printlogo


کد خبر: 184626تاریخ: 1396/8/25 00:00
آیا نخست‌وزیر لبنان برای استعفا به کشورش باز می‌گردد؟
میشل عون: حریری در بازداشت سعودی است

با گذشت بیش از یک هفته از استعفای اجباری سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان در عربستان‌سعودی و تأکید همه طیف‌ها و احزاب سیاسی لبنان بر ضرورت بازگشت وی به این کشور، نخست‌وزیر مستعفی به‌منظور آرام کردن داخل لبنان و رد هرگونه شایعات دال بر بازداشت و حصر خانگی وی توسط سعودی‌ها، در پیام‌هایی توئیتری گفته است پنجشنبه (امروز) به کشورم بازخواهم گشت.  این در حالی‌ است که میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز گذشته در دیدار با اعضای شورای ملی رسانه‌های لبنان، برموضع خود درباره سرنوشت مبهم حریری در عربستان تاکید کرد و گفت: بعد از ۱۲ روز از رفتن سعد حریری به ریاض، دیگر توجیهی برای عدم بازگشت او وجود ندارد و ما معتقدیم او در عربستان بازداشت شده و این چیزی است که اقدام خصمانه علیه لبنان و نقض توافق وین و حقوق بشر محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور لبنان علاوه بر این گفت: «مطمئن شدیم که خانواده سعدحریری نیز در حصر خانگی هستند و اعضای آن هنگام رفت و آمد تفتیش می‌شوند». میشل عون تأکید کرد: لبنان تمام اقداماتی را که برای آزادی حریری لازم باشد اتخاذ خواهد کرد و با کشورهای عربی و غربی برای حل این مساله در ارتباط است. وی گفت: وحدت ملی عامل لازم برای ثبات است و هیچ نگرانی درباره اوضاع وجود ندارد، چرا که اوضاع خوب است. نگران اوضاع اقتصادی، مالی و امنیتی نباشید. کشور امن است و چرخه اقتصاد آنطور که باید در حال حرکت است. وحدت ملی سوپاپ امنیت است. میشل عون گفت: نمی‌توان درباره استعفایی که از خارج اعلام شده است، تصمیم‌گیری کرد. باید برای استعفا یا صرف‌نظر از آن، به لبنان بازگشت. ما آماده هستیم که دلایل استعفای حریری را بررسی کنیم اما به شرطی که به حاکمیت لبنان لطمه‌ای وارد نشود. ما نمی‌توانیم بیش از این انتظار بکشیم و وقت را از دست بدهیم، چرا که نمی‌توان امور دولت را با این وضع رها کرد. همزمان، عبدالهادی محفوظ، رئیس شورای ملی رسانه‌های لبنان نیز در این دیدار اعلام کرد، برای بازگشت حریری، رویکردها به سمت تحرکات خارجی و چه بسا شورای امنیت پیش می‌رود. پیش از این نیز جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان که در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی سریع نخست‌وزیر از عربستان، به پاریس سفر کرده است، در نشست خبری مشترک خود با امانوئل مکرون گفت: «لبنان تمایل دارد به راه‌حل‌های برادرانه بین خود و هر کشور عربی دیگر بویژه عربستان‌سعودی دست یابد.» وزیر خارجه لبنان افزود: «ما امیدواریم به قوانین بین‌المللی متوسل نشویم.» وی گفت لبنان شرایط غیرطبیعی‌ را پشت سر می‌گذارد و وضعیت سعد حریری نامشخص و مبهم است و باید به لبنان بازگردد. سیاستمداران و بانکداران لبنانی می‌گویند، عربستان احتمالا بلایی را که سر قطر آورد سر لبنان هم بیاورد و همپیمانان عربش را برای اعمال محاصره اقتصادی با خود هم‌قدم کند تا لبنان تسلیم خواسته‌هایش شود. باسیل در این باره نیز گفت: هر گونه تحریمی از سوی عربستان ثبات منطقه را به هم خواهد زد. هر گونه اقدامی از سوی عربستان تنها لبنان و ثبات آن را هدف قرار نمی‌دهد چون آشوب در لبنان باعث آشوب در منطقه خواهد شد. سوری‌ها در لبنان نخستین کسانی هستند که متاثر خواهند شد و تحریم‌ها باعث خواهد شد لبنانی‌ها نتوانند آوارگان سوری را در کشور خود بپذیرند. استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: ما شدیدا نگران اوضاع لبنان هستیم و هیچ اطلاعات مستقلی از وضعیت سعد حریری نداریم.
وضعیت مبهم خانواده حریری
در این میان، منابع نزدیک به خانواده سعد حریری به روزنامه الاخبار اعلام کرده‌اند به اطلاعاتی دست یافته‌اند که تایید می‌کند نخست‌وزیر مستعفی لبنان روز پنجشنبه به بیروت بازمی‌گردد تا استعفای خود را رسما به رئیس‌جمهوری این کشور تقدیم کند. این منابع درباره این موضوع که آیا حریری بعد از استعفا در بیروت، همچنان در لبنان خواهد ماند یا به پاریس می‌رود یا به عربستان‌سعودی بازمی‌گردد، ابراز بی‌‌اطلاعی کردند. این منابع درباره سرنوشت همسر سعد حریری و فرزندان‌شان هیچ اطلاعات قطعی ندارند و نمی‌دانند آیا آنها در عربستان می‌مانند یا با او بازمی‌گردند. این در حالی‌ است که نشانه‌ها حاکی‌ از آن است که عربستان‌سعودی در مقابل بازگشت موقت حریری به لبنان، خانواده وی را به گروگان گرفته است. به نوشته الاخبار، خانواده حریری مانند دیگر مسؤولان لبنانی نسبت به بازگشت نخست‌وزیر در حالت هشدار قرار دارند، چرا که تجربه روزهای گذشته سرنوشت این نخست‌وزیر «بازداشت‌شده در عربستان» را قبل از رسیدنش به بیروت، در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
ریاض منافع واشنگتن را به خطر انداخته است
روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک غربی فاش کرد مقام‌های آمریکایی به ثامر السبهان، وزیر مشاور سعودی در امور کشورهای خلیج‌فارس گفته‌اند سیاست اخیر عربستان‌سعودی در لبنان «شتابزده» و به زیان منافع ملی آمریکاست. الاخبار نوشت: السبهان 2 جلسه جداگانه در آمریکا داشته است؛ جلسه اول با نماینده آژانس امنیت ملی آمریکا در وزارت خارجه و جلسه دوم در وزارت دفاع برگزار شد و در هر دو جلسه این انتقادها مطرح شده است.  این روزنامه به نقل از منابع آگاه افزود: آمریکایی‌ها ابتدا از اقدامات بن‌سلمان حمایت کردند اما در ادامه پی به خطر این وضعیت بردند.  به نوشته الاخبار، موضع‌گیری قاطعانه دولت لبنان علیه رفتارهای عربستان، ابراز همبستگی گسترده با حریری، اقبال عمومی به مواضع دشمنان و رقبای حریری (میشل عون و
سید حسن نصرالله)، پایین آمدن وزن سیاسی شریک شماره یک آمریکایی‌ها در لبنان و احتمال ضربه خوردن به ثبات داخلی لبنان از جمله عواملی بود که باعث شد آمریکایی‌ها به فکر پایان دادن به رفتارهای بی‌پروا و شتابزده سعودی بیفتند. به نوشته الاخبار به همین دلیل بود که بعد از سکوت 5 روزه، وزارت خارجه و نیز کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای،‌ حریری را شریک مورد اعتماد خود خوانده و از بازگشت او به لبنان حمایت کردند. آمریکایی‌ها پس از آن از طریق السبهان به ولیعهد سعودی پیام فرستادند تا به اقدامات شکست‌خورده خود
 پایان دهد.
دیدار لودریان و حریری
طبق اعلام منابع دیپلماتیک در فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه امروز در ریاض با سعد حریری دیدار خواهد کرد. لودریان همچنین در جریان سفر به ریاض، با محمد بن‌سلمان دیدار و درباره اوضاع لبنان گفت‌وگو خواهد کرد. فرانسه اعلام کرده سعد حریری را به عنوان یک نخست‌وزیر استعفاداده نمی‌پذیرد و ریاض باید اجازه دهد او به لبنان بازگردد.
 

دستگیری تروریست معروف در لبنان
نیروهای دستگاه اطلاعاتی ارتش لبنان، دیروز یک تروریست معروف به نام مصطفی الحجیری را در شهر عرسال در مرز با سوریه دستگیر کردند. مصطفی الحجیری ملقب به ابوطاقیه است و  چندین حکم بازداشت علیه وی به دلیل مشارکت در قتل نظامیان لبنانی و حوادث عرسال در بقاع صادر شده بود. پس از حملات آگوست 2014 داعش در عرسال علیه نظامیان، ارتش لبنان عملیات تعقیب عاملان این حوادث را همچنان ادامه می‌دهد و تا کنون چندین نفر را بازداشت کرده است.
 


Page Generated in 0/0286 sec