printlogo


کد خبر: 184441تاریخ: 1396/8/22 00:00
نبود مدیریت یکپارچه راه قانون‌گریزی مهد‌های غیراستاندارد را هموار کرده است
آشفته بازار مهدهای کودک‌‌
کودکان در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیر با آموزش‌های غیراستاندارد قرار دارند

گروه اجتماعی: نبود مدیریت یکپارچه در نظارت بر عملکرد مهدهای کودک‌، راه قانون‌گریزی را برای مهدهای غیراستاندارد باز کرده و آسیب‌های روانی بسیاری را متوجه کودکان می‌کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دوران کودکی افراد و چگونگی سپری شدن آن در جایگاه اجتماعی و شغلی آینده و همچنین شکل‌گیری شخصیت آنها نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. کارشناسان و روانشناسان حوزه کودک معتقدند کودکان و خردسالانی که پس از خانواده، بخشی از زمان خود را در مهدهای کودک و مراکز مشابه با فعالیت‌های مختلف چنین مجموعه‌هایی سپری می‌کنند، آسان‌تر از کودکانی که چنین تجربه‌ای را ندارند با محیط اطراف خود ارتباط می‌گیرند.
فعالیت مهدهای غیراستاندارد
شکل‌گیری و فعالیت «مهدکودک»، ابتدا با هدف نگهداری از کودکان بود و به مرور زمان، برنامه‌های مختلف آموزشی، البته نه به صورت اجباری به آن اضافه شد و می‌توان گفت امروز تقریبا همه خانواده‌ها از مهدکودک رفتن فرزند خود استقبال می‌کنند. در کنار این استقبال خانواده‌ها، برخی مهدهای کودک‌ غیراستاندارد بیش از اینکه بتوانند هموارکننده مسیر آینده کودکان باشند با آموزش‌های غیراستاندارد و غیراصولی می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد کنند.
بهزیستی حق دخالت ندارد
مدیران سازمان بهزیستی کشور مدعی هستند قوانین موجود به این سازمان اجازه دخالت در تخلفات مهدهای کودک‌‌ غیرمجاز را نمی‌دهد و این در حالی است که بر اساس مصوبات پیشین مجلس شورای اسلامی، متولی اصلی رسیدگی به امور مهدهای کودک‌‌ و صدور مجوز فعالیت آنها سازمان بهزیستی کشور است. احمد خاکی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار داشت: در حال حاضر
۴۰ درصد مهدهای کودک‌‌ شهر تهران مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کرده‌اند و ۶۰ درصد باقیمانده را مهدهای کودک تشکیل می‌دهند که هیچ‌گونه مجوزی از این سازمان ندارند. خاکی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و ماده 26 قانون تنظیم مقررات مالی دولت، باید پروانه فعالیت و برنامه کاری تمام مهدهای کودک‌ سراسر کشور از سوی سازمان بهزیستی صادر شود. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور حق ورود به مسائل مرتبط با مهدهای کودک‌ غیرمجاز و غیراستاندارد را ندارد و قانون در این رابطه اجازه هیچ‌گونه دخالتی را به سازمان بهزیستی نمی‌دهد. خاکی خاطرنشان کرد: سال گذشته سازمان بهزیستی کشور برای بررسی برخی موارد و تخلفات گزارش شده در برخی مهد‌‌ها قصد ورود به آن مجموعه‌ها را داشت که متاسفانه با برخورد و ممانعت مدیران مهدهای کودک‌ متخلف مواجه شدیم.
تهدیدکننده سلامت روانی کودکان
تامین امنیت جانی و سلامت روانی کودکان در مهدها برای والدین اهمیت بسیاری دارد و در این راستا حسن عماری، روانشناس حوزه کودک معتقد است: امروز خانواده‌ها در سپردن کودکان خود به مهدهای کودک‌ معیارهای متفاوتی را مدنظر قرار می‌دهند. این روانشناس با تاکید بر تامین امنیت کودکان در مهدهای کودک، لزوم کیفیت موارد آموزشی را نیز مهم تلقی کرد و اظهار داشت: نگهداری از کودکان و مورد آموزش قرار دادن آنها در مهدهای کودک‌‌ غیراستاندارد و عدم نظارت یک سازمان مشخص بر فعالیت چنین مجموعه‌هایی راه قانون‌گریزی و ارائه خدمات آموزشی بی‌کیفیت را برای آنها باز کرده و آسیب‌های روانی بی‌شماری را متوجه کودکان می‌کند. وی تصریح کرد: حتی اگر کودکی در مهدهای کودک‌‌ غیراستاندارد به لحاظ جسمی آسیب ببیند در نهایت، این آسیب‌دیدگی منجر به وارد آمدن آسیب روانی به وی خواهد شد و بدون تردید چنین اتفاقاتی قابل اغماض نیست.
متولی مدیریت، مشخص نیست
در حال حاضر بخشی از مجوز فعالیت مهدهای کودک‌‌ را سازمان بهزیستی کشور، بخشی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش دیگری را وزارت آموزش‌وپرورش صادر می‌کند، بنابراین هیچ‌گونه نظارت یکپارچه‌ای بر فعالیت و خدمات مورد ارائه در مهدهای کودک‌‌ کشور وجود ندارد. عماری تاکید کرد: نمی‌توان آمار اعلام شده سازمان بهزیستی کشور را که حکایت از فعالیت ۶۰ درصدی مهدهای کودک‌‌ به صورت غیرمجاز دارد، به عنوان غیراستاندارد تلقی کرد و به بی‌اعتمادی مردم به این مجموعه‌ها دامن زد. وی با اشاره به مطالب فوق، از سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی اصلی مسأله مدیریت مهدهای کودک نام برد و یادآور شد: سازمان بهزیستی با ارائه آمار صحیح از فعالیت مهد‌هایی که تحت نظارت سایر سازمان‌ها به ارائه خدمات به کودکان شاغلان مجموعه خود می‌پردازند، باید زمینه به وجود آمدن مدیریت واحد و یکپارچه مهدهای کودک‌ را فراهم کرده و دغدغه و نگرانی والدین کودکان در این قبیل موارد را کاهش دهد.


Page Generated in 0/0150 sec