printlogo


کد خبر: 184549تاریخ: 1396/8/24 00:00
واشنگتن: گفت‌وگو با اروپا برای اجرای راهبرد ترامپ درباره ایران را آغاز کرده‌ایم
رایزنی دو سوی آتلانتیک علیه ایران

تاکنون نشانه‌های بسیاری از هم‌افزایی مواضع دولت ترامپ در آمریکا و دولت‌های اروپایی حاضر در برجام علیه ایران دیده شده است. این مواضع مشترک بویژه پس از سخنرانی 13 اکتبر ترامپ علیه ایران بیشتر شده است. تاکید تروئیکای اروپایی حاضر در برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) بر ضرورت محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران و همچنین تاکید آنها بر عقب‌نشینی ایران از سیاست‌های منطقه‌ای نشان داد اروپایی‌ها دست‌کم در این حوزه با دولت آمریکا علیه ایران هم‌عقیده هستند. در ایران مقامات جمهوری اسلامی این رفتار اروپا را به معنای حضور مشروط آنها در برجام تلقی و تصریح کردند حاضر به گفت‌وگو درباره توان دفاعی خود بویژه برنامه دفاع موشکی نیستند. به گزارش «وطن امروز»، حالا مقامات واشنگتن آشکارا اعلام کرده‌اند در حال رایزنی با اروپا برای تثبیت راهبرد دولت آمریکا علیه ایران هستند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور رایزنی با شریکان و متحدانش برای اجرای راهبرد جدید دولت این کشور علیه ایران را آغاز کرده است.  وال‌استریت‌ژورنال به نقل از این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نکرده، می‌نویسد: «ایران تهدیدی جدی علیه ایالات متحده و متحدان ما در اروپا به شمار می‌رود». به گزارش تسنیم، وی با اشاره به اعلام راهبرد جدید از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران گفت: «حمایت متحدان‌مان در سراسر جهان از اهمیتی حیاتی برای اجرای راهبرد مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور برخوردار خواهد بود». مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد: «ما رایزنی‌ها با بسیاری از شریکان و متحدان‌مان درباره این موضوعات را آغاز کرده‌ایم و مشتاق هستیم در اسرع وقت پیش برویم». این در حالی است که مقام‌های اروپایی پیش از این بارها گفته‌اند برای افزایش فشارها علیه ایران در موضوعات موشکی و منطقه‌ای با واشنگتن همراه خواهند شد اما آنها در عین حال در تلاش هستند آمریکا را به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران ترغیب کنند. در همین راستا، روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت اتحادیه اروپایی ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: «همان‌طور که می‌دانید اتحادیه اروپا همین حالا تحریم‌هایی علیه نهادهای ایرانی دخیل در برنامه موشک‌های بالستیک وضع کرده است. در صورت لزوم می‌توان تحریم‌هایی جدید اعمال کرد».
فرانسوی‌ها البته در این مسیر یعنی افزایش فشار بر ایران برای محدود کردن برنامه موشکی خود پیشگام کشورهای اروپایی بوده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نطق خود در سازمان ملل به صورت صریح تلاش کشورش برای محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران را اعلام کرد. پس از آن رایزنی‌های مقامات اروپایی برای افزایش فشار بر ایران برای تحقق برجام موشکی ادامه یافت. بویژه پس از سخنرانی دونالد ترامپ در 13 اکتبر که در واقع به معنای پاره شدن برجام بود؛ تروئیکای اروپایی حاضر در برجام با انتشار یک بیانیه مشترک برنامه موشکی ایران را محکوم کردند. اکنون اما به نظر می‌رسد رایزنی‌های آشکار و البته بیشتری میان دو سوی آتلانتیک برای افزایش فشار بر ایران در حال رخ دادن است.  به اعتقاد کارشناسان، مهم‌ترین محور این رایزنی‌های جدید مربوط به تحریم‌های جدید علیه ایران است. مجلس نمایندگان آمریکا بتازگی طرح تحریم موشکی ایران را با اکثریت قاطع به تصویب رساند. این طرح بزودی در سنا نیز بررسی می‌شود و شواهد از تصویب این مصوبه در سنا نیز خبر می‌دهد. از آنجا که این تحریم‌ها در راستای استراتژی دونالد ترامپ علیه ایران است، امضا و اجرای آن توسط ترامپ قابل پیش‌بینی است.
چراغ سبز فرانسوی‌ها نشان می‌دهد واشنگتن امیدوار به همراهی اروپا با تحریم‌های موشکی است. کارشناسان می‌گویند در صورت تحقق این همراهی دو سوی آتلانتیک با تحریم موشکی ایران، افسانه تکیه به اروپا، در ایران به پایان خود خواهد رسید.
دولت دست به دامان آفریقا شد
دور جدید رایزنی‌های آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم موشکی علیه ایران در حالی است که اروپا معتقد است در کنار اعمال تحریم موشکی علیه تهران، حضور آنها پای برجام می‌تواند منجر به تداوم محدودیت‌های هسته‌ای ایران شود. این در حالی است که با گذشت 2 سال از اجرای برجام توسط 1+5 هنوز موانع بانکی از سر راه تجار ایرانی برداشته نشده است. نکته مهم اینکه این خود دولتی‌ها هستند که به برداشته نشدن این موانع اذعان می‌کنند. در تازه‌ترین اظهارنظر، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد موانع بانکی از سر راه تجار ایرانی برداشته نشده است. در ادامه دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران برای حل مشکلات بانکی از طریق آفریقا، حجتی در دیدار با «محمد باهامیه» معاون رئیس‌جمهور غنا با اشاره به اینکه هیاتی ۵۰ نفره از بخش‌های خصوصی و دولتی ایران در سفر به آفریقا او را همراهی می‌کنند، ابراز امیدواری کرد در ششمین کمیسیون همکاری‌های مشترک 2 کشور توافقات خوبی انجام شود. حجتی با بیان اینکه کشت‌های فشرده و گلخانه‌ای با توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش تولید در دستور کار ما قرار دارد و ایران در تولید گلخانه پیشرفت‌های زیادی کرده است، گفت: ما حاضریم توانمندی‌های صنعتی و کشاورزی خود در زمینه‌های مختلف از جمله کشت مکانیزه و شیوه‌های نوین آبیاری و فرآوری محصولات کشاورزی را در اختیار کشور غنا قرار دهیم. وزیر جهاد کشاورزی دستیابی کشور به این دستاوردها را حاصل به‌کارگیری راهبرد افزایش بهره‌وری و بهره‌گیری از دانش فنی و تکنولوژی‌های روز عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم این دانش و تجربیات را بویژه در زمینه سدسازی، مسائل آموزشی و... در اختیار غنا قرار دهیم. حجتی مهم‌ترین مشکل پیش روی تجار ایرانی را مشکلات بانکی دانست و افزود: امیدواریم با تمهیداتی که دولت غنا اتخاذ خواهد کرد این مشکل بزودی حل شود.


Page Generated in 0/0065 sec