printlogo


کد خبر: 184601تاریخ: 1396/8/25 00:00
پاسخ وزیر سابق راه‌وشهرسازی به جوسازی مسؤولان دولت علیه مسکن مهر
ادعاهای دروغین دولتی‌ها حیرت‌انگیز است

گروه اقتصادی: در حالی به نظر می‌رسد برخی مسؤولان دولتی برای پنهان کردن ضعف عملکرد خود در زلزله کرمانشاه نقدهایی به طرح مسکن‌مهر وارد می‌کنند که بخش عمده‌ تکمیل واحدهای نیمه‌تمام این طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است. از اولین صبح پس از وقوع زلزله (دوشنبه) هجمه‌ها علیه پروژه‌های مسکن‌مهر با اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری کلید خورد. این جریان با انتشار گزارش و عکس‌هایی توسط برخی رسانه‌ها وارد فاز جدیدی شد و طی 72 ساعت اخیر این رویه همچنان ادامه داشته است. جهانگیری گفته که «بیشترین تخریب زلزله یکشنبه‌شب استان کرمانشاه مربوط به پروژه‌های مسکن‌مهر است.» این در حالی است که  بنا براظهارات مسؤولان مسکن‌مهر استان کرمانشاه، پروژه‌های این طرح در زلزله اخیر کمترین تخریب را داشته‌اند و فقط 2 نفر در سایت‌های این طرح جان خود را از دست داده‌اند. یک نفر از این جان‌باختگان نیز بیرون از سایت مسکن‌مهر بوده که چون ساکن پروژه‌های مسکن‌مهر بوده، آن را هم به حساب این طرح گذاشته‌اند.
در همین حال وزیر سابق راه‌وشهرسازی به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری درباره پروژه‌های مسکن‌مهر مناطق زلزله‌زده واکنش نشان داد. به گزارش تسنیم، علی نیکزاد وزیر سابق راه‌وشهرسازی در پاسخ به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه بیشترین تخریب‌ها در زلزله کرمانشاه مربوط به ساختمان‌های مسکن‌مهر است، گفت: اتفاق ناگوار زلزله اخیر غرب کشور، سبب تاسف عمیق اینجانب شد، ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مردم عزیز ایران اسلامی بویژه مردم غیور و شریف غرب کشورمان و خانواده‌های عزادار جان‌باختگان و مجروحین بناچار باید بگویم در حالی که همه نیروهای لشکری و کشوری، امدادی و سایرین مشغول امداد و نجات و اسکان موقت زلزله‌زدگان هستند، برخورد سیاسی و جناحی و غیراخلاقی در چنین شرایطی، جفا در حق مردم و زلزله‌زدگان است و سیاسیون اکنون از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. وی خاطرنشان کرد: مسکن‌مهر طرحی ملی و مبتنی بر قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن (مصوب مجلس شورای اسلامی) بوده که در چارچوب مقررات و ضوابط فنی و با نظارت سازمان نظام مهندسی و بر اساس پروانه‌های صادره از سوی مراجع ذی‌صلاح و توسط پیمانکاران و انبوه‌سازان و سازندگان و تعاونی‌ها ساخته شده و بر اساس آمارهای صحیح و دقیق هیچ موردی از تخریب سازه ساختمان‌های مسکن‌مهر در این زلزله ارائه نشده است و تنها در مواردی تخریب دیوارهای جانبی و دیوارهای داخلی تعدادی از ساختمان‌ها که (توسط شرکت تعاونی مشاغل آزاد ساخته شده) گزارش شده که در جای خود لازم است بررسی و علت‌یابی شود. این مقام مسؤول در دولت‌های نهم و دهم گفت: اینکه معاون اول محترم رئیس‌جمهور برخلاف واقعیت اعلام کند که بیشتر خانه‌های تخریب شده مربوط به مسکن‌مهر است بسیار تاسف‌آور و پرداختن به اغراض سیاسی در چنین شرایط بحرانی دور از شأن مقامات عالیرتبه کشور است. وی افزود: اینکه معاون اول رئیس‌جمهور در نخستین ساعات وقوع زلزله بدون حضور میدانی چطور به این نکته کارشناسی رسیده است، جای بسی تعجب و حیرت است.
وزیر سابق راه‌وشهرسازی اضافه کرد: از مجموع 88840 واحد مسکن‌مهر شهری و روستایی احداثی در استان کرمانشاه در دولت‌های نهم و دهم تنها دیوارهای تعدادی از واحدهای مسکونی دچار آسیب شده و این در حالی است که در همین منطقه تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی تخریب شده و فرو ریخته است و اشاره مقامات رسمی دولت به عمومیت تخریب‌ها در مسکن‌مهر دور از واقعیت است. نیکزاد تصریح کرد: بنابر آمارهای رسمی از مجموع 432 عزیزی که در این حادثه دلخراش جان باخته‌اند، تنها 2 نفر از ساکنان واحدهای مسکن‌مهر بوده‌اند و بزرگنمایی برخی افراد نسبت به تلفات و خسارات ناشی از مسکن‌مهر جای تاسف دارد. در این حادثه با توجه به اینکه بالغ بر 30500 واحد شهری و روستایی تخریب شده است اگر گفته معاون اول صحیح ‌باشد، باید عمده تلفات در مسکن‌مهر می‌بود؛ آیا اینچنین است؟ وی اظهار داشت: با وجود شدت 3/7 ریشتری زلزله در این منطقه، با عنایت به نوسازی 37000 واحد مسکن روستایی در دولت‌های نهم و دهم، خوشبختانه تلفات و خسارات ایجاد شده در روستاها به حداقل رسیده است. اگر بازسازی مسکن‌های روستایی در دولت‌های نهم و دهم در استان کرمانشاه نبود تکرار غمبار تلفات زلزله بم با 5/6 ریشتر و بیش از 26 هزار جانباخته و ده‌ها هزار مجروح دور از انتظار نبود.
نیکزاد ادامه داد: متاسفانه معاندان و مغرضان با انتشار تصاویر خرابی‌های ایجاد شده توسط تروریست‌ها در سوریه و مصر در تلاش هستند این خرابی‌ها را به مسکن‌مهر نسبت دهند که انتظار می‌رود دستگاه‌های مسؤول با روشنگری از این اقدام غیراخلافی ممانعت کنند. وی تاکید کرد: دولتمردان بدانند که از عمر دولت‌شان نزدیک به 5 سال گذشته است. به جای پاس دادن همه نابسامانی‌ها به دولت گذشته از عملکرد خودشان بگویند و رئیس محترم دولت هم بداند پروژه اعلامی‌شان در کرمانشاه را تعاونی مسکن مشاغل آزاد ساخته است نه دولت قبلی، دولت قبل تسهیلات ارزان‌قیمت و زمین ارزان به افراد واجد شرایط طبق قانون واگذار کرده است. آیا اگر 88840 واحد مسکن‌مهر شهری و روستایی ساخته نمی‌شد و مردم در ساختمان غیرمسکن‌مهر و غیرمقاوم اسکان می‌یافتند ویرانی آن مسکن‌ها فاجعه مصیبت‌بار بر مردم به وجود نمی‌آورد؟
نیکزاد یادآور شد: اکنون زمان تمرکز بر امداد و نجات و رساندن آب و برق و تامین نیازهای اولیه زلزله‌زدگان عزیز از جمله پتو، غذا، پوشاک و لوازم گرمایشی است و پرداختن به تسویه‌حساب‌های سیاسی دور از جوانمردی است. او گفت: ان‌شاءالله خداوند با همه ما با نیات و اعمال‌مان رفتار کند و مردم بزرگ ایران را از این امتحان سربلند بیرون آورد.
 


Page Generated in 0/0098 sec