printlogo


کد خبر: 184669تاریخ: 1396/8/29 00:00
نخست‌وزیر لبنان از ریاض به پاریس رفت
2 فرزند حریری گروگان سعودی‌ ماندند

پس از 2 هفته از حضور مبهم سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در عربستان سعودی و اعلام استعفایش در ریاض، با پادرمیانی فرانسه بالاخره به او اجازه داده شد به پاریس برود. سعد حریری، بامداد شنبه در حالی با یک هواپیما راهی پاریس شد که همسرش او را همراهی می‌کرد و 2 فرزندش همچنان در عربستان، گروگان هستند. نکته مهم اینجاست که وزیر دفاع فرانسه نیز همراه حریری بود که می‌تواند ناشی از این نگرانی باشد که ممکن بود سعودی‌ها به فرمان محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، هواپیمای او را ساقط کنند و بگویند علت سقوط نقص فنی بوده است، بنابراین حضور وزیر دفاع فرانسه در هواپیمای سعد حریری به معنای تضمین به سلامت وارد شدن او به پاریس می‌تواند ارزیابی شود.
استقبال مکرون از حریری به‌عنوان نخست‌وزیر
‌امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه از سعد حریری رأس ساعت ۱۲ ظهر به وقت پاریس به عنوان نخست‌وزیر لبنان در کاخ الیزه استقبال کرد. سعد حریری پس از پایان دیدار خود با مکرون، اعلام کرد: در روزهای آینده به بیروت باز خواهم گشت و در جشن عید استقلال لبنان (چهارشنبه هفته جاری) شرکت خواهم کرد. وی در ادامه گفت: با میشل عون نشست خواهم داشت، درباره موضوعات فعلی صحبت خواهم کرد و‌ امور را برای او شرح خواهم داد.  سعد حریری در ادامه تصریح کرد موضع نهایی سیاسی خود درباره اتفاقات فعلی و موضوع استعفایش را در بیروت و پس از دیدار با میشل عون توضیح می‌دهد.
وضعیت مبهم لبنان در روز استقلال
تلفن همراه سعد حریری که در عربستان سعودی از دسترس خارج شده بود، با ورود وی به فرانسه قادر به دریافت و برقراری تماس‌ شد. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان ظهر روز ورود حریری به پاریس، برای نخستین‌بار طی 2 هفته اخیر توانست با وی گفت‌وگو کند. طبق گزارش رسانه‌ها، حریری در این گفت‌وگوی تلفنی به عون گفت برای شرکت در مراسم عید استقلال در چهارشنبه هفته جاری (22 نوامبر) به  لبنان می‌آید. طلال ارسلان، وزیر مهاجران لبنان و ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه این کشور نیز اعلام کردند پس از رسیدن سعد حریری به پاریس با وی تلفنی صحبت کرده‌اند و حال او خوب است. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم گفت تلفنی با سعد حریری صحبت کرده و حریری گفته قبل از مراسم روز استقلال در لبنان است. این در حالی ا‌ست که به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، میشل عون، نبیه بری و جریان المستقبل تصمیم گرفته‌اند اگر حریری تا چهارشنبه هفته آینده به لبنان بازنگردد، عید استقلال را لغو کنند. اظهارات ‌امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر باقی ماندن چند روزه یا چند هفته‌ای حریری در پاریس منجر به شک مقامات لبنانی شده است و حتی منجر به این شد که جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان به احتمال برگزاری تظاهرات اعتراضی در روز عید استقلال ‌اشاره کند. ‌اما اکنون بحث‌های سیاسی از بحران ربودن نخست‌وزیر در لبنان به برآورد موقعیت در مرحله پیش‌رو کشیده شده است؛ پس از آزادی مشروط حریری، فضا مبهم‌تر شده، بویژه اینکه میانجی فرانسوی، شروط عربستان درباره حریری را نمی‌داند. فرانسوی‌ها می‌گویند محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان فقط گفته «حریری می‌داند چه کاری باید انجام دهد» یعنی به خود وی ابلاغ شده است. از این‌رو، در بیروت سناریوهای احتمالی برای مرحله پس از بازگشت حریری آغاز شده است. می‌گویند بازگشت وی حتمی است ‌اما موضوع مبهم، رویکرد سیاسی او است. سناریوی کم‌هزینه‌تر انصراف او از استعفاست ‌اما برای این موضوع باید از حالت گروگان بودن که بن‌سلمان بر او تحمیل کرده خارج شود و  شرط این خروج، مقابله با حزب‌الله و عدم اجازه به این جنبش برای مشارکت در دولت است.
گروگانگیری فرزندان حریری در عربستان
چیزی که سعودی‌ها به آن نیاز دارند، این است که حریری بدون سروصدا و بدون ارائه جزئیات از حضور 2 هفته‌ای خود در ریاض به بیروت بازگردد و به صورت رسمی و قانونی استعفا کند. ریاض البته برای اجرای دقیق این طرح به تضمین‌هایی از حریری نیازمند است. ماهیت بخشی از این تضمین را خود سعودی‌ها با نگه‌داشتن 2 فرزند حریری در عربستان فاش کردند. قطعا در صورت تحقق این سناریو، این اتفاق به عنوان یک گروگانگیری سیاسی در سوابق سیاه ریاض طی سال‌های اخیر درج خواهد شد. روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی در این‌باره نوشت: جمله «من خانواده دارم» که چندین بار توسط سعد حریری در مصاحبه تلویزیونی‌اش با شبکه المستقبل در یکشنبه گذشته تکرار شده بود، نشان‌دهنده خطراتی است که وی را تهدید می‌کند. طبق این گزارش، تنها لارا العظم، همسر حریری اجازه یافت در سفر پاریس وی را همراهی کرد و عربستان به 2 فرزند حریری یعنی لؤلؤ و عبدالعزیز به بهانه ادامه تحصیل اجازه خروج از ریاض را نداد. الاخبار نوشت: باقی ماندن 2 فرزند حریری در عربستان، فرضیه مشروط بودن آزادی او را می‌رساند. یک میانجی فرانسوی به میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان این موضوع را اطلاع داده بود که منجر به عصبانیت او شده بود؛ به همین دلیل رئیس‌جمهور لبنان برای تضمین آزادی نخست‌وزیر کشورش پس از تمام اتفاقات 2 هفته اخیر اعلام کرد باید خانواده سعد حریری در سفر وی به پاریس همراه او باشند و به لبنان بیایند.
اقدام شرم‌آور سعودی‌ها علیه همسر حریری
افشاگر اسرار درونی آل‌سعود موسوم به مجتهد که در دنیای مجازی فعالیت دارد، شنبه در تازه‌ترین پیام خود در شبکه اجتماعی توئیتر از آزار و اذیت جنسی همسر سعد حریری به دست شاهزاده‌های سعودی خبر داد. مجتهد در این پیام آورده است: «ای عرب‌ها، ‌‌ای مسلمانان، ‌‌ای آزادگان، همسر سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، به دست خوک‌های آل‌سعود و مزدوران آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفت».
توهین رسانه‌های سعودی به رئیس‌جمهور لبنان
ایستادگی رئیس‌جمهور لبنان برابر عربستان برای سران ریاض شوکه‌کننده بود از همین رو عرصه را برای توهین و ناسزاگویی رسانه‌های به میشل عون و ملت لبنان باز گذاشتند. با چراغ سبز رژیم ریاض، روزنامه‌های سعودی با توصیف میشل عون با عناوین مختلف به دولت و ملت لبنان توهین کردند و در اتهام‌زنی به رئیس‌جمهور لبنان از هرگونه خط قرمزی فراتر رفتند. روزنامه الوطن عربستان در مقاله‌ای تحت عنوان «تحولات لبنان فرصت‌طلب‌بودن عون و ادعاهای او علیه عربستان را برملا کرد»، مدعی شد: به عقیده ناظران با توجه به مواضع بی‌ثبات عون از زمانی که به ریاست جمهوری لبنان رسیده است، انتظار می‌رفت وی حامی ایران و بازوی نظامی آن در لبنان یا همان حزب‌الله باشد. روزنامه الجزیره نیز رئیس‌جمهور لبنان را «مرد بیمار» خواند و مدعی شد رئیس‌جمهور لبنان سیدحسن نصرالله است نه عون و مواضع  متزلزلی دارد که فراموش نمی‌شود و آرزو داشت به هر قیمتی رئیس‌جمهور شود. روزنامه الیوم نیز با ناسزاگویی و فحاشی، نوشت: «لبنان در ایران ساخته شد» و مونتاژی از توهین به لبنان و ملت و چهره‌های سرشناس آن است.
خانواده سعد حریری
سعد حریری در سال 1998 با لارا العظم، از یک خانواده سرشناس سوری ازدواج کرد و 2 پسر و یک دختر با نام‌های حسام‌الدین (18 ساله)، لؤلؤ (16 ساله) و عبدالعزیز (11 ساله) دارد.پسر بزرگش حسام‌الدین که از مدارس نجد فارغ‌التحصیل شده، در حال حاضر مشغول تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس است. او شنبه برای استقبال از حریری به همراه تعداد دیگری از افراد خانواده عازم فرانسه شد. رفیق حریری در سال 1983 مدارس نجد را در یک منطقه استراتژیک در شهر ریاض افتتاح کرد.لؤلؤ حریری، تنها دختر سعد حریری است که سال گذشته انتشار تصویری بی‌حجاب از وی در مناسک حج، جنجال‌آفرین شد.
 


Page Generated in 0/0060 sec