printlogo


کد خبر: 184794تاریخ: 1396/9/2 00:00
نخست‌وزیر لبنان از اسارت سعودی به وطنش بازگشت
حریری استعفایش را فعلاً به حالت تعلیق درآورد

سعد حریری که سه‌شنبه‌شب پس از حدود 3 هفته از اعلام استعفایش از نخست‌وزیری لبنان، به بیروت بازگشت در نخستین سخنان خود پس از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور در کاخ بعبدا اعلام کرد در پاسخ به درخواست میشل عون، رئیس‌جمهور مبنی بر فراهم کردن امکان مذاکرات بیشتر، استعفانامه‌اش را فعلا نزد خود نگه داشته است. او گفت:  میشل عون از من خواست کمی درنگ کنم تا آن را بررسی کند و من هم خواسته‌اش را پذیرفتم. حریری ابراز امیدواری کرد این درنگ وی منجر به باب گفت‌وگو برای حل مسائل مورد اختلاف شود. او گفت: ما خواهان پایبندی همه گروه‌ها به توافق طائف هستیم و تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا کشور از بحران‌های منطقه‌ای دور بماند. لبنان باید سیاست بی‌طرفی خود را در این‌باره ادامه دهد، چرا که این سیاست کشور را از جنگ و آشوبی که پیرامون‌مان را فرا گرفته و نیز تنش‌های داخلی حفظ می‌کند. سعد حریری در پایان آمادگی خود را برای مذاکره «جدی و واقعی» با همه جریان‌های سیاسی لبنان و براساس منافع ملی اعلام و تاکید کرد در این مذاکرات باید منافع ملی بر منافع گروهی و خارجی ترجیح داده شود. سعد حریری که سه‌شنبه‌‌شب پس از 3 هفته غیبت، برای شرکت در مراسم روز استقلال لبنان به کشورش بازگشت، پیش‌تر در جریان سفرش به عربستان از سمت خود استعفا کرده بود. این استعفای جنجالی که حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال داشت در واقع با فشار عربستان‌سعودی صورت گرفته و باعث شد طرف‌های خارجی نیز به میانجیگری برای حل بحران به این مساله ورود کنند.
دو روز پیش روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک از تلاش‌های فرانسه و مصر برای میانجیگری نزد عربستان با هدف ابقای سعد در مقام نخست‌وزیری لبنان خبر داده بود. به نوشته الاخبار، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در آستانه بازگشت به کشورش پس از 18 روز- از جمله 15 روز اسارت در عربستان و امارات- بشدت در حال رایزنی پشت پرده برای پس گرفتن استعفایش و بازگشت به کاخ صدارت در بیروت بود. طبق این گزارش، سلیم جریصاتی، وزیر دادگستری لبنان، روز گذشته نیز در گفت‌وگو با المنار تاکید کرد اکنون دولت لبنان عملا و طبق قانون مستعفی محسوب نمی‌شود.
شادمانی لبنانی‌ها از تصمیم حریری
در پی تصمیم سعد حریری در تعلیق استعفایش از مقام نخست‌وزیری لبنان، شماری از شهروندان لبنانی با تجمع در اطراف منزل وی در مرکز بیروت به شادمانی پرداختند. تجمع‌کنندگان با سوت و کف زدن و سردادن شعارهایی حمایت خود را از این تصمیم سعد حریری اعلام کردند. بسیاری از افراد پرچم‌های لبنان و تصاویری از حریری را با خود حمل می‌کردند. برخی رانندگان اتومبیل‌های در حال حرکت نیز با بوق زدن ممتد شادی خود را ابراز کردند.
چالش‌های فراروی حریری
کارشناسان می‌گویند حریری مواضع متناقضی دارد ولی با مشکلات سختی مواجه است، چرا که با طرح عربستان در لبنان رو ‌در ‌رو است. به گفته آنها، اگر حریری بخواهد در نهایت استعفای خود را اعلام کند این به معنای رو در رو شدن او با گروه‌های محلی است که جانب او را گرفتند و هر کاری کردند تا او را از ریاض بیرون بیاورند. این بر روابطش با شرکایش در دولت تأثیر منفی خواهد گذاشت و دیگر حمایت از او در مقابل مردمی که می‌دانند در عربستان چه بر سرش آمده، دشوار خواهد بود ولی اگر حریری تصمیم بگیرد با انصراف از استعفا، دستورات عربستان را زیر پا بگذارد با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو خواهد شد که تنها به خصومت زیاد با ریاض محدود نمی‌شود بلکه روابطش را با کشورهای عربی و بین‌المللی در معرض شکست قرار خواهد داد. در این صورت حریری، رهبر محلی بدون حمایت منطقه‌ای و نقش منطقه‌ای خواهد بود و عربستانی‌ها برای مقابله با او بدترین راه‌ها را پیش خواهند گرفت. او یقین دارد که طرح جایگزین کردن برادرش بهاء به جای وی هنوز موجود است. آنچه اتفاق افتاده نشان می‌دهد لبنانی‌ها با نسخه جدیدی از حریری مواجه خواهند شد. به نفع اوست که با حل و فصلی موافقت کند که زمینه ابقایش در دولت را فراهم آورد و به او کمک کند که مشارکت موفقی در انتخابات پارلمانی داشته باشد.
 


Page Generated in 0/0060 sec