printlogo


کد خبر: 184638تاریخ: 1396/8/29 00:00
هیچ مسکن مهری در زلزله کرمانشاه فرو نریخته است
قائم‌مقام آخوندی اظهارات جهانگیری را تکذیب کرد

گروه اقتصادی: 6 روز پس از اظهارات غیرمسؤولانه اسحاق جهانگیری درباره مسکن‌مهر در مناطق زلزله‌زده، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی ادعای وی را تکذیب کرد. به گزارش «وطن‌امروز» معاون اول رئیس‌جمهور فقط چند ساعت از زلزله 3/7 ریشتری کرمانشاه گذشته بود که سیاسی‌ترین اظهارات ممکن درباره مسکن‌مهر را بر زبان جاری کرد و بیشتر خانه‌های تخریب شده را متعلق به مسکن‌مهر دانست!  در خبر پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در این باره آمده است: «جهانگیری با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است، از وزیر راه‌وشهرسازی خواست با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند بررسی کند». در پی اظهارات جهانگیری، روحانی نیز در کرمانشاه و حتی در جلسه هیات دولت به این موضوع اشاره و اعلام کرد بهتر است مردم خودشان خانه بسازند تا دولت! همه این اظهارات سیاسی در حالی بود که مسؤولان محلی به صراحت اعلام کردند هیچ مسکن‌مهری فرو نریخته و فقط 2 نفر در مسکن‌مهر فوت کرده‌اند. موج ایجاد شده از سوی آقای معاون اول خوراک خوبی برای رسانه‌های معاند فراهم آورد و موج‌سواری بر آن ادامه یافت. قطعا این موج موجب نگرانی بسیاری از افرادی که در مسکن‌مهر زندگی می‌کنند شده و اینگونه اظهار نظر غیرمسؤولانه تبعات بسیاری خواهد داشت، آن هم در حالی که طبق اظهارات رسمی و فنی اصلا موضوع صحت ندارد. روز گذشته قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی به صراحت اعلام کرد هیچ مسکن‌مهری در کرمانشاه فرو نریخته و اظهارات کذب به خاطر اخبار کذب بوده است. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه‌های مسکن‌مهر مناطق زلزله‌زده کرمانشاه کاملا پابرجاست که باعث کاهش چشمگیر تلفات جانی و مالی شده، گفت: برخی اظهارنظر افراد تحت تاثیر اخبار کذب بوده است. به گزارش تسنیم، احمد اصغری‌مهرآبادی با بیان اینکه پروژه مسکن‌مهر سرپل ذهاب در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله بیمه بوده و هم‌اکنون ارزیابی خسارات وارده آغاز شده است، اظهار کرد: طی 2 روز گذشته به همراه نمایندگان و رئیس کمیسیون عمران در محل حضور یافته و ضمن بازدید از پروژه‌ها و استماع توضیحات زلزله‌زدگان در جریان آخرین وضعیت واحدهای مستقر در این منطقه قرار گرفتم. وی افزود: در شهرستان سرپل ذهاب 2 پروژه 20 واحدی و 576 واحدی توسط تعاونی‌های مسکن ساخته شده که پروژه اول هیچگونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای 24 بلوک بوده نیز از نظر سازه‌ای سالم است و حتی یک سقف نیز از کل پروژه
فرو نریخته، این در حالی است که دیوارهای جانبی آن بلوک‌ها بویژه در طبقات پایین با توجه به شدت زلزله تخریب شده است. وی در ادامه اضافه کرد: با این اوصاف تأکید می‌شود همه بلوک‌های مسکن‌مهر ایستایی خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند که خوشبختانه همین امر موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارت جانی نسبت به ساختمان‌های اطراف (که متأسفانه تعداد زیادی از آنها 100 درصد تخریب و با خاک یکسان شده‌اند) شده است به طوری که آمارهای غیررسمی اعلامی در منطقه حاکی از کشته شدن 2 نفر در این پروژه تاکنون بوده است. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن‌مهر با اشاره به اینکه برخی تعداد کشته‌شدگان در سایت مسکن‌مهر را بیشتر از این رقم اعلام کرده‌اند، گفت: این مساله به هیچ‌وجه صحت ندارد و به نظر می‌رسد اظهارات این افراد تحت تأثیر برخی اخبار کذب منتشر شده بوده است. به گفته وی، این پروژه توسط تعاونی‌های مسکن مشاغل آزاد در 24 بلوک ساخته شده و برابر اعلام مسؤولان استان در زمان ساخت 7 نفر از مهندسین نظام مهندسی بر آن نظارت داشته‌اند. مهرآبادی تأکید کرد: درخواست من از مسؤولان و رسانه‌های کشور این است که در شرایطی که هموطنان عزیزمان در مناطق زلزله‌زده بیش از هر چیز دیگری به کمک‌های اولیه، جابه‌جایی وسایل خانه و اسکان موقت نیاز دارند، از پرداختن به اظهارات و آمارهای غیرواقعی و تایید نشده و همچنین متشنج کردن فضای کشور جدا پرهیز کرده و در مقابل کمک کنند تا مسؤولان ذی‌ربط در فرآیند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و بازسازی، وظیفه خود را در فضایی آرام و به نحو احسن انجام دهند.
تخریب زیاد شخصی‌سازها نسبت به مسکن‌مهر
مشاور قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن‌مهر با تاکید بر اینکه واحدهای مسکن‌مهر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تماما براساس آیین‌نامه 2800 طراحی و ساخته شده بود، گفت: کمترین تخریب‌ها و کشته‌ها در ساختمان‌های مسکن‌مهر رخ داده است. سید احمد خادمیان در گفت‌وگو با فارس گفت: آیین‌نامه 2800 می‌گوید ساختمان‌ها باید طوری ساخته شود که هنگام زلزله جان انسان‌ها حفظ شود که در اینجا ستون‌ها و سقف کاملاً مقاوم و استوار مانده بود.  به گفته وی، 200 واحد مسکن‌مهر هم در شمال شهر سرپل‌ذهاب بود که آسیب جدی ندیده و ترک‌های جزئی ایجاد شده است.  مشاور قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن‌مهر ادامه داد: ما ساختمان‌های غیر از مسکن‌مهر را که دقیقاً در کنار مسکن‌مهر قرار داشتند بازدید کردیم که کاملاً تخریب و با خاک یکسان شده بود و از آنها نیز عکس و فیلم گرفتیم، پس این نشان می‌داد مسکن‌مهر توانسته از تلفات زیاد جلوگیری کند.  وی گفت: شاید اگر این 576 خانوار در واحدهای غیرمسکن‌مهر ساکن بودند، الان شاهد فاجعه بزرگ‌تری بودیم.

 تأمین مصالح و اسکان موقت زلزله‌زدگان توسط قرارگاه خاتم الانبیا
سردار عبداللهی در سفر به استان کرمانشاه پس از انجام هماهنگی برای تأمین اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان، در تفاهمنامه‌ای با رئیس بنیاد مسکن پذیرفت آواربرداری، تأمین مصالح و اسکان موقت روستاییان زلزله‌زده به قرارگاه واگذار شود. سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا پس از سفر به مناطق زلزله‌زده غرب کشور و انجام‌ هماهنگی‌های لازم برای خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده مبنی بر توزیع روزانه حدود 15 هزار غذای گرم، تأمین آذوقه ضروری، آب آشامیدنی، پتو، چادر و لوازم مصرفی، تفاهمنامه‌ای نیز با بنیاد مسکن بابت بازسازی مناطق زلزله‌زده به امضا رساند.‌ طبق این تفاهمنامه که بین سردار عبداللهی ‌و رئیس ‌بنیاد مسکن به امضا رسید، به درخواست بنیاد مسکن، آواربرداری، تأمین مصالح و احداث اسکان موقت روستاییان زلزله‌زده استان کرمانشاه، به قرارگاه واگذار شد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) پس از امضای تفاهمنامه با بنیاد مسکن و در بازگشت به مناطق زلزله‌زده گفت تا ساخت آخرین سرپناه موقت برای زلزله‌زدگان در کنار آنها هستیم. سردار عبداللهی همچنین با تأکید بر اینکه اسکان موقت در اولویت زلزله‌زدگان است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت نامناسب هوا، سرما و پیش‌بینی بارش‌ها برای روزهای آینده در کرمانشاه مساله مهم اسکان موقت زلزله‌زدگان است که باید به سرعت و بدون فوت وقت انجام شود. ‌فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: وضعیت هوا نامناسب‌ و بارش‌ها و سرما در راه است، گام اول آواربرداری بود و گام دوم نیز اسکان موقت است؛ تدابیر این است که اسکان موقت را به سرعت انجام دهیم، در اسکان وضعیت ناگوار است اما در تأمین چادر، تغذیه و خوراکی‌ها کمبودی نداریم. وی ادامه داد: برای اسکان تیم‌هایی در نظر گرفته‌ایم که در مدت زمان بسیار کوتاه بتوانیم اسکان موقت را انجام دهیم. سردار عبداللهی ادامه داد: در مناطق زلزله‌زده روستاها هم پراکندگی دارند و هم اینکه بیشتر روستاها بیش از 80 درصد تخریب شده است؛ قولی که داده‌ایم این بوده که در تامین مصالح کمک کنیم و مهم‌تر از همه این است که زمان را نباید از دست داد. وی افزود: قرار است اتاق‌های 12 متری ساخته شود ولی اینکه سازه به چه صورت باشد یا اینکه کانکس استفاده شود هنوز مشخص نیست؛ باید با سرعت تصمیم‌گیری شود تا بیش از این مردم با مشکل مواجه نشوند‌. آن چیزی که در منطقه لازم است وحدت رویه و وحدت فرماندهی و زمانبندی است که باید به سرعت انجام شود.


Page Generated in 0/0055 sec