printlogo


کد خبر: 184696تاریخ: 1396/8/30 00:00
چهارگوشه

ژنرال اماراتی: برادر اسرائیل هستیم
همزمان، عبدالله محمد الهاشمی، نماینده وزارت دفاع امارات، در گفت‌وگو با یک رسانه‌ آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قدرت نظامی امارات تهدیدی برای اسرائیل است، گفت: «روابط میان این دو دولت مانند 2 برادر است و ایالات متحده مانند برادر بزرگ‌تر است که به آن دو اجازه نمی‌دهد علیه یکدیگر بجنگند». الهاشمی افزود: «اگر به طور مشخص راه‌حلی میان اسرائیل، کشورهای عربی و فلسطین ایجاد شود، روی میز مذاکره بررسی خواهد شد؛ معتقدم ما هرگز تهدیدی برای اسرائیل نیستیم و اسرائیل هم تهدیدی برای دولت امارات نیست».

برلین و ریاض در مسیر تنش
روابط آلمان و عربستان روند تنش‌‌آمیزی را طی می‌‌کند. ریاض پس از فراخواندن سفیر خود از آلمان، سفر نماینده ویژه خود در امور یمن به برلین را نیز لغو کرد. قرار بود نماینده‌ ویژه‌ عربستان‌سعودی در امور یمن در سفر به برلین، با مسؤولان وزارت خارجه‌ آلمان درباره وضعیت فاجعه‌‌بار یمن گفت‌و‌گو کند. شنبه عربستان‌سعودی سفیر خود را از برلین در اعتراض به اظهارات اخیر وزیر خارجه‌ آلمان فراخواند. زیگمار گابریل گفته است اتحادیه اروپایی دیگر در مقابل ماجراجویی‌های عربستان‌سعودی سکوت نخواهد کرد.

موگابه با استعفا موافقت کرد
رئیس‌جمهور زیمبابوه که از سوی ارتش و رقبای سیاسی برای کناره‌گیری از پست 37 ساله ریاست‌جمهوری تحت فشار بود، دیروز از سمت خود کناره‌گیری کرد. طبق این گزارش، رابرت موگابه با پیشنهاد مخالفان برای کناره‌گیری از قدرت موافقت کرده و این موافقت را شب گذشته در یک نطق تلویزیونی به اطلاع مردم کشورش رساند. موگابه 93 ساله از چهارشنبه و با لشکرکشی ارتشی‌ها به پایتخت، تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

حمله  کردهای سوریه به نیروهای‌ترکیه
یک گروه مسلح از کردهای سوریه دیروز به پایگاه نظارتی ارتش ‌ترکیه در شهر ادلب در شمال سوریه حمله کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی، این حمله در منطقه داره العزه در ادلب در نزدیکی عفرین رخ داد که البته تلفاتی در پی نداشت.‌ ترکیه هر دو گروه شبه‌نظامی اصلی کردهای سوریه یعنی «ی‌پ‌ژ» و نیروهای دموکراتیک تحت‌ امر آمریکا را از وابستگان گروه‌ تروریستی «پ‌ک‌ک» می‌داند.  

بازداشت رئیس پارلمان‌اندونزی
رئیس پارلمان ‌اندونزی پس از متهم شدن به نقش داشتن در ضرر مالی ۱۷۰ میلیون دلاری به کشورش، توسط آژانس مقابله با فساد این کشور بازداشت شد. این در حالی است که ستیا نووانتو هرگونه اقدام نادرست را درباره ضرر ۱۷۰ میلیون دلاری به کشورش رد کرده و گفته است که هنوز باید به دلیل جراحات ناشی از سانحه رانندگی، تحت درمان قرار بگیرد.   

کره‌شمالی  منشأ فناوری موشک‌های یمنی است نه ایران
 پس از آنکه هیات نظارت سازمان ملل متحد موضوع دخالت ایران در حمله موشکی یمنی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان را منتفی دانست، تخصصی‌ترین نشریه ‌آمریکایی در حوزه ‌امنیتی و نظامی نیز بر این موضوع صحه گذاشت. 2 ماه نامه نشنال اینترست (منافع ملی) وابسته به ‌اندیشکده‌ای به همین نام نزدیک به جمهوری‌خواهان حاکم بر‌ آمریکا در جدید‌ترین شماره خود اعلام کرد برخلاف ادعای مقامات سعودی، فناوری موشک شلیک شده به فرودگاه ریاض متعلق به کره‌شمالی بود و نه ایران. به نوشته نشنال اینترست، حمله موشکی چهارم نوامبر به ریاض که رژیم عربستان آن را بهانه‌ای برای دخالت ایران در این کشور قرار داده در حقیقت توسط موشک‌های اسکاد در زرادخانه انصارالله انجام شده که یمنی‌ها خود نسخه‌های بومی شده  آن را «بورکان یک و ۲» می‌نامند. ‌اما منبع دسترسی یمنی‌ها به این موشک‎های بالستیک پیشرفته نه ایران بلکه کره‌شمالی است که پیونگ‌یانگ نیز فناوری آن را به نوبه خود از مصر در زمان اتحاد با شوروی سابق به دست آورده است.
 


Page Generated in 0/0051 sec