printlogo


کد خبر: 184662تاریخ: 1396/8/29 00:00
چهارگوشه

غیبت وزیر خارجه لبنان در نشست ضد ایرانی اتحادیه عرب
وزرای خارجه اتحادیه عرب روز گذشته در نشستی اضطراری در شهر قاهره، پایتخت مصر، گرد هم آمدند؛ این نشست به درخواست عربستان سعودی و با پشتیبانی امارات، بحرین و کویت، به منظور بررسی آنچه «نحوه مقابله با دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی» گفته‌اند و همچنین نقش ایران در حمله موشکی نیروهای یمنی به فرودگاه ریاض، تشکیل شد. این در حالی‌ است که جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان به‌منظور جلوگیری از رویارویی احتمالی با عادل الجبیر، همتای سعودی‌اش در این نشست حاضر نشد، چرا که هفته گذشته سعودی‌ها تهدید کرده بودند در صورتی ‌که لبنان به بیانیه اتحادیه عرب درباره محکومیت ایران و حزب‌الله رای ندهد، پیشنهاد تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب را خواهد داد. در خبری دیگر، جبران باسیل در گفت‌وگو با راشاتودی اعلام کرد، لبنان قادر است به هرگونه تهدید خارجی پاسخ درخور بدهد. وزیر خارجه لبنان هشدار داد هر دولت خارجی مهاجم به لبنان از عربستان سعودی تا کشورهای اروپایی، عواقب اقدام خود را خواهد دید.

نسخه داعش در عراق پیچیده شد
ارتش عراق جمعه اعلام کرد شهر راوه در غرب این کشور و نزدیکی مرز سوریه را از گروه داعش بازپس گرفته است. بنابر اعلام فرماندهی عملیات مشترک عراق، با آزادی کامل راوه، پرچم عراق بار دیگر بر فراز ساختمان‌های دولتی برافراشته شده است. سخنگوی ارتش عراق نیز اعلام کرد با بازپس‌گیری کامل راوه، می‌توان گفت داعش به طور کامل مناطق تحت کنترل خود را در عراق از دست داده است. آزادسازی راوه حدود 2 هفته پس از آزادی «القائم» صورت می‌گیرد که آخرین پایگاه مهم داعش در عراق به شمار می‌رفت. راوه و القائم، هر دو در استان الانبار عراق، از نخستین مناطقی بودند که در سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه تروریستی داعش درآمدند. این دو شهر در مقابل استان «دیرالزور» سوریه قرار دارند که بخش‌های زیادی از آن بتازگی از اشغال داعش خارج شد.

حمله مجدد اسرائیل به خاک سوریه
رژیم صهیونیستی  بار دیگر با زیر پا گذاشتن کنوانسیون‌‌های بین‌المللی، حریم هوایی سوریه را نقض کرده و به پایگاه ارتش در حومه قنیطره حمله کرد. به‌گزارش شبکه آرتی، منابع محلی خبر داده‌‌اند که این پایگاه وابسته به ارتش سوریه در غرب این کشور احتمالا همانند حملات قبلی اسرائیلی‌ها با موشک‌‌های دوربرد هوا به زمین از فراز آسمان جولان اشغالی هدف قرار گرفته است.


موگابه رفت
رئیس‌جمهور کهنسال زیمبابوه به فاصله 5 روز پس از کودتایی نظامی که به خانه‌نشینی‌اش منجر شد، بزودی به طور رسمی از سمت خود عزل خواهد شد. روز یکشنبه منابع نزدیک به حزب حاکم «زانو پی‌اف» به رسانه‌ها خبر دادند که «رابرت موگابه» 93 ساله در نشست دیروز حزب از ریاست آن برکنار شده و به جای او معاون سابق ریاست‌جمهوری «امرسون نانگاوا» بر کرسی ریاست نشسته است. به گزارش روزنامه ایندیپندنت به نقل از «کریس ماتسوانگوا»، سخنگوی انجمن کهنه‌سربازان جنگی زیمبابوه، نانگاوا که اخیرا توسط  موگابه و با اعمال فشار همسر قدرت‌طلب او از سمت خود برکنار شده و از‌ ترس تعقیب قضایی به آفریقای جنوبی گریخته بود به عنوان رهبر جدید حزب «زانو پی‌اف»  تعیین شده و حزب حاکم فرآیند عزل موگابه از سمت ریاست‌جمهوری را آغاز کرده است.  به دنبال کودتای سه‌شنبه‌شب در هراره، پایتخت زیمبابوه، موگابه و همسرش به حصر خانگی رفتند. با این حال صبح جمعه، موگابه که در اعتصاب غذا به سر می‌برد بار دیگر در انظار عمومی حاضر شد و در یک مراسم فارغ‌التحصیلی شرکت کرد. البته در جلسه‌ای میان او و فرمانده ارتش، به نظر می‌رسد که او پذیرفته باشد به شکل آرام از قدرت کناره‌گیری کند. همچنین تظاهرات بی‌سابقه چندده هزارنفری روز شنبه در پایتخت علیه موگابه و به نفع کودتای نظامیان دیگر جای ‌تردیدی باقی نگذاشت که دوران او پس از 37 سال حکمرانی بر این کشور جنوبی آفریقا رو به پایان است.


Page Generated in 0/0116 sec