printlogo


کد خبر: 184658تاریخ: 1396/8/29 00:00
اخبار

گام جنون‌آمیز بعدی بن‌سلمان برکناری ژنرال عون!
عربستان سعودی پس از مجبور کردن سعد حریری برای استعفا از نخست‌وزیری لبنان، در حال برنامه‌ریزی برای کنار زدن میشل عون، رئیس‌جمهور مسیحی لبنان است و همراستا با آن سخنانی میان غربی‌ها برای جایگزینی وی مطرح است. روزنامه الاخبار به نقل از منابعی در ریاض، نوشته است سعد حریری حتی پس از آزادی نیز همانند یک اسیر باقی خواهد ماند تا تمام تمرکز خود را روی یک هدف یعنی حمله به حزب‌الله صرف کند. بنا به این گزارش، عربستان تصمیم گرفته است فاز جدیدی را برای مقابله با مخالفانش در لبنان آغاز کند و دایره اقداماتش را به شکل جنون‌‌آمیزی به تمام شخصیت‌های همراستا با مقاومت در لبنان بکشاند که میشل عون یکی از این افراد است. سعودی‌ها همچنین با‌آمریکایی‌ها رایزنی کرده و همراه با گروه‌های تابع خود در درون لبنان، تلاش دارند علاوه بر کوتاه کردن دست حزب‌الله از دولت در لبنان، موضع مردمی بویژه مسیحیان را هم علیه حزب‌ا‌لله تغییر دهند. در این راستا، در برخی محافل آمریکایی و حتی اروپایی از گزینه‌های جایگزین برای رئیس‌جمهور لبنان سخن به میان می‌آید. رئیس‌جمهوری در لبنان یا باید به صورت دموکراتیک یا در پی یک مرگ ناگهانی از میان برداشته شود. به نوشته الاخبار، در این محافل سیاسی، گفته می‌شود هیچ‌یک از رهبران 14 مارس قادر به در دست گرفتن پست ریاست‌جمهوری نیستند و از سویی هم به میان آوردن افرادی چون «سلیمان فرنجیه» یا «جبران باسیل» هم ممنوع است؛ بنابراین باید فردی خارج از دسته‌بندی‌های سیاسی موجود مطرح شود که هم شهرت جهانی داشته باشد و هم بتواند اعتماد داخلی لبنان را در جهت بی‌طرفی سیاسی و اقدامات اقتصادی فراهم کند. الاخبار در ادامه فردی به نام «کارلوس غُصن» را مطرح می‌کند و می‌نویسد غصن سرمایه‌دار مشهور لبنانی است که تابعیت برزیلی و فرانسوی دارد و در حال حاضر به‌طور همزمان، ریاست هیات‌مدیره و مدیریت عامل اجرایی شرکت‌ خودروسازی رنو- نیسان را بر عهده دارد.

وزیر خارجه آلمان:
 اروپا در برابر ماجراجویی‌ سعودی سکوت نخواهد کرد
هر چند اقدام سعودی‌ها به مجبور کردن حریری به استعفا از نخست‌وزیری لبنان شوک بزرگی را به این کشور وارد کرد ولی اجماع ملی بر سر بازگشت حریری به بیروت و موفقیت لبنان در همراه کردن کشورهای متعدد از جمله اروپا با خواسته‌اش، ریاض را در جایگاه ضعف قرار داده است. روز جمعه بود که وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با همتای لبنانی خود، با لحنی کم‌سابقه از نقش عربستان‌سعودی در تحولات اخیر لبنان انتقاد کرد. زیگمار گابریل تاکید کرد لازم است این پیام به طور مشترک از سوی کشورهای اروپایی ارسال شود که «ماجراجویی‌های» ماه‌های گذشته در لبنان «بسادگی و در سکوت»  پذیرفته نخواهد شد. گابریل با اشاره به اوضاع بحرانی حاصل از جنگ در یمن و مناقشه عربستان و هم‌پیمانانش با قطر، «رفتاری که با لبنان در پیش گرفته شده» را نقطه‌ اوج بحران در منطقه توصیف کرد. در واکنش به این انتقادهای تند گابریل، عربستان سعودی سفیر خود در آلمان را برای رایزنی فراخوانده و با احضار سفیر آلمان در ریاض، مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است. این در حالی است که برلین واکنشی به این اقدامات سعودی نشان نداده است.

استراو: عربستان مستبدترین کشور دنیاست
وزیر پیشین خارجه انگلیس در انتقادی بی‌سابقه از عربستان‌سعودی، این کشور پادشاهی را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. جک استراو در کنفرانس «بحران عربستان، جنگ، خلافت و آزادی»  گفت: مسؤولان سیاسی که من با آنها در عربستان تعامل داشتم بسیار خویشتندار بودند و همچون بن‌سلمان ماجراجویانه عمل نمی‌کردند. او درباره جنگ یمن نیز گفت: محاصره‌ای که عربستان و امارات بر یمن تحمیل کرده‌اند، بدترین بحران انسانی در جهان است. جک استراو همچنین عربستان را کشوری دانست که بیشترین استبداد را در جهان دارد و همچنین گفت عربستان برای یمنی‌ها و لبنانی‌ها یک تهدید است.


Page Generated in 0/0049 sec