printlogo


کد خبر: 184761تاریخ: 1396/9/1 00:00
مرحله عملیات نظامی در سوریه رو به‌پایان است
اعتراف اسرائیل به پیروزی اسد بر داعش

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در شهر سوچی در کنار دریای سیاه با همتای سوری‌اش، بشار اسد ملاقات کرد. بیانیه کاخ کرملین صبح دیروز منتشر‌ شده و در آن آمده ‌است: اسد در حضور فرماندهان نظامی روس و مقامات ارشد سیاسی این کشور با ولادیمیر پوتین در سوچی دیدار کرد و در نشست فرماندهی عالی نیروهای مسلح روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین که بی‌سابقه بوده، شرکت کرد. طبق این بیانیه، پوتین در این دیدار پیروزی‌های ارتش سوریه علیه تروریست‌ها را تبریک گفت و تاکید کرد: مردم سوریه دوران سختی را پشت سر می‌گذارند و بتدریج به مراحل نهایی ریشه‌کن‌سازی تروریسم نزدیک می‌شوند. وی خاطرنشان کرد این دیدار با هدف هماهنگی و مشورت میان دوطرف روسیه و سوریه پیش از نشست او با روسای‌ جمهوری ایران و ترکیه انجام شد که قرار است امروز برگزار شود. پوتین خاطرنشان کرد: مهم اکنون انتقال به روند سیاسی است و روسیه در این زمینه تلاش می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: اهمیت زمان این دیدار برای افزایش هماهنگی‌ها میان دوطرف، انجام رایزنی‌های بیشتر، شنیدن ارزیابی رهبری سوریه از اوضاع کنونی این کشور، برداشتن گام‌های آینده، تصور از روند سیاسی و نقش سازمان ملل در آن است. پوتین با بیان اینکه اسد آماده همکاری با تمام کسانی است که خواهان صلح و ثبات هستند، گفت: مساله مهم اکنون در سوریه عبور به مرحله انتقالی است. بشار اسد نیز گفته است: «سوریه از هرگونه راه‌حل سیاسی بویژه در سایه فروپاشی تروریسم حمایت می‌کند و زمینه‌ها برای کمک به این روند در عرصه داخلی و بین‌المللی فراهم است». رئیس‌جمهوری سوریه گفته شرایط موجود «چشم‌اندازی از پیشرفت در روند سیاسی را سبب شده» و «ما بر حمایت روسیه برای جلوگیری از دخالت‌های بازیگران خارجی در روند سیاسی حساب می‌کنیم.» دوطرف در این دیدار همچنین درباره اصول اولیه تدوین روند سیاسی جهت حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه گفت‌وگو کردند. روسای جمهور روسیه و سوریه همچنین به بررسی مقدمات جاری برای برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی در سوچی پرداختند. به گفته کاخ کرملین، دیدار میان پوتین و اسد، روز دوشنبه در سوچی به مدت 4 ساعت صورت گرفته‌ است. با این همه جزئیات مربوط به گفت‌وگوها و خبر این دیدار تا صبح روز سه‌شنبه منتشر نشده بود. دیدار پیشین پوتین و اسد به مهر ماه ۱۳۹۴ باز می‌گردد که بشار اسد به دعوت رئیس‌جمهوری روسیه به مسکو سفر کرد؛ چندی پس از آنکه عملیات نظامی روسیه در سوریه آغاز شد. در آن زمان کاخ کرملین اعلام کرد دوطرف درباره مسائل مرتبط با عملیات هوایی روسیه در سوریه، جنگ با گروه‌های تروریستی تندرو و پشتیبانی از عملیات نظامی نیروهای مسلح سوریه گفت‌وگو کردند. طبق این گزارش، اجلاس سران کشورهای روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه امروز در شهر سوچی روسیه برگزار می‌شود و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به دعوت پوتین در این اجلاس شرکت می‌کند. تاکنون
7 دور مذاکره سوری در آستانه، پایتخت قزاقستان با سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه برگزار‌ شده است. این مذاکرات از اواخر سال گذشته آغاز و با تداوم آن، صلح و ثبات به مناطقی از سوریه بازگشت و با توافق برای ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در این کشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری گرفت. روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در شرایطی با هم دیدار می‌کنند که سوریه در حال عبور از بحران داعش و ورود به مرحله پساتروریسم است و نیاز به کمک برای حل و فصل مسائل سیاسی و تداوم صلح دارد.
نشست سه‌جانبه در سوچی
منابع خبری روسیه همچنین از دیدار رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روسیه و ترکیه در سوچی خبر دادند. والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در این نشست اعلام کرد، مرحله فعال عملیات نظامی سوریه، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و شرایط احیای زندگی صلح‌آمیز در این کشور را ایجاد خواهد کرد. وی در ادامه گفت مرحله عملیات نظامی در سوریه در حال اتمام است و این مرحله به پایان منطقی خود نزدیک می‌شود.
اسد نبرد علیه داعش را فیصله داده
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی بی‌سابقه اعلام کرد رئیس‌جمهوری سوریه نبرد علیه داعش را فیصله داده است. آویگدور لیبرمن تصریح کرد، بشار اسد در حال حاضر ٩٠ درصد مناطق مسکونی در سوریه را تحت کنترل خود دارد. وی افزود: بشار اسد ایجاد لشکرها و ارتش‌ها و همچنین سامانه‌های پدافند هوایی را آغاز کرده است و ما این مسأله را مدنظر قرار می‌دهیم. لیبرمن گفت: آموزش‌ها و آمادگی‌های بیشتری برای ارتش سوریه صورت می‌گیرد و تلاش‌های بیشتری انجام می‌شود تا به صورت ضمنی به ما اعلام کنند که آنها آماده هستند. وی افزود: اسد نبرد علیه داعش را فیصله داده و منطقه شاهد تغییرات اساسی است و ما به افزایش بودجه نظامی خود به میزان یک‌میلیارد دلار نیاز داریم.
 

استعفای رئیس هیأت ریاض
ریاض حجاب، رئیس هیأت عالی مذاکره‌کنندگان که به «هیأت ریاض» معروف است دوشنبه‌شب استعفا کرد. این هیأت مذاکره‌کننده به علت اینکه مقر خود را در ریاض قرار داده و تابع تام سیاست‌های عربستان به شمار می‌رود، به «هیأت ریاض» معروف ‌شده است. ریاض حجاب از ژوئن تا آگوست 2012 نخست‌وزیر دولت سوریه بود و سپس از دولت جدا‌شده و به مخالفان پیوست. شایعات بسیاری حول رشوه هنگفت عربستان به او جهت جدایی از دولت سوریه وجود دارد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به کناره‌گیری ریاض حجاب، تأکید کرد استعفای چهره‌های افراط‌گرای معارض سوری به اتحاد معارضان داخلی و خارجی سوریه کمک می‌کند.
 


Page Generated in 0/0126 sec