printlogo


کد خبر: 184641تاریخ: 1396/8/29 00:00
اخبار

گزارشی از آخرین وضعیت بورس در هفته اخیر
شاخص سیمان و محصولات بافتی رشد کرد
علی حاجی‌کرم*: بازار در هفته گذشته تحت تاثیر اخبار و آمار و ارقام داخلی و بین‌المللی بود. هفته گذشته شاهد انتشار شاخص‌های مهم از اقتصاد چین بودیم که این شاخص‌ها ناامیدکننده ظاهر شدند. یکی از این شاخص‌های مهم، شاخص تولیدات صنعتی بود که در ماه سپتامبر این شاخص برابر 6/6 درصد بود و در حالی که تحلیلگران برای ماه اکتبر مقدار 3/6 درصد را برای این شاخص پیش‌بینی می‌کردند ولی در عمل گزارش‌ها حاکی از رشد 2/6 درصدی این شاخص در ماه اکتبر بود. شاخص سرمایه‌گذاری نیز عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پیش‌بینی‌ها و همچنین ماه گذشته داشت به طوری که انتظار تحلیلگران رشد 4/7 درصدی برای این شاخص بود ولی در عمل رشد 3/6 درصدی برای این شاخص در ماه اکتبر به ثبت رسید. همچنین شاخص خرده‌فروشی نیز در ماه گذشته 3/10 درصد  بود و در حالی که پیش‌بینی‌ها از رشد 4/10 درصدی برای ماه اکتبر حکایت می‌کرد، عملکرد واقعی این شاخص 10 درصد بود. این‌ آمارهای ضعیف به‌علاوه بالا رفتن نرخ بهره بانکی چین به 5/4 درصد باعث شد تا کامودیتی‌ها بر خلاف کاهش موجودی انبارهای LME شاهد رشد چندانی نباشند و سهم‌های کامودیتی محور نیز در قیمت‌های فعلی خود و بدون کاهش یا افزایش خاصی مورد معامله قرار بگیرند. اما بر خلاف آنچه گفته شد، فولاد در هفته گذشته با عملی شدن محدودیت‌های چین درباره واحدهای تولیدی به‌خاطر مسائل زیست‌محیطی، افزایش قیمت خوبی را تجربه کرد. هفته گذشته نفت نیز روند نزولی به خود گرفت که از جمله دلایل آن می‌توان به بالا رفتن تعداد چاه‌های نفت‌ آمریکا و همچنین بالا رفتن ذخایر نفت ‌آمریکا ‌اشاره کرد. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی نیز در جدیدترین گزارش خود کف قیمتی 50 دلاری را برای نفت پیش‌بینی کرده است. ‌اما در آن‌سو اوپک در گزارش ماهانه خود از افزایش تقاضا در سال 2018 و کاهش ذخایر نفتی در سال جاری صحبت به میان آورد. همچنین در جدیدترین گزارش اوپک در 10 ماه ابتدایی ‌امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نفت ایران 12 دلار گران شد و به رقم بیش از 54 دلار در هر بشکه رسید که این ‌امر می‌تواند در کاهش کسری بودجه دولت تاثیرگذار نیز باشد.
اما در اخبار داخلی شاهد زلزله‌ای در منطقه کرمانشاه بودیم که متاسفانه باعث کشته شدن تعدادی از هموطنان و خرابی ساختمان‌ها در این منطقه شد. همین خبر کافی بود تا بازار نسبت به آن واکنش دهد و گروهی که بیشترین تاثیر مثبت را از این خبر گرفت، گروه سیمان بود به‌طوری که رفته رفته در روزهای پایانی هفته تقاضا برای سهم‌های این گروه بالا رفت و عموما رشد قیمتی را تجربه کردند. در گروه پتروشیمی، اوره و متانول‌ساز‌ها نیز به تبعیت از بازارهای جهانی تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند و در محدوده قیمت‌های‌های فعلی مورد معامله قرار گرفتند. البته زلزله بر سهام شرکت‌های بافندگی بویژه تولیدکنندگان پتو و شرکت‌های تولیدکننده اقلام گرمایشی نیز اثر مثبت داشت و شاخص آنها نیز در شیب صعودی جابه‌جا شد. فارغ از موارد گفته شده در هفته گذشته همچنان بازار جهتگیری مشخصی نداشت و بیشتر تک‌سهم‌ها مورد توجه بازار بودند. در هفته پیش‌رو نیز با توجه به اخبار منتشره انتظار نمی‌رود گروه خاصی مورد نظر بازار باشد و همچنان این تک‌سهم‌ها خواهند بود که مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت و بازار همچنان در انتظار گزارش‌های ماهانه شرکت‌هاست که هفته آتی روانه بازار می‌شوند تا با توجه به آنها مسیر خود را مشخص کند. هفته جاری با توجه به نیمه‌تعطیل بودن نیمه نخست هفته می‌تواند بازاری بی‌تحرک را داشته باشد و تنها اخبار مربوط به زلزله و نیازهای موجود در آنجا شاخص‌های شرکت‌های مربوط را جابه‌جا خواهد کرد.
*کارشناس ارشد مدیریت مالی


بیمه بیکاری برای ۱۰ هزار زلزله‌زده
وزیرکار در قالب یک توئیت از ۴ اقدام وزارت کار برای کمک به زلزله‌زدگان خبر داد. به گزارش تسنیم، علی ربیعی درباره اقداماتی که از سوی وزارت کار برای زلزله‌زدگان انجام می‌شود، گفت: این خدمات شامل «برقراری بیمه بیکاری برای 10 هزار نفر به ارزش  حدود 140 میلیارد تومان، وام بدون بهره برای همه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، 2 برابر کردن مستمری مددجویان بهزیستی و شناسایی و حمایت از کودکان، معلولان و سالمندان مناطق زلزله‌زده»‌ است.





 


Page Generated in 0/0209 sec