printlogo


کد خبر: 184800تاریخ: 1396/9/2 00:00
گزارش «وطن‌امروز» درباره ابلاغیه بانک‌مرکزی
مسدود ‌شدن حساب‌های راکد با کدام منطق؟

گروه اقتصادی: اجرای ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبنی بر بستن حساب‌های راکد در بانک‌های عامل از دیروز شروع شد، این در حالی است که هنوز دلیل و اهداف چنین طرحی تبیین نشده و مسؤولان بانکی پاسخی راجع به تبعات این طرح نداده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، از دیروز اول آذر ماه با ابلاغیه بانک مرکزی حساب‌‌های بانکی که زیر 2 میلیون تومان موجودی آنهاست و بالای 2 سال بدون تراکنش مانده‌‌اند، مسدود شدند. مسؤولان بانک مرکزی هدف از این کار را شفافیت بیشتر نظام بانکی کشور اعلام کرده‌‌اند و تضمین داده‌‌اند مشکلی برای صاحبان حساب‌ها ایجاد نخواهد شد. در همین رابطه عبدالمهدی ارجمندنژاد، مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اعلام کرد: مبلغ حساب‌‌های راکد در کل شبکه بانکی 8 هزار میلیارد ریال است. وی افزود: خارج کردن این مبالغ از شبکه بانکی، خارج کردن آنها از بلاتکلیفی است، چون این وجوه منشأ پرسش‌‌های زیادی است و امکان بروز فساد یا ضایع شدن حقوق افراد یا پولشویی وجود دارد. ارجمندنژاد اظهار داشت: نگهداری این حساب‌‌های راکد برای بانک‌ها هزینه دارد و بانک نمی‌داند این پول‌ها را تحت چه عناوینی باید نگهداری کند. مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ادامه داد: این اقدام برای ارتقای شفافیت در بانک‌هاست که ۱۷ مرداد در شورای پول و اعتبار تصویب و ۳۰ مرداد به بانک‌ها ابلاغ شده است و از اول آذر در بانک‌ها اجرایی می‌شود و هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند. وی افزود: با این اقدام مردم انگیزه پیدا می‌کنند حساب‌‌های خود را که استفاده چندانی از آنها نمی‌کنند، ببندند یا آنها را منظم‌‌‌‌‌‌تر کنند. بر این اساس ابتدا بانک‌ها موظفند با صاحبان حساب تماس بگیرند و از آنها بخواهند برای تعیین تکلیف حساب خود اقدام کنند و اگر صاحب حساب را پیدا نکنند یا بعد از اطلاع‌رسانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خود شخص اقدامی نکرد، بعد از یک مدتی بانک می‌تواند آن حساب را به حساب‌‌های بلاتکلیف منتقل کند. گفتنی است حساب‌‌های راکد تنها با حضور فیزیکی شخص دوباره به کار می‌افتد و همین موضوع باعث می‌شود خدمات اینترنتی، موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک حساب راکد غیرفعال شود.
چگونگی شناسایی حساب‌های راکد جدید
بنا بر این گزارش، ضمن مسدودی حساب‌‌های راکد کمتر از 2 میلیون تومان و عدم تراکنش بالای 2 سال، از این پس بانک‌های عامل موظف به گزارش 6 ماهه درباره حساب‌‌های راکد جدید خود به بانک مرکزی می‌شوند. بانک مرکزی تعریف حساب‌‌های راکد را در گام دوم مسدود کردن این حساب اینگونه اعلام کرده است: حساب‌‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز با موجودی ۱۰ هزار تومان، حساب قرض‌الحسنه جاری با موجودی ۴۰ هزار تومان و حساب سپرده سرمایه‌‌گذاری کوتاه‌مدت با موجودی ۲۰ هزار تومان.
چرا حساب‌ها بسته می‌شوند؟
بانک مرکزی هدف از مسدودی حساب‌های راکد را شفاف‌سازی اعلام کرده اما سوال اصلی اینجاست که اگر کسی زیر 2 میلیون تومان در حسابی داشته باشد و اصلا نخواهد آن را برداشت کند چه منافاتی با شفافیت دارد؟ طبق تصمیمات جدید ابتدا باید با صاحب حساب تماس گرفته شود تا حساب راکد تعیین تکلیف شود. اگر این کار برای شناسایی حساب‌های بدون صاحب باشد ایرادی ندارد اما طبق ابلاغیه جدید حساب‌های راکد زیر 2 میلیون تومان باید مسدود شود. شاید یک سپرده‌گذار دوست داشته باشد بیش از 2 سال حساب 2 میلیون تومانی خود را نگه دارد، چرا باید در این‌باره مورد سوال واقع شود و بانک از او بخواهد تکلیف خود را روشن کند؟ همچنین اگر کسی تکلیف خود را روشن کرد معلوم نیست چرا باید باز هم تا 2 سال بعد به سوال بانک پاسخ دهد؟ بهتر بود بانک مرکزی و تصمیم‌گیرندگان به این سوال پاسخ دهند که اگر یک فردی تصمیم بگیرد حسابی بدون تراکنش داشته باشد چه منافاتی با شفاف‌سازی دارد؟


Page Generated in 0/0066 sec