته شده و در قبال جنایات جاری عربستان‌سعودی در یمن و بمباران دائمی مراکز و اماکن غیرنظامی و کشتار بدون توقف زنان و کودکان و افراد بی‌گناه در این کشور سکوت معناداری در پیش گرفته شود. بدون تردید این سکوت به عنوان چراغ سبزی برای تداوم ارتکاب چنین اعمال غیرانسانی تلقی می‌شود. انتظار می‌رود دولت فرانسه با اتخاذ تدابیر ملموس از جمله وادار کردن متحدان خود در منطقه به توقف فوری جنگ و خونریزی، در جهت ایجاد آتش‌بس و برقراری صلح و ثبات در یمن قدم بردارد.
مکرون چه گفته بود؟
این نه آرام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره تلاش فرانسه و اروپا برای محدود کردن برنامه موشکی ایران در واکنش به اظهارات ضدایرانی امانوئل مکرون در امارات و عربستان عنوان شد. امانوئل مکرون روز پنجشنبه به امارات و پس از آن به عربستان رفت. مکرون در امارات گفت: بسیار مهم است با فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های بالستیکی ایران با قاطعیت برخورد شود.  وی گفت: ما بیش از هر زمان دیگری به منطقه‌ای باثبات و بازیگران منطقه‌ای مسؤول نیازمندیم که برای ثبات خاورمیانه کار می‌کنند. باز کردن جبهه‌ای دیگر، تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد و این منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند. این نخستین سفر مکرون به غرب آسیا به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه بود. همچنین شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد ممکن است به دلیل فعالیت‌های موشکی ایران، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود. رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد با توجه به شرایط منطقه به نظر می‌رسد امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران کافی نبود. امانوئل مکرون که در کنفرانسی مطبوعاتی در دوبی سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: البته این سخن به معنی بازنگری در این توافقنامه یا لغو آن نیست. باید درباره فعالیت‌های موشکی ایران، مذاکراتی آغاز شود، ضروری است درباره فعالیت‌های موشکی ایران، تعاملی وجود داشته باشد، ضمن اینکه اگر شرایط ایجاب کند امکان تحمیل تحریم‌هایی علیه این کشور وجود دارد. مکرون گفت: فرانسه راهبردی را اتخاذ خواهد کرد که به تکمیل توافقنامه هسته‌ای که ما خواستار حفظ آن هستیم، می‌انجامد. این راهبرد با آغاز مذاکرات درباره موشک‌های بالستیک ایران، راهبرد منطقه‌ای این کشور و تلاش برای همراه کردن هر چه بیشتر شرکا با مواضع ما عملی خواهد شد، همچنین تلاش خواهم کرد رضایت هر که را که به تجدید نظر در توافقنامه هسته‌ای تمایل دارد جلب کنم. وی ادامه داد: من این کار را آغاز کرده‌ام و سعی خواهم کرد رضایت دولت آمریکا را در این زمینه جلب کنم. کنگره آمریکا در هفته‌های آینده مسؤولیت بزرگی را بر دوش دارد. همچنین برای جلب رضایت عربستان نیز تلاش خواهم کرد. پس از همین کنفرانس خبری، در سفری 2 ساعته به عربستان می‌روم تا نشستی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور داشته باشم. امانوئل مکرون پس از این سخنان ضد ایرانی، در حالی امارات را ترک کرد که قرارداد فروش 2 فروند زیردریایی را با اماراتی‌ها بست. مکرون پس از امارات به عربستان‌سعودی رفت و با محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، مکرون در گفت‌وگو با پسر پادشاه درباره همکاری‌های مشترک و گسترش این همکاری‌ها رایزنی کرد. رئیس‌جمهور فرانسه در این دیدار با محکوم کردن شلیک موشک نیروهای مقاومت مردمی انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض گفت: فرانسه در کنار عربستان سعودی است و با این کشور اعلام همبستگی می‌کند. مکرون اظهار داشت: «مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام شد، ضروری است چارچوب مذاکرات درباره فعالیت‌های موشکی ایران را تبیین کنیم و در صورت نیاز با اعمال تحریم روندی را آغاز کنیم که مذاکرات را امکانپذیر کند».

امنیت ملی فقط برای حزب‌اللهی‌هاست!
جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح تصمیم‌گیری بارها موضوع مذاکره با غرب درباره برنامه موشکی خود را رد و تصریح کرده است توان دفاعی ایران قابل مذاکره نیست. با این حال اما رفتار اروپایی‌ها با محوریت فرانسه نشان داد آنها همچنان نسبت به موضوع مذاکره بر سر برنامه دفاع موشکی ایران اصرار دارند. به گزارش «وطن‌امروز»، با این حال اما برخی نشانه‌ها حکایت می‌کند نیازمندان به 3 کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در ایران، نشانه‌هایی مبنی بر امکان مذاکره درباره توان دفاعی ایران را ارسال کرده‌اند. مقالات و نوشته‌هایی در باب ضرورت مذاکره با اروپا آن هم به بهانه حفظ برجام در برخی جراید حامی دولت نشان داد یک طیف پرزور حامی دولت دنبال فضاسازی برای مذاکره بر سر برنامه موشکی هستند. در کنار این موضوع، رفتار برخی دلال‌های برجام (همانند حسین موسویان) در آشفته‌نمایی از وضعیت منطقه و به دنبال آن تاکید بر ضرورت مقابله با جنگ ادعایی، نشان داد یک اراده قدرتمند در داخل بخشی از حامیان دولت وجود دارد که برای پر کردن خلأ دوستی با مقامات واشنگتن، خواستار حفظ اروپا پای منافع حزبی و سیاسی مشترک با خود هستند. از همین رو در جریان سفر هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که محور مطالبه مذاکره با ایران برای محدود کردن برنامه موشکی تهران شده است، برخی رسانه‌های حامی دولت به شکل عجیبی اقدام به تقویت مواضع مکرون کردند. یکی از این روزنامه‌ها، روزنامه شرق بود که با وجود اظهارات ضدایرانی مکرون و تاکید او بر محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران، برای او سنگ تمام گذاشت و با اختصاص صفحه نخست خود به مکرون، تلاش کرد مواضع او درباره منطقه و ایران را تقویت کند! این اقدام خلاف امنیت ملی در حالی است که رئیس‌جمهور فرانسه منادی محدود کردن توان دفاعی ایران است. این روزنامه اخیرا در موضوع همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق نیز از تروریست‌های وابسته به مسعود بارزانی حمایت کرد و در اقدامی خلاف امنیت ملی، از آزادسازی کرکوک توسط ارتش عراق و عقب‌نشینی شبه‌نظامیان بارزانی از این شهر، ابراز تاسف کرد!
 


Page Generated in 0/0127 sec