printlogo


کد خبر: 184591تاریخ: 1396/8/25 00:00
دولت به جای افزایش کیفیت، قیمت را بالا می‌برد
نان دوباره گران شد

گروه اقتصادی: 6 ماه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت انواع نان گران شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، قیمت انواع نان از اول آذر ماه در تهران با نظر رئیس اتاق اصناف و در سایر استان‌ها توسط استاندار حداکثر با ۱۵درصد افزایش قیمت در مقایسه با نرخ‌های قبلی تعیین می‌شود. معمولا گرانی نان ابتدا به عنوان زمزمه مطرح می‌شود و سپس آن زمزمه‌ها و شایعات رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت 15درصدی نان موافقت کرده و اتحادیه نانوایان سنتی نیز خبر از اجرای این قیمت‌ها از اول آذرماه را داده است، حداکثر قیمت انواع نان به ‌شرح جدول زیر است. یک عضو ستاد تنظیم بازار نیز در این ارتباط به تسنیم گفته است افزایش قیمت 15درصدی، سقف افزایش قیمت‌ها خواهد بود و قیمت نان تا سقف یادشده در تهران توسط رئیس اتاق اصناف و در سایر استان‌ها توسط استاندار تعیین می‌شود.
توجیه گرانی همواره در پی گرانی نان دولتی قیمت نان نانوایان آزادپز نیز افزایش می‌یابد و تبعات افزایش نرخ نان بر سفره مردم تاثیر مستقیم می‌گذارد.
با توجه به تصویب افزایش قیمت نان در ستاد تنظیم بازار، پیش‌بینی می‌شود گرانی نان در سایر شهرها نیز بزودی اجرایی شود. نکته جالب در این افزایش قیمت‌ها عدم ملاحظات مسؤولان درباره نحوه گرانی نان است به طوری که قطعا یک نان 920 تومانی موجب مزاحمت نانوایان و مردم خواهد شد، چرا که تهیه 20 تومان پول خرد برای نان 920 تومانی یا 80 تومان برای پرداخت مابقی پول نان از سوی نانوا خیلی مشکل است. قطعا مسؤولان تصمیم‌گیر می‌دانند که نانوایان در چنین وضعیتی با مشکل بسیار مواجه می‌شوند و عملا نرخ نان بیش از آنچه ابلاغ می‌شود گران می‌شود. نکته دیگر اینکه گرانی بدون اطلاع‌رسانی دقیق مسؤولان دولتی زمینه را برای سوءاستفاده برخی‌ها فراهم می‌آورد که به بهانه آزادپز بودن نان را بسیار گران‌تر از قیمت واقعی می‌فروشند. بحث دیگر موضوع کیفیت نان است؛ دولتی‌ها زیان نانوایان را یکی از علل افزایش قیمت‌ها عنوان و همواره بر نظارت بر نانوایی‌ها تاکید کرده‌اند اما تجربه گرانی بی‌سابقه نان در سال 1393 نشان داد موضوع نظارت بر نان‌های تولیدی به یک شوخی شبیه است. همچنین عنوان شده فقط درصدی از نانوایی‌ها آزادپز هستند و نان را گران‌تر از نان دولتی می‌دهند اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد نانوایی‌های آزادپز بسیار بیشتر از آن درصدهاست و قیمت نان نیز یک فرمول خاص ندارد و هر نانوایی قیمت خاص خود را دارد.
چون 3 سال گران نکرده بودیم گران کردیم
قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی درباره زمان اعمال افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان بیان کرد: با موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان، قیمت‌های جدید در استان‌های کشور بر اساس تصمیم‌گیری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مشخص شده و از اول آذرماه جاری اجرایی می‌شود. وی در توضیح تغییر وزن چانه‌های نان تصریح کرد: با توجه به عدم افزایش قیمت نان در 3 سال اخیر و از طرفی افزایش هزینه‌های تولید مانند هزینه‌های کارگری، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد در کشور ۱۵ درصد قیمت انواع نان بدون تغییر وزن چانه و با شرایط کنونی تولید، افزایش یابد که این قیمت‌ها از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در ادامه افزود: قیمت نان در تهران با تصمیم‌گیری در اتاق اصناف و در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر با تصمیم‌گیری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تغییر می‌کند.
مخالف 100درصدی افزایش قیمت نان هستم
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران  چند روز پیش گفت: پیشنهاد نانوایان افزایش ۳۰ درصدی بود که بر این اساس، با افزایش نرخ به میزان ۱۵ درصد به شرط افزایش کیفیت موافقت شده است.
رئیس اتاق اصناف ایران افزود: به عنوان رئیس اتاق اصناف ایران شخصا با افزایش قیمت نان به صورت صد در صدی مخالف هستم و معتقدم نان باید تک‌نرخی باشد.
 کیفیت کجاست؟
مساله اصلی و جالب در مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در قبال گرانی 15 درصدی نان شرط گذاشتن برای کیفیت است. البته تجربه نشان داده این کلمات بازی با افکار عمومی است، چرا که نظارت چندانی به مساله کیفیت نان نمی‌شود یا اگر می‌شود کافی نیست. تجربه افزایش 40 درصدی قیمت نان در سال 1393 نشان می‌دهد موضوع گرانی نان به شرط کیفیت شوخی است. مردم همچنان از کیفیت نان بعد از گرانی ناراحت بوده‌اند و یک سال انتظار برای بهتر شدن کیفیت بی‌فایده بوده است. مثلا شهروندی در خیابان میرزای‌شیرازی تهران درباره کیفیت نان خریداری شده، می‌گوید: بعد از آزادسازی نرخ نان در این واحد نانوایی، نه‌تنها کیفیت نان عرضه شده نسبت به گذشته تغییری نکرده بلکه کمی نازک‌تر شده است. وی می‌افزاید در اسفندماه و روز‌های ابتدایی عرضه نان آزاد در این واحد، اندازه نان‌ها بزرگ‌تر شده بود اما بعد از گذشت چند روز دوباره به اندازه قبل برگشت. شاطر این نانوایی نیز درباره کیفیت آرد آزادی که برای پخت نان استفاده می‌کند، می‌گوید: آرد آزاد که در اختیار ما گذاشته می‌شود هیچ تفاوتی با آرد دولتی ندارد و تنها قیمت این محصول نسبت به گذشته افزایش یافته است. وی افزود: در ابتدای امر گفته شد آزادسازی نرخ نان باعث افزایش کیفیت آن می‌شود اما هیچ تغییری در کیفیت نان تولیدی به‌وجود نیامده و ما مجبور به فروش این محصول به ‌قیمت بالاتری هستیم. این نانوا خاطرنشان می‌کند: آزادسازی و افزایش قیمت نرخ نان بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت این محصول در مناطقی که  مردم امکانش را دارند، بوده است.  بدین ترتیب باید گفت مساله قیمت نان اصلا ارتباطی با کیفیت آن ندارد و مصرف‌کنندگان همچنان از کیفیت نان‌ها شاکی هستند. کاش دولت جدا از مساله گرانی و آزادسازی قیمت نان، به موضوع کیفیت نیز اهمیت دهد.
 


Page Generated in 0/0059 sec