printlogo


کد خبر: 184474تاریخ: 1396/8/23 00:00
پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه به تلاش‌های فرانسه برای مذاکره درباره توانمندی دفاعی ایران
درباره برنامه موشکی با هیچ فرد و گروهی مذاکره نمی‌کنیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تلاش برخی کشورهای اروپایی برای آغاز گفت‌وگو با ایران پیرامون برنامه موشکی کشورمان پاسخ داد. بهرام قاسمی ضمن تاکید بر اینکه «بارها اعلام کرده‌ایم در مورد مباحث موشکی و موضوع دفاعی ایران با هیچ کشور و هیچ فردی گفت‌وگو نخواهیم داشت» به مقامات کشور فرانسه که بیش از سایر شرکای اروپایی به دنبال مذاکره موشکی با ایران هستند، توصیه کرد «با درایت بیشتری به مسائل منطقه توجه کنند». به گزارش «وطن‌امروز»، واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات ضدایرانی هفته گذشته امانوئل مکرون در سفر به امارات و عربستان سعودی است. رئیس‌جمهور فرانسه پنجشنبه گذشته در امارات خواستار برخورد قاطعانه با فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های بالستیکی ایران شد و گفت: ما بیش از هر زمان دیگری به منطقه‌ای باثبات و بازیگران منطقه‌ای مسؤول نیازمندیم که برای ثبات خاورمیانه کار می‌کنند. باز کردن جبهه‌ای دیگر، تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد و این منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند. همچنین شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد ممکن است به دلیل فعالیت‌های موشکی ایران، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود.  دیروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاران، به این اظهارات مکرون و تلاش برای تحدید برنامه موشکی ایران واکنش نشان داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکره ایران با دیگر کشورها در ارتباط با فعالیت‌های موشکی کشور، اظهار کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم درباره مباحث موشکی و موضوع دفاعی ایران با هیچ کشور و هیچ فردی گفت‌وگو نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مسائل دفاعی خود را دنبال می‌کند و سیاست‌های خود را در این زمینه دارد، گفت: توقع این است کسانی که تولیدکننده و صادرکننده سلاح به منطقه ما هستند و در این ارتباط قراردادهای کلان می‌بندند و با این تسلیحات به ایجاد جنگ و خشونت در منطقه کمک می کنند،
پاسخگوی این اقدامات خود باشند و طبیعی است زمانی فرا خواهد رسید که آنها باید در این ارتباط پاسخگو باشند. به گزارش ایسنا، قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس‌جمهور فرانسه به تهران و همچنین اظهارات اخیر او درباره فعالیت موشکی ایران، اظهار کرد: سفر آقای مکرون به تهران در دستور کار 2 کشور قرار دارد و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: احتمالا این سفر بعد از انجام سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران انجام خواهد شد.   وی همچنین موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور فرانسه را دقیق ندانست و گفت: ما خواستار این هستیم که آنها با درایت بیشتری به مسائل منطقه توجه کنند و به این موضوع دقت کنند که برخی بدخواهان می‌خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. قاسمی اظهار کرد: سفر آتی مقامات فرانسوی به تهران می‌تواند در کاستن برخی اختلافات درباره بعضی زمینه‌ها موثر باشد و قطعا در این سفرها درباره مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد.
سفر جانسون ربطی به زاغری ندارد
یکی دیگر از محورهای نشست خبری سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، درباره «نازنین زاغری» جاسوس دوتابعیتی ایرانی - انگلیسی بود که سال گذشته توسط سپاه ثارالله کرمان دستگیر و به 5 سال زندان محکوم شد. بوریس جانسون 2 هفته پیش در حالی که در یک سال و نیم گذشته رسانه‌های انگلیسی و غربی مدعی بودند زاغری برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده است، در اظهارنظری درباره این متهم امنیتی گفته بود وی در ایران مشغول آموزش خبرنگاری بوده است. اظهارنظر جانسون درباره زاغری باعث انتقادات شدید از او در انگلستان شد. حال در چنین شرایطی او از سفر به ایران سخن گفته است. بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها مطرح کردند سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران مربوط به پرونده نازنین زاغری و اظهاراتی است که او درباره این پرونده مطرح کرده است، اظهار کرد: موضوع خانم زاغری یک بحث قضایی است. پرونده ایشان در اختیار سیستم قضایی کشور است. ایشان محکومیتی را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر در حال طی کردن مراحل آن هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران موضوعی است که از قبل مطرح شده و ربطی به اظهارات اخیر جانسون درباره پرونده نازنین زاغری و انتقاداتی که در داخل انگلستان نسبت به او شده، ندارد، خاطرنشان کرد: ما طیفی وسیع از مسائل را با لندن داریم و در سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، پیرامونی و برجام صحبت و رایزنی می‌کنیم. وی گفت: آنچه در رسانه‌های انگلیس درباره این سفر مطرح می‌شود مربوط به مسائل داخلی انگلستان است و ما خود را درگیر این مسائل نمی‌کنیم. در شرایطی که جانسون پیشنهاد کرده است در سفر به ایران در زندان با زاغری دیدار کند، برخی رسانه‌های غربی از تلاش‌های انگلستان برای اعطای مصونیت دیپلماتیک به زاغری به عنوان ترفندی برای آزادی وی خبر داده‌اند. به گزارش فارس، دولت انگلیس خبر داد برای آزادی «نازنین زاغری رتکلیف» که به دلیل جرائم امنیتی در ایران محکوم شده، دادن مصونیت دیپلماتیک به وی را بررسی می‌کند. به نوشته روزنامه گاردین، سخنگوی ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس گفت وی به مساله نازنین زاغری ورود کرده و 2بار در این رابطه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو کرده است. در همین راستا، دولت انگلیس امکان دادن مصونیت سیاسی به نازنین زاغری برای آزادی‌اش را تحت بررسی قرار داده است.


Page Generated in 0/0058 sec