printlogo


کد خبر: 184691تاریخ: 1396/8/30 00:00
وزیر پیشین جنگ اسرائیل: وزیر خارجه سعودی آنچه را ما به عبری می‌گوییم به عربی می‌گوید
طعنه‌‌های لبنانی به بیانیه اتحادیه عرب

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب با تکرار اتهامات واهی وزیر خارجه سعودی علیه محور مقاومت، به بیانیه‌ای رسید که ادبیات ضدایرانی آن شباهت عجیبی به مواضع ضدایرانی رژیم صهیونیستی دارد. عربستان سعودی و دیگر همپیمانانش در این نشست،  در حالی ایران را به در پیش گرفتن سیاست فرقه‌گرایی متهم کرده‌اند که خود به‌ عنوان مرکز صدور تفکر تروریستی وهابی و تأمین‌کننده بیشترین کمک‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌های القاعده، داعش و جبهه‌النصره مشهور هستند. شکست سعودی‌ها و همپیمانان‌شان در تجزیه عراق و سوریه، و ناتوانی آنها در جبهه یمن و متعاقب آن ناکامی آل‌سعود در ایجاد آشوب در لبنان از طریق گروگانگیری سعد حریری،  نخست‌وزیر این کشور همان واقعیتی است که باید آن را دلیل اصلی نشست اخیر این اتحادیه برشمرد. در حالی‌ که مقام‌های لبنانی بیانیه پایانی این نشست را محکوم کرده‌اند ولی صهیونیست‌ها به تمجید از مواضع سعودی‌ها علیه محور مقاومت پرداخته‌اند. موشه یعالون، وزیر پیشین جنگ اسرائیل نیز در واکنش به اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان علیه ایران و حزب‌الله لبنان گفت: عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی آنچه ما به عبری می‌گوییم را به عربی می‌گوید. الجبیر در این نشست طی اظهاراتی بی‌اساس، مدعی شده رفتارهای خصمانه ایران باعث شده جامعه بین‌الملل ایران را نخستین کشور حامی تروریسم در جهان اعلام کند. این در حالی‌ است که به گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی معتقد است برای مبارزه با گسترش نفوذ ایران، چاره‌ای جز پیشبرد مذاکرات با اسرائیل ندارد. در همین راستا، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد تل‌آویو بر اساس «نگرانی مشترک از ایران» تماس‌هایی محرمانه با ریاض داشته است. او با اذعان به روابط اسرائیل با سایر کشورهای عربی، اشاره کرده که آنها مایل به برملا شدن چنین مناسباتی نیستند. یووال اشتاینیتز به رادیو ارتش اسرائیل گفت علنی نکردن روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی و مسلمان به خاطر رعایت خواست این کشورهاست؛ اگرنه تل‌آویو مشکلی با آشکار شدن این مناسبات ندارد. 4 روز پیش‌تر، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از آمادگی این رژیم برای همکاری اطلاعاتی با عربستان درباره ایران خبر داده بود. ژنرال گادی آیزنکوت پنجشنبه در گفت‌وگو با وبسایت سعودی ایلاف، ایران را «بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه» دانسته و گفته بود: «اسرائیل و عربستان درباره منویات ایران در منطقه اتفاق نظر دارند».
واکنش لبنانی‌ها به بیانیه اتحادیه عرب
نماینده لبنان در اتحادیه عرب با انتقاد از اتهام‌زنی به مقاومت اسلامی کشورش در بیانیه پایانی نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه، حزب‌الله را نماینده بخش بزرگی از لبنان دانست و اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس را محکوم کرد. جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان با توجه به مشخص بودن دستور کار این نشست، از شرکت در آن خودداری ورزیده بود. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت: «تشکر و عذرخواهی، تشکر از خداوند و عذرخواهی به این خاطر که ما در لبنان با اسرائیل جنگیدیم.» تروریستی خواندن حزب‌الله توسط اتحادیه عرب، واکنش گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی و... را نیز به همراه داشت،گروه‌های یادشده، این اقدام را محکوم کردند و آن را خدمت به دشمن صهیونیستی خواندند.
گلایه عون از اتحادیه عرب
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب دیروز بلافاصله پس از صدور بیانیه ضدایرانی این اتحادیه در نشست وزرای خارجه‌اش، راهی بیروت شد تا آخرین شانس خود و اربابان سعودی‌اش را برای همراه کردن لبنان علیه ایران بیازماید. ‌اما رئیس‌جمهوری لبنان در دیدار با مهره خریداری‌شده سعودی‌ها در اتحادیه عرب صراحتا به انتقاد از مواضع او و سازمانش پرداخت.  میشل عون که در ماجرای گروگانگیری حریری در ریاض هم مواضعی مستحکم اتخاد کرده و حتی با تهدید به کشاندن پرونده سعودی به شورای‌امنیت، باعث عقب نشستن رژیم عربستان از مواجهه مستقیم با لبنان شده بود، دیروز به ابوالغیط بابت مصوبه ضد لبنانی اتحادیه عرب گلایه کرد و گفت: «لبنان مسؤول درگیری‌ها در برخی کشورهای عربی نیست. لبنان به کسی تجاوز نکرده لذا مجاز نیست بهای این درگیری‌ها را با متزلزل شدن ثبات سیاسی و ‌امنیتی‌اش بپردازد. لبنان دائما خواهان همبستگی عربی، کنار گذاشتن اختلافات و وحدت بوده است.»
 


Page Generated in 0/0075 sec