printlogo


کد خبر: 184613تاریخ: 1396/8/25 00:00
دیپلماسی

رئیس‌جمهور فرانسه برای واسطه‌گری و برجام ۲ به ایران می‌آید
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علیه توان موشکی کشورمان، گفت: او برای واسطه‌گری و برجام 2 به ایران می‌آید. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام احمد سالک‌کاشانی در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی، اظهار داشت: اخیرا مطلع شدیم رئیس‌جمهور فرانسه قرار است به ایران بیاید؛ جنایات فرانسه در جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست، چرا به‌رغم اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره توان موشکی ما به او اجازه سفر داده شده است؟ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: رئیس‌جمهور فرانسه برای واسطه‌گری و برجام 2 به ایران می‌آید تا این مسائل را برای آمریکا حل کند؛ اینها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.

آژانس: حضور بازرسان در ایران بعد از ۲۰۱۳ دو برابر شده است
آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در وب‌سایت خود اعلام کرد حضور بازرسان این نهاد بین‌المللی در ایران بعد از سال ۲۰۱۳ دو برابر شده است. به گزارش تسنیم، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در یک دانشگاه آمریکایی گفت توافق هسته‌ای ایران به گسترده‌تر شدن فعالیت‌های بازرسی و اطلاعات آژانس از برنامه هسته‌ای ایران منجر شده است.  وی در یک سخنرانی در دانشگاه «هاروارد» گفت: «بدون برجام ما دانش کمتری درباره برنامه هسته‌ای ایران داشتیم. تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام در حال اجرا شدن است و آژانس تاکنون به تمام اماکنی که جهت بازدید در این کشور نیاز داشته، دسترسی داشته است. پادمان‌های آژانس، غروب نمی‌کند». آمانو همچنین تصریح کرد ایران در حال اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و توافق جامع پادمانی است که به بازرسان اجازه دسترسی‌های گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن در ایران را می‌دهد.
به نوشته وب‌سایت رسمی آژانس، بازرسان این نهاد بین‌المللی اکنون سالانه حدود 3000 نفر/روز در ایران هستند که این رقم 2 برابر سال 2013 است. این گزارش اضافه می‌کند این بازرسان برای انجام وظایف راستی‌آزمایی خود اقدام به گردآوری صدها نمونه محیطی کرده و 2000 مهر و موم نفوذناپذیر روی مواد و تجهیزات هسته‌ای ایران قرار داده‌اند. به گفته آمانو، آژانس همچنین صدها هزار تصویر که توسط دوربین‌های شناسایی پیشرفته‌اش در ایران ثبت می‌شوند جمع‌آوری کرده و تحلیل می‌کند.  آمانو گفت: «تمام فعالیت‌های ما با فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری‌های گردآوری داده و سامانه‌های فراوری حمایت می‌شود. توانایی فعلی ما برای راستی‌آزمایی بسیار قوی‌تر از هر زمان دیگری است».

تحریم «کاتسا» تهدیدی است که به فرصت تبدیل می‌شود
مسؤول روابط‌عمومی کل سپاه گفت: قطعاً با اراده‌ای که از مسؤولان کشور سراغ داریم و تدابیر هوشمندانه رهبری انقلاب، به فضل الهی تحریم کاتسا هم به فرصتی برای ما تبدیل می‌شود. سردار رمضان‌شریف در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به راهبرد سپاه برای مقابله با تحریم کاتسا، گفت: اصل قانون کاتسا که علیه جمهوری اسلامی وضع شده، هدفش این است که فشار مضاعفی را بر ملت ایران وارد ‌کند و صرفاً سپاه مد نظر آنها نیست و موضوع موشکی و هسته‌ای صرفاً بهانه‌ای است برای آن. وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا به امروز سپاه پاسداران تحت تحریم آمریکا قرار داشته است و این تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست، گفت: همه پیشرفت‌های ما در حوزه دفاعی و امنیتی کشور در سایه همین تحریم‌ها به دست می‌آید. سردار رمضان‌شریف ادامه داد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با سر و صدا و جنجال رسانه‌ای، افکار عمومی را به سمت و سوی دلخواه خودشان بکشانند و شکست‌های خودشان را بپوشانند و برای آن، مقصری پیدا کنند اما قطعاً با اراده‌ای که از مسؤولان کشور سراغ داریم و همچنین با توجه به تدابیر هوشمندانه رهبر انقلاب در اداره کشور و عبور دادن کشور از بحران‌های مختلف، فکر می‌کنم به فضل الهی این تهدید هم به فرصتی برای ما بدل خواهد شد و از این موضوع نگرانی خاصی نداریم.
 


Page Generated in 0/0063 sec