printlogo


کد خبر: 184709تاریخ: 1396/8/30 00:00
یک هفته از زمین‌لرزه 7/3 ریشتری غرب کشور گذشت
6 نیاز اصلی مردم زلزله‌زده کرمانشاه
مردم زلزله‌زده به پلاستیک برای کشیدن روی چادرها، وسایل گرمایشی، البسه گرم، شیرخشک، پتو، چادر و کانکس نیاز اساسی دارند

گروه اجتماعی: یک هفته از زلزله کرمانشاه گذشت و امدادرسانی همچنان ادامه دارد. نخستین روزهای وقوع حادثه زلزله کرمانشاه به دلیل ابعاد گسترده حادثه و مدیریت ضعیف، امدادرسانی درست در تمام مناطق امکانپذیر نبود اما حالا با گذشت 8 روز از زلزله مهیب 3/7 ریشتری، با مدیریتی سازمان‌یافته امدادرسانی به مردم زلزله‌زده سامان یافته است. با این وجود کاستی‌‌‌هایی هنوز هست و با توجه به رسیدن به روزهای سردتر سال، مدیران باید فکری اساسی برای شرایط این مردمان آواره کنند. در همین‌باره رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به نیازهای اساسی مردم زلزله‌زده پس از گذشت 8 روز از وقوع حادثه گفت: هنوز به کمک‌های غیرنقدی نیاز است به صورتی که در حال حاضر  بیشتر به پلاستیک برای کشیدن روی چادرها، وسایل گرمایشی، البسه گرم، عروسک برای بچه‌ها، شیرخشک، پتو، چادر و نیز حمام‌‌های سیار و کانکس نیاز است. گفتنی است سازمان هواشناسی از افزایش فعالیت سامانه بارشی در مناطق زلزله‌زده خبر داده و نسبت به آب گرفتگی معابر در مناطق حادثه‌دیده هشدار داده است. بدون شک تحمل چنین شرایطی برای این مردم دشوار خواهد بود و امید است با درایت مدیران هرچه سریع‌تر نیازهای اساسی برطرف شود.
۶ روز امدادرسانی
در همین باره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری نوید هلال‌احمر به جزئیات امدادرسانی هوایی در طول ۶ روز پرداخت. کاپیتان عبدالرضا بهرامی با اشاره به انجام 229 سورتی پرواز با 10 بالگرد هلال‌احمر از ابتدای وقوع زلزله تاکنون، اظهار داشت: امدادرسانی از طریق زمینی سخت و زمانبر است و کاری که بالگردهای هلال‌احمر در
35 دقیقه انجام می‌دهند، از طریق زمینی بین 4 تا 5 ساعت زمان می‌برد. مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری نوید هلال‌احمر با اشاره به پرواز بی‌وقفه بالگردهای هلال‌احمر برای امدادرسانی در روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه، گفت: در 6 روز گذشته با 229 ساعت پرواز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 195 مصدوم منتقل و 127 هزار و 500 کیلوگرم بار برای مناطق زلزله‌زده حمل شده است. وی با اشاره به انتقال 540 نیروی امدادی با بالگردهای هلال‌احمر در 6 روز گذشته در کرمانشاه، افزود: تمام بالگردها از طلوع تا غروب پرواز دارند و هرکدام در روز بین 5 تا 7 سورتی پرواز می‌کنند و در این زمینه توقف بالگردها تنها برای سوخت‌گیری و کارهای ضروری است. به گفته بهرامی چند روستای محدود (3 روستا) وجود دارد که امکان باررسانی به آنها با بالگرد به علت واقع بودن آنها در میان کوه و تنگه و همچنین وجود درخت‌ها و دکل برق و سیم‌کشی وجود نداشته است و هلال‌احمر از راه‌های دیگری به آنها خدمت‌رسانی کرده است. پراکندگی روستاها زیاد است و ثلات‌باباجانی به تنهایی 160 مرکز روستایی دارد. روستاهایی که از 6-5 تا 200-150 خانوار جمعیت دارند.
تأمین دارو ادامه خواهد داشت
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه تمام نیازهای دارویی زلزله‌زدگان تامین شده است، گفت: هم‌اکنون هیچگونه کمبود دارویی در این مناطق وجود ندارد. امید عبدی اظهار کرد: از ساعاتی پس از وقوع زلزله با تشکیل کمیته بحران در معاونت غذا و داروی کرمانشاه و با حضور شرکت‌های توزیع دارو و ملزومات پزشکی، تمام نیازهای دارویی مناطق زلزله‌زده بررسی و در اسرع وقت با همکاری سازمان غذا و دارو و شرکت‌های توزیع، اقلام و داروهای مورد نیاز تامین شد. وی افزود: اکنون تمام کمبودهای دارویی برطرف شده اما این بدین معنا نیست که تا پایان بحران دیگر به هیچ دارویی نیاز نباشد، چرا که شرایط در این مناطق هنوز بحرانی است و تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد، روند تهیه و تامین دارو ادامه خواهد داشت.
نیاز اساسی به شیرخشک، پتو و حمام سیار
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره میزان خسارت زلزله گفت: برآورد خسارت‌ها نشان می‌دهد 4500 واحد مسکونی شهری و 11 هزار واحد مسکونی روستایی نیاز به بازسازی و 15 هزار واحد نیز به تعمیر نیاز دارد. اسماعیل نجار با قدردانی از کمک‌‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده در غرب کشور گفت: هنوز به کمک‌های غیرنقدی نیاز است به‌طوری که اکنون بیشتر به پلاستیک برای کشیدن روی چادرها، وسایل گرمایشی، البسه گرم، عروسک برای بچه‌ها، شیر خشک، پتو، چادر و نیز حمام‌‌های سیار و کانکس نیاز است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما از استانداران خواسته‌‌‌‌‌ایم کمک‌‌های خود را بسته به نیاز کرمانشاه ارسال کنند و مابقی کمک‌ها را نیز با توجه به نیاز مناطق زلزله‌زده توزیع کرده و به دست نیازمندان برسانند.
کمک 35 میلیارد تومانی مردم
گفتنی است از ابتدای شروع طرح جمع‌آوری کمک‌‌های مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه تا صبح دیروز مبلغ 351 میلیارد و 72 میلیون و 694 هزار و 333 ریال در حساب رسمی 99999 جمعیت هلال‌احمر جمع‌آوری شده است. این رقم بیش از 5/1 برابر کل رقم جمع‌آوری شده در زلزله 5 سال گذشته در ورزقان است. میزان کمک‌‌های غیرنقدی شامل اقلام خوراکی و مصرفی نیز در این دوره افزایش چشمگیری یافته و به حدود 20 هزار تن رسیده است.
ارسال ۷۰۰ کامیون اقلام ضروری به مناطق زلزله‌زده
رئیس کمیته امداد از ارسال ۷۰۰ کامیون اقلام ضروری به مناطق زلزله‌زده از سوی کمیته امداد خبر داد و گفت: یارانه مددجویان در 7 شهر متاثر از زلزله به میزان ۳ برابر پرداخت شد. به گزارش مهر، پرویز فتاح در بازدید از مناطق زلزله‌زده غرب کشور، افزود: تا شب گذشته کمیته امداد به تنهایی ۷۰۰ کامیون بار اقلام ضروری به مناطق زلزله‌زده ارسال کرد. وی افزود: برنامه‌‌ریزی خوبی انجام شده و تمام کشور پشت کار است به طوری که به نظر می‌رسد از مرحله بحرانی پس از زلزله در حال عبور هستیم. فتاح اضافه کرد: در حالی که اعلام شده بود ۳۰ هزار خانوار در این زلزله آسیب دیده‌‌‌‌اند، ۹۰ هزار چادر توزیع شد. ناهماهنگی در توزیع خدمات وجود دارد و اگر بخواهیم به همین تعداد کانکس میان زلزله‌زدگان توزیع کنیم امری غیرممکن است. رئیس کمیته امداد افزود: تمام کمک‌‌های دولت را برای مددجویان دریافت می‌کنیم و مابقی هزینه‌ها برای احداث و بازسازی منازل مسکونی را هر چه باشد در شهر و روستا تامین خواهیم کرد. منابع مالی برای این مورد تامین شده است و تمام استان‌ها تقبل هزینه کرده‌‌اند تا با کمک دولت و مشارکت مردمی منازل بازسازی شود.


Page Generated in 0/0113 sec