printlogo


کد خبر: 184763تاریخ: 1396/9/1 00:00
شکست مفتضحانه دیگری برای سیاست خام سعودی
حریری استعفا و ادعاهایش را نقض می‌کند

سعد حریری که تحت فشار زندانبانان سعودی‌‌‌‌اش حتی پس از ترک عربستان، در پاریس نیز همچنان در ظاهر همان مواضع ضدایرانی دیکته شده از ریاض را تکرار می‌کند در نهان مشغول کار دیگری است. نخست‌وزیر مستعفی لبنان در آستانه بازگشت به کشورش پس از 19 روز- از جمله 15 روز اسارت در عربستان و امارات- بشدت در حال رایزنی پشت‌پرده برای پس گرفتن استعفایش و بازگشت به کاخ صدارت در بیروت است. روزنامه الأخبار به نقل از منابع دیپلماتیک از تلاش‌‌های فرانسه و مصر برای میانجیگری نزد عربستان با هدف ابقای سعد حریری در مقام نخست‌وزیری لبنان نوشته است.
به گزارش این روزنامه لبنانی، نشست‌های گسترده‌ای از عصر روز یکشنبه بین مسؤولان فرانسوی و مصری  در نیکوزیا، پایتخت قبرس برگزار شده است. فرستادگان مکرون- مردی که خود را احمقانه میانجی‌گر ماجرای گروگانگیری حریری توسط سعودی‌ها می‌داند اما همزمان اصل ماجرا را تکذیب می‌کند- از یکسو و فرستادگان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر از سوی دیگر بر ابقای آقای نخست‌وزیر تاکید کرده‌‌‌اند. حتی دیروز دولت مصر در مراسم استقبال از حریری در قاهره، در مسیر بازگشت به بیروت از او به عنوان نخست‌وزیر لبنان استقبال رسمی کرد.
بسام راضی، سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر تصریح کرده بود: «قرار است در دیدار حریری و سیسی درباره آخرین تحولات و اوضاع منطقه و لبنان گفت‌وگو شود».
اگرچه استعفای 20 روز پیش او از سمت نخست‌وزیری در حبس ریاض که توسط ولیعهد سعودی دیکته شده بود هوشیارانه توسط میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان پذیرفته نشد تا توطئه بن‌سلمان برای به‌هم‌ریختن اوضاع سیاسی و اجتماعی لبنان خنثی شود اما در عین حال عون با مشکوک خواندن ماجرا گفت که استعفای نخست‌وزیر را حضورا و تنها در صورتی که او به لبنان بازگشته باشد، می‌پذیرد. البته رئیس‌جمهور لبنان چند روز بعد رسما از به گروگان گرفته شدن نخست‌وزیرش توسط سعودی‌ها سخن گفت و خواهان مرجوع کردن او شد.
در حقیقت تمام داستانی که تحت فشار سعودی‌ها توسط حریری در 3 مقطع مختلف یعنی شب قرائت استعفانامه در تلویزیون العربیه عربستان، مصاحبه زنده اما تحت حصر با شبکه متعلق به خودش، المستقبل و سپس دیدار شنبه گذشته با امانوئل مکرون در کاخ الیزه پاریس بافته شده، تالی مقدمه‌ای است به نام استعفا.
استعفای سوم نوامبر در ریاض همانند نخ تسبیح تمام ادعاهای مشترک حریری و سعودی‌ها علیه ایران و حزب‌الله است و اگر او استعفایش را پس بگیرد مثل این است که با زبان بی‌زبانی اعلام کرده باشد که سایر ادعاهایش هم دروغ‌‌های مصلحتی برای نجات خود، خانواده و اموالش که گروگان سعودی‌هاست بوده‌اند.
بازگشت حریری که حالا مهره سوخته سعودی در لبنان است به راس کابینه این کشور، معنایی جز شکست سیاسی عربستان و بی‌اعتباری تمام ادعاهایش درباره دروغ بودن ماجرای گروگانگیری حریری ندارد. اما در عین حال اگر فرانسه و مصر موفق شوند بن‌سلمان خام را راضی به پس گرفتن دستورش برای استعفای حریری کنند، این به منزله عقب‌نشینی مفتضحانه سعودی از بازی باخته‌‌‌‌اش برای متشنج کردن لبنان و جنگ‌افروزی در خاورمیانه خواهد بود که خود شکستی دیگر برای حاکمان بی‌تجربه عربستان محسوب می‌شود.


Page Generated in 0/0063 sec