printlogo


کد خبر: 184573تاریخ: 1396/8/25 00:00
گزارش «وطن امروز» از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی هفته
امداد انقلابی هنرمندان

گروه فرهنگ و هنر: زلزله کرمانشاه در روزهای اخیر حوزه‌های مختلفی از جمله فرهنگ و هنر را تحت تاثیر خود قرار داده است و هنرمندان بسیاری واکنش‌های متفاوتی را نسبت به این رویداد داشتند. عده‌ای با انتشار پیام در صفحات مجازی مردم را به جمع‌آوری کمک‌های مالی و مادی برای زلزله‌زدگان ترغیب کردند، عده‌ای دیگر نیز به کمک معنوی و ابراز پیام تسلیت بسنده کردند، برخی نیز در گرداب عقده‌گشایی‌های سیاسی افتاده و به جای همدلی به دنبال اغراض سیاسی خود بودند.  اما در این میان چند تن از هنرمندان انقلابی عازم کرمانشاه شدند تا حضورشان مرهمی ولو اندک بر دل ستمدیدگان باشد. به گزارش «وطن امروز»، در مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی هفته سراغ حسن روح الامین و همکاری او با انیمیشن محمد رسول‌الله ، اختتامیه سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی و تجلیل از کاظم چلیپا، ورود بدل سلبریتی‌ها به تلویزیون و پیشتازی قهرمانان کوچک در سینما رفته‌ایم.
لیله‌المبیت از دستان روح‌الامین
 حسن روح‌الامین خالق آثاری نظیر  «عرش بر زمین افتاد»، «شیرین‌تر از عسل»، «آتش پرستارم شده»، «آخرین سرباز لشکر»، «آیا تو برادر منی» و...  که سبک خاص او در نقاشی وی را از سایرین متمایز کرده است، با طراحی 7 تابلوی نقاشی، کانسپت‌های اولیه سریال انیمیشن «محمد رسول‌الله(ص)» را خلق کرد. نامزد جایزه چهره سال هنر انقلاب،  در مدت زمان حدود 2 ماه به خلق این 7 اثر هنری پرداخت که در این آثار فضاهایی همچون شب مکه، لیله‌المبیت، برده‌داری، غزوات پیامبر، قافله، ولادت نور و چوپان به چشم می‌خورد. روح‌الامین درباره طراحی این تابلو‌ها اظهار داشت:  در حال حاضر با 7 تابلو کانسپت‌های اولیه این پروژه را طراحی کرده‌ام. نقاشی‌هایی که به گونه‌ای شامل یکسری از ایده‌های اولیه است که می‌تواند در اختیار کارگردان و نویسنده قرار گیرد که سوژه‌ای باشد برای بهره بردن از فضایی که در این حوزه وجود دارد. دوران و زمانی که در این پروژه به تصویر کشیده می‌شود به دوران زندگی پیامبر، کمی پیش از آن و دوران جاهلیت بازمی‌گردد. فضایی که بازه زمانی قابل توجهی از زندگی ایشان را به تصویر می‌کشد. این آثار هنری قرار است به عنوان کانسپت‌ها و پوسترهای اولیه در طراحی لوکیشین‌ها و کاراکترهای سریال انیمیشن «محمد رسول الله(ص)» به کار گرفته شود و الهامبخش تصاویری از 1400 سال پیش در این انیمیشن باشد. پروژه انیمیشن محمد رسول‌الله که توسط استودیوی رضوان اجرا می‌شود در 15 آذر سال جاری و مصادف با میلاد  پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود.
جانمایه هنر، عاشوراست
آیین اختتامیه یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی با تقدیر از کاظم چلیپا، هنرمند و نقاش برجسته کشور در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری در اختتامیه این سوگواره بین‌المللی اظهار داشت: هنر عاشورایی شعله و جانمایه اصلی هنر در تمام رشته‌هاست، آنچه امروز باعث می‌شود خدا به انسان افتخار کند، رشادت‌هایی است که در عاشورا اتفاق افتاده است. کاظم چلیپا نیز پس از مورد تقدیر قرار گرفتن با اشاره به سفر خود به کربلا، گفت: در سفری که به کربلا داشتم چیزهای عجیبی دیدم، اولینش پذیرایی مردم آنجا از زائران و اشتیاق آنها برای انجام آن کار بود. دیگری زمانی بود که به حرم امام حسین(ع) رفتم و در صحن حرم نوشته‌هایی را که روی گلدسته‌ها نوشته بود، دیدم. محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری در بخشی از این مراسم با اشاره به شخصیت برجسته کاظم چلیپا، هنرمند نقاش و تصویرگر اظهار کرد: طی ۳۰ سالی که توفیق شد در حوزه هنری با آقای چلیپا آشنا و از نزدیک همکار شویم، ایشان را شخصیتی دغدغه‌مند، صریح و صادق دیدم. آقای چلیپا برای خود اصولی دارند و گذر حوادث و اتفاقات اصوال ایشان را تغییر نداده و پابرجا بوده است. ایشان به عنوان یکی از رکن‌های هنر انقلاب اسلامی مطرح است. وی خاطرنشان کرد: چلیپا همیشه دغدغه آموزش داشته و صحبت کردن با ایشان بسیار راحت است. آدم با ایشان که صحبت می‌کند، احساس آرامش پیدا می‌کند و خیالش راحت است که غل و غشی ندارد. همیشه جوان‌ترها را تشویق و کمک می‌کند و به آینده خوشبین است. مسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز با اعلام خبر چاپ و انتشار آثار فاخر کاظم چلیپا و  عبدالحمید قدیریان اظهار داشت: اگر بخواهیم تصویری از هنر انقلاب و هنر مقاومت داشته باشیم، تجسم آن در کاظم چلیپا خلاصه می‌شود اما گام بعدی، چاپ کتاب فاخری از آثار کاظم چلیپا است تا بتوانیم حق مطلب را درباره ایشان ادا کنیم.
 هنرمندان انقلابی در خط مقدم امداد
در حالی که برخی سلبریتی‌ها تلاش داشتند با پست‌های اینستاگرامی و توئیتری خود، مردم را ترغیب به ارسال کمک‌های ملی و مادی کنند، برخی دیگر به تسلیت و اظهار تاسف بسنده کردند و عده‌ای معدود هم مطابق گذشته در موج عقده‌گشایی‌های سیاسی گرفتار شدند، جمعی از شاعران و هنرمندان مذهبی راهی کردستان شدند تا علاوه بر کمک‌های مادی، مرهمی ولو اندک بر دردهای زلزله‌زدگان باشند. در این سفر برخی شاعران از جمله ناصر فیض، میلاد عرفان‌پور، رضا وحیدزاده، سیدرضا یعقوبی‌آل، محمدمهدی سیار‌، حامد عسکری، علی داوودی و مداحان اهل بیت نظیر احمد واعظی، میثم مطیعی، مهدی رسولی، ابوذر بیوکافی و همچنین حجت‌الاسلام سیدمهدی‌خضری، حجت‌الاسلام سیدمنصور موسوی، حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، سیداحمد عبودتیان و سعید قاسمی حضور دارند.  حامد عسکری، از شاعران برجسته کشور که در این سفر حضور دارد، پیش از این تجربه از دست دادن خانواده خود در زلزله  بم را داشته و قبل از عزیمت به کرمانشاه تندیسی که در جشنواره شعر فجر برنده شده بود را برای کمک به زلزله‌زدگان به فروش گذاشت. وی در صفحه مجازی خود نوشت: «فردا ساعت 6 صبح عازم کرمانشاهم. عازم ویرانه‌های مقدس. خوبیت ندارد دست خالی بروم. خیلی فکر کردم چه کنم تا بتوانم ران ملخی مهیا کنم برای شرمنده نشدن پیش این عزیزان داغدیده. اسمش رو بذارید ریا، شوآف، خودنمایی یا هرچی، مهم اینه که من بتونم یه کاری بکنم، مهم اینه بشه یه سنگی از پیش پا ور داشت. این تندیس سرو زرین جشنواره ملی شعر فجر است که سال‌ها پیش صیدش کردم. خیلی دوستش دارم. دل می‌کنم، می‌گذارمش به حراج. می‌فروشمش و تمام مبلغش را می‌دهم برای کرمانشاه.... اگر به من اعتماد دارید و از دل و نیتم آگاهید بسم‌الله... زیاد وقت نداریم. کمک کردن حساب پر نمی‌خواد، دل گنده می خواد. به بالاترین پیشنهاد این تندیس تقدیم میشه. اصلا وقت نداریم خبرهای بد همینجوری داره میاد. باید دست بجنبونیم تا دیر نشده. به قول حاج کاظم آژانس شیشه‌ای من از شما یه یاعلی می‌خوام...».
 قاتل اهلی در انتظار قهرمانان کوچک
در حالی که پاییز از نیمه می‌گذرد، تراکم اکران‌های فیلم‌های سینمایی به اوج رسیده است. فیلم‌های پرسلبریتی در ژانر‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در این میان اما «قهرمانان کوچک» که فیلمی در ژانر کودک محسوب می‌شود توانسته است با فروش مناسب هنوز روی پرده‌ها باقی بماند. اگرچه عدم حمایت تبلیغاتی از «قهرمانان کوچک» در ابتدا باعث شد استقبال چندانی از این فیلم نشود اما بتدریج خانواده‌هایی که به دیدن این فیلم می‌رفتند خود به عنصر تبلیغاتی آن تبدیل شده و پس از گذشت بیش از یک ماه هنوز از پرده‌های سینما پایین نیامده است.  غلامرضا فرجی، مدیر دفتر پخش و بازاریابی حوزه هنری در روزهای گذشته درباره فروش فیلم «قهرمانان کوچک» اظهار داشت: فیلم با اقبال خوبی از سوی مدارس و خانواده‌ها مواجه شده و هم‌اینک فروش فیلم به 2 میلیارد و 50 میلیون تومان رسیده است که برای فیلمی با موضوع کودک و نوجوان بسیار خوب است. فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» با 20 سالن سینما در تهران و 50 سالن سینما در شهرستان به کار خود ادامه می‌دهد. این فیلم با تکیه بر مضامین ملی مانند تولید داخل و قهرمان‌محوری توانسته است اقبال کودکان و خانواده‌ها را توأمان جلب کند. فیلم سینمایی قاتل اهلی که بنا بود زودتر از اینها به پرده‌های سینمای بیاید به دلیل استقبال از قهرمانان کوچک همچنان در صف اکران باقی مانده.
بازار پررونق بدل‌ها
«آیا بتازگی سوژه‌ها کم شده‌اند؟ کار این بدل‌ها دقیقا چیه؟ بچه‌مدرسه‌ای‌های اینستا چی می‌گن؟ چرا اینستا رو ریختید تو تلویزیون؟!» این متن اعتراضی المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون است که این هفته نسبت به اقدام علی ضیاء در آوردن بدل‌های سلبریتی‌ها در تلویزیون منتشر کرده است. اعتراضی که جز شریفی‌مقدم چند تن از منتقدان و اهالی رسانه نیز نظری مشابه آن داشته و در صفحات مجازی خود منتشر کرده‌اند. این روزها بازار «بدل‌ها» بعضا بیش از نسخه اورجینال سلبریتی‌ها داغ شده است. نمونه آن بدل مسی است که حواشی بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت. این مسائل در حالی در دنیای رسانه‌ها برجسته می‌شود که بسیاری از اندیشمندان معتقدند نسخه اصلی سلبریتی‌ها نیز صلاحیت لازم را برای مرجعیت فکری و عاطفی مخاطبان ندارند و حالا رسانه‌ها در موجی رو به بدل‌ها آورده‌اند و آنها را به یک چهره رسانه‌ای بدل کرده‌اند که به همین واسطه بدل‌ها خود تبدیل به ساز و کار تجاری رسانه‌ها شده و در استیج‌ها و برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند. در برنامه فرمول یک با اجرای  علی ضیاء بدل‌های «رضا گلزار»، «محمد اصفهانی» و «لیونل مسی» حضور پیدا کردند. علی ضیاء در ابتدای این برنامه با استدلالی نه‌چندان منطقی و در پاسخ به انتقاداتی که از اینگونه دعوت‌ها می‌شود، اظهار داشت: «برخی گفته بودند چرا آدم‌هایی که در اینستاگرام معروف می‌شوند به تلویزیون می‌آیند؟ لطفا تقابل ایجاد نکنید، تلویزیون این سرزمین برای همه مردم است، برخی مردان سیاست هم از اینستاگرام به عنوان رسانه در کنار مهم‌ترین رسانه سرزمین‌مان که تلویزیون است استفاده می‌کنند».
در میانه برنامه  ارتباط تلفنی با دکتر مهدی اسماعیل‌تبار، روانشناس برقرار شد که او در سخنانی گفت: من با الگو بودن مسی مخالفم. کسی که با یک زن زندگی می‌کند و از او 2 بچه دارد و بعد از 12 سال تازه با او ازدواج می‌کند، الگوی خوبی نیست! رضا پرستش، بدل مسی در پاسخ گفت: من فقط شبیه مسی هستم و الگوی زندگی‌ام او نیست، فقط ظاهر من شبیه اوست! اسماعیل‌تبار ادامه داد: فلان خانم گربه یا سگ دارد که هیچ اشکالی ندارد اما وقتی این را به فضای مجازی می‌آورد، دارد الگوی زندگی معرفی می‌کند.  وی همچنین در پاسخ به سوال این روانشناس که اگر مسی سرش را کچل کند، شما هم این کار را می‌کنی؟! بیان کرد: صد در صد کچل خواهم کرد!


Page Generated in 0/0329 sec