printlogo


کد خبر: 184494تاریخ: 1396/8/23 00:00
اعلام بیش از 430 کشته و 7300 مجروح در زلزله 7/3 ریشتری استان کرمانشاه در روز اول امدادرسانی
درسوگ باختر

گروه اجتماعی: شب به نیمه رسیده بود که حادثه‌ای مهیب مردم غرب کشور را غافلگیر کرد. نیمه شب یکشنبه 21 آبان‌ماه، زلزله‌ای به بزرگی 3/7 ریشتر بر سر استان کرمانشاه آوار شد. شدت حادثه به حدی بود که برخی استان‌های غربی کشور از جمله لرستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی و حتی برخی استان‌های مرکزی از جمله اصفهان و تهران وقوع زلزله احساس شد. طبق گزارش‌های مرکز لرزه‌نگاری کشوری، گستره این زمین لرزه به برخی شهرهای عراق و حتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس رسیده و در برخی شهرهای عراق خسارات و تلفات جانی هم در پی داشته است.
مرکز لرزه‌نگاری کشوری، کانون زمین‌لرزه را شهر «ازگله» کرمانشاه معرفی کرده است. ابتدا ساعت 21:05 دقیقه یکشنبه 21 آبان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5/4 ریشتر مردم شهر را وحشت‌زده کرد و سپس ساعت 21:48 دقیقه زمین لرزه‌ای به بزرگی  7/3 ریشتر در عمق 11 کیلومتری زمین بر سر مردم ازگله آوار شد. شدت وقوع حادثه به حدی بود که در ساعات ابتدایی به علت قطعی برق برخی مناطق و آوار شدن منازل و ساختمان‌ها آمار دقیقی از حادثه‌دید‌گان در دست نبود. با گذشت چند ساعت از وقوع زلزله و رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه، پرده از عمق فاجعه برداشته شد.
براساس آمار اعلامی پزشکی قانونی استان کرمانشاه تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد قربانیان به 430 نفر رسید. همچنین طبق آخرین آمار اعلام شده، تعداد مجروحان این حادثه حدود 7300 نفر اعلام شده است.
بسیج همگانی برای کمک به زلزله‌زدگان
ارتش و سپاه پاسداران هم از لحظات اولیه وقوع زلزله به کمک زلزله‌زدگان کرمانشاه شتافتند. سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلافاصله پس از صدور فرمان رهبر انقلاب مبنی بر کمک‌رسانی سریع نیروهای مسلح به مردم زلزله زده در غرب کشور، راهی کرمانشاه شد. همچنین سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به سازمان‌های نیروهای مسلح دستور داد همه امکانات خود را برای کمک به حادثه‌دیدگان زلزله بسیج کنند. همچنین امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در ابتدای عزیمت به منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه تاسف‌بار گفت: تمام امکانات ارتش در خدمت مردم عزیز در مناطق زلزله‌زده خواهد بود و آماده تامین هرگونه نیازمندی ستاد بحران خواهیم بود. ستاد بحران نیروی هوایی ارتش نیز به سرعت تشکیل جلسه داد و ضمن اعلام آماده‌باش کامل به یگان‌های تابعه خود، برای خدمات‌رسانی به مناطق زلزله‌زده تصمیماتی را اتخاذ کرد. سردار شریف، سخنگوی سپاه نیز گفت: یگان‌های پیاده نیروی زمینی سپاه به همراه بسیجیان بومی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان از ساعات اولیه در منطقه حضور دارند. هماهنگی با واحدهای مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در منطقه به منظور کمک به باز شدن محورهای مواصلاتی نیز انجام شده است.
ورود قرارگاه خاتم به مناطق زلزله‌زده
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از اعزام نیرو و ماشین‌آلات به مناطق زلزله‌زده خبر داد. سردار عبادالله عبداللهی درباره وقوع زلزله در استان‌های غرب کشور گفت: پس از وقوع زلزله نیروها و ماشین‌آلات کارگاه‌های مستقر در استان‌های ایلام و کرمانشاه به مناطق زلزله‌زده گسیل شدند. وی اضافه کرد: نیروهای اعزام شده با استفاده از ماشین‌آلات هم‌اکنون در حال امدادرسانی و آواربرداری در مناطق  زلزله‌زده هستند. همچنین فرمانده کل سپاه گفت: بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفته، برادران ارتشی با توجه به پادگانی که در شهر سرپل ذهاب داشتند، امدادرسانی به این شهر را بر عهده دارند و سپاه نیز امدادرسانی به روستا‌های این شهرستان را که تعداد قابل توجهی هستند بر عهده گرفته است. سردار جعفری با بیان اینکه چادر، آب و غذا 3 مشکل اصلی مردم به ترتیب اولویت است که از استان‌های اطراف در حال ارسال است، گفت: امکانات سپاه نیز بسیج شده و در حال ارسال است که میان مردم توزیع شود و امیدواریم تا شب چادر‌ها برسد تا مردم از سرما اذیت نشوند.
آماده‌باش تیم‌های امدادی
در پی وقوع زلزله مهیب در غرب کشور تمام نهادها در آماده‌باش کامل قرار گرفتند. در همین رابطه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی گفت: ‌تیم‌های ارزیاب ‌هلال‌احمر آذربایجان غربی به مناطق مشکوک اعزام شدند. همچنین ‌فرمانده ارشد ارتش در غرب کشور گفت: تیپ 281 بیستون، نیروهای هوانیروز و بیمارستان‌های ارتش در آماده‌باش کامل است. رئیس اورژانس کشور نیز با بیان اینکه تلفات زلزله در قصرشیرین بسیار بوده، گفت: بالگردهای اورژانس برای امدادرسانی اعزام شدند‌، همچنین در دیگر استان‌هایی که احتمال خسارت ‌وجود ‌دارد تیم‌های واکنش سریع ‌کار ارزیابی را شروع کرده‌اند‌. گفتنی است نیروهای خدماتی و امدادی در خوزستان نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و 5 فروند بالگرد هلال احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.
تدارک 1200 تخت بیمارستانی در تهران
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: 1200 تخت بیمارستانی در تهران آماده پذیرش مجروحان زلزله یکشنبه شب گذشته استان کرمانشاه شده است. نیک‌کردار با اشاره به اینکه 33 فروند بالگرد هوانیروز در حال تردد در مسیر فرودگاه تا مناطق زلزله‌زده هستند، گفت: 3 هواپیمای مخصوص حمل مجروح سپاه پاسداران مشغول انتقال مجروحان از فرودگاه به تهران هستند.
کرمانشاه روی نوار زلزله
پس از وقوع زلزله 3/7 ریشتری در ازگله کرمانشاه، بیش از 165 بار غرب کشور به لرزه درآمد. پس از زمین‌لرزه 7 ریشتری زمین‌لرزه‌های دیگر به بزرگی‌های 6/4، 5/4، 1/4 و 4/4 ریشتر و بیش از 100 زلزله بین 3 تا 4 ریشتری رخ داده است.
اعلام 3 روز عزای عمومی در استان کرمانشاه
در پی زلزله استان کرمانشاه و درگذشت صدها تن از هموطنان، هیأت‌دولت امروز سه‌شنبه 23 آبان را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. امام جمعه و استاندار کرمانشاه نیز به مناسبت جان باختن صدها تن  از مردم استان کرمانشاه در حادثه زلزله یکشنبه شب (21 آبان) 3 روز عزای عمومی اعلام کردند.
بیشترین خسارت در  سرپل ذهاب
در همین باره، پس از اعزام نیروهای امدادی به مناطق حادثه‌دیده و دریافت گزارش‌های اولیه، پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور با بیان‌ اینکه متأسفانه زلزله در قصرشیرین و سرپل‌ذهاب خسارات زیادی داشته است، اظهار داشت:  ‌آمبولانس‌ها به سمت این دو شهر اعزام شده‌اند و هماهنگی‌های لازم را با امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل برای کمک و امدادرسانی هرچه سریع‌تر و بهتر به عمل آورده‌ایم. همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امکانات و تجهیزات مورد نیاز در حال ‌اعزام به مناطق زلزله‌زده است، گفت: قصرشیرین و سرپل ذهاب بیشترین خسارت را دیده‌اند. اسماعیل نجار با تشریح آخرین جزئیات زلزله 3/7ریشتری در کرمانشاه اظهار داشت: ‌کانون زلزله در ازگله کرمانشاه بوده که شهر کرمانشاه و استان‌های همجوار را تحت تأثیر قرار داده ‌و مردم در این استان‌ها زلزله را احساس کردند.
تخریب بیش از ۵۰ درصد مدارس سرپل ذهاب
سلیمان محبی، مدیر کل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه از تعطیلی مدارس استان کرمانشاه طی امروز (سه‌شنبه) با هماهنگی استانداری و ستاد بحران استان خبر داد و اظهار داشت: مدارس شهرستان سرپل ذهاب خسارت بسیار زیادی دیده‌اند. وی خاطرنشان کرد: البته آمار دقیق فعلا در دسترس نیست و باید از سوی ستاد بحران و فرمانداری‌ها اعلام شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه همچنین از تخریب بیش از
۵۰ درصد مدارس سرپل‌ذهاب خبر داد و گفت: این مدارس دیگر قابل استفاده نیستند و دانش‌آموزان امکان حضور در این مدارس را ندارند.
تخریب 100 درصدی روستاهای دالاهو
فرماندار شهرستان دالاهو گفت: به دنبال زلزله یکشنبه‌شب گذشته روستاهای بخش مرکزی دالاهو به صورت 100 درصد دچار خسارت شده‌اند. مرادعلی تاتار با اشاره به اینکه تمام امکانات و عوامل دالاهو برای امدادرسانی پای کار هستند، اظهار داشت: تلفات بسیار بالا بوده به طوری که در یکی از روستاها بیش از 10 نفر فوت شده‌اند. فرماندار شهرستان دالاهو افزود: با کمک عوامل امداد، مدیریت بحران، مردم، نیروهای نظامی و انتظامی بیش از 100 نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شدند.
ریزش کوه و انسداد محورهای مواصلاتی
گفتنی است که پس از اعزام نیروهای امدادی به مناطق حادثه‌دیده، مسدود شدن برخی از محورهای مواصلاتی کار یاری‌رسانی به آسیب‌دید‌گان را دشوار کرد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان کرمانشاه در همین رابطه گفت: به دنبال وقوع زلزله در این استان و ریزش کوه، برخی محورها مسدود شده که عملیات بازگشایی این محورها آغاز شده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: گروه‌های خاکبرداری و رفع انسداد در حال بازگشایی محورهای یادشده هستند و بقیه راه‌های استان باز است و تردد در آنها جریان دارد.
دستور ویژه رئیس‌جمهور
 حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز بلافاصله بعد از این حادثه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستورات لازم را در این باره صادر کرد. همچنین جلسه ویژه رئیس‌جمهور با وزرای مسؤول و دستگاه‌های امدادرسان به زلزله‌زدگان کشور صبح روز گذشته برگزار شد. رئیس‌جمهور طی دستوری به معاون اول خود به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومان حادثه بسیج کند.
برگزاری جلسه مدیریت بحران
در همین باره، در پی وقوع زمین‌لرزه شدید  7/3 ریشتری در کرمانشاه و استان‌های غربی کشور، جلسه مدیریت بحران کشور به ریاست رحمانی‌فضلی در وزارت کشور تشکیل شد. وزیر کشور اعلام کرد: امکانات و تجهیزات مورد نیاز هرچه سریع‌تر از استان‌های مجاور به مناطق زلزله‌زده منتقل می‌شود. همچنین تمام اقلام مورد نیاز ازجمله چادر، مواد غذایی و دارو تامین و به این مناطق منتقل می‌شود. علاوه بر این تمام دستگاه‌ها موظف شدند تا همه تجهیزات‌شان را برای امدادرسانی به میدان بیاورند و قرار است 2 بیمارستان صحرایی ساخته شود.
فعالیت بخش‌های امدادی آستان قدس
همچنین حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در پی حادثه تأسفبار زلزله و کشته‌ و مجروح شدن صدها تن از هموطنان پیام تسلیتی صادر کرد و گفت: به بخش‌های مسؤول و متولی امر امداد در آستان قدس رضوی تأکید می‌کنم فوراً و با ظرفیت کامل با همکاری دولت و امدادگران به یاری آسیب‌دیدگان این حادثه بشتابند و لحظات را برای خدمت به مردم نیازمند کمک از دست ندهند.
توزیع ۲۲ هزار تخته چادر بین زلزله‌زدگان
معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: سعی کردیم 22 هزار تخته چادر و 56 هزار تخته پتو و همچنین امکانات امدادی و غذایی را به زلزله‌زدگان برسانیم. شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: از همان لحظه اول سعی کردیم از استان‌های همجوار، تیم‌های امدادی را راهی مناطق کنیم و همچنین با توجه به برودت هوا سعی کردیم عملیات اسکان و تغذیه اضطراری به سرعت انجام شود و به دست زلزله‌زدگان برسد. فتحی افزود: تیم‌های درمان اضطراری با هماهنگی معاونت درمان جمعیت هلال‌احمر با
9 تیم امدادی و 40 دستگاه آمبولانس در حال انتقال مصدومان به بیمارستان هستند. وی گفت: عملیات جست‌وجوی امداد و نجات همچنان ادامه دارد. با توجه به وسعت منطقه 536 روستا در شعاع زلزله بودند که از صبح با حضور بالگرد امکان ارزیابی هوایی داده شده است.
گروه‌های خونی O کمک کنند
یک مسؤول سازمان انتقال خون کشور از مردم و کسانی که گروه خونی O دارند تقاضا کرد برای اهدای خون پیشدستی کنند. بشیر حاجی‌بیگی  با اشاره به اینکه درباره ذخیره مناسب خون در کشور اطمینان داده می‌شود خون مورد نیاز در مناطق زلزله‌زده تأمین خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه فقط 3 تا 4 درصد مردم ایران دارای خون O منفی هستند و چون این گروه خونی قابل تزریق به تمام گروه‌های خونی مختلف است، متعاقباً باارزش‌ترین گروه خونی در حوادثی چون زلزله گروه خونی O منفی است. وی ادامه داد: بنابراین افرادی که دارای گروه خونی از نوع O منفی هستند در اولویت برای دریافت خون هستند، همچنین گروه خونی O مثبت نیز 33 درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد و چون بیشترین گروه خونی در کشور همگروه خونی O است این افراد نیز در اولویت اهدای خون خواهند بود.
 


Page Generated in 0/0071 sec