printlogo


کد خبر: 184801تاریخ: 1396/9/2 00:00
«وطن امروز» از عدم یکپارچگی در تصمیم‌گیری و ابلاغ نرخ جدید نان گزارش می‌دهد
قیمت سرگردان و نان گران!

گروه اقتصادی: عدم انسجام در تصمیم‌گیری و ابلاغ قیمت‌های جدید نان موجب شد نخستین روز آذرماه خریداران نان شوکه شوند. به گزارش «وطن‌امروز»، از 2 هفته پیش قرار بود نان از اول آذرماه 15 درصد گران شود و حتی جدول نرخ‌های جدید هم منتشر شد اما رئیس اتاق اصناف اعلام کرد نان از هفته آینده گران می‌شود و این گرانی با چند روز تاخیر اعمال خواهد شد. با این وجود به علت اخبار پراکنده از گرانی نان در تهران برخی منابع از افزایش قیمت نان به صورت خودسرانه خبر دادند، در حالی که هنوز نرخ جدید نان ابلاغ نشده است. دیروز انتشار تصویر ابلاغیه اتاق اصناف ایران درباره وزن چانه‌های نان سنتی و تاکید بر گرانی 15 درصدی آن خبرساز شد اما هیچ خبری از قیمت‌های جدید نان نشد. پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت نان، اتاق اصناف ایران با صدور بخشنامه‌ای مجوز افزایش قیمت نان در تهران را داده است.  در بخشنامه اتاق اصناف ایران که به روسای اتاق‌های اصناف استان تهران ابلاغ شده، آمده است: پیرو مصوبات ستاد تنظیم بازار بدین وسیله نرخ نان در تهران از تاریخ اول آذرماه 96 با افزایش 15 درصد به قیمت فروش فعلی نان با اوزان مختلف به شرح جدول‌* اعلام می‌شود. لذا دستور فرمایید مراتب به همه واحدهای ذی‌ربط اطلاع‌رسانی و نظارت لازم معمول شود.  بدیهی است نظارت مستمر بر ارتقای کیفیت به منظور کاهش ضایعات نان و احترام به مطالبات مصرف‌کنندگان همراه با افزایش نرخ مصوب نان مورد انتظار است.  براساس این گزارش، قیمت نان بربری از 650 به 750 تومان، قیمت نان تافتون سنتی از 400  به 460 تومان و سنگک از 800 به 920 تومان و تافتون از 210 به 240 تومان افزایش می‌یابد.  در حال حاضر قیمت هر کیلو آرد برای نانوایی‌های سنتی 660 و برای نانوایی‌های صنعتی 900 تومان است که به گفته دبیر ستاد تنظیم بازار بحث یکسان‌سازی نرخ آرد با تصویب طرح جامع گندم، آرد و نان در کارگروه ملی گندم و آرد و نان در دست بررسی و در حال نهایی شدن است که بعد از تصویب دولت و متناسب با تصمیم دولت نتیجه اعلام می‌شود. علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف  در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره افزایش قیمت نان و اینکه آیا از اول آذر این افزایش قیمت اجرا می‌شود، گفته بود: قیمت‌‌ها روز شنبه 4 آذرماه به نانوایی‌های استان تهران اعلام خواهد شد. وی با بیان اینکه واحدهای صنفی نانوایی اجازه ندارند تا قبل از ابلاغ قیمت‌‌های جدید، نان را گران‌تر از قیمت‌های فعلی به مردم بفروشند، خاطرنشان کرد: دبیر ستاد تنظیم بازار صورتجلسه افزایش قیمت نان را به اتاق اصناف ایران و به شخص بنده اعلام کرده‌اند اما من به عنوان رئیس اتاق اصناف ایران باید با توجه به وزن چانه، قیمت 4 نان سنتی سنگک، بربری، تافتون و لواش را اعلام کنم. وی افزود: نظر اتحادیه صنف نان تهران را گرفته‌ام و قرار شد پس از بررسی، قیمت‌ها را ابلاغ کنم. وی اظهار داشت: افزایش 15 درصدی قیمت نان حتمی است اما این افزایش متناسب با اصلاح چانه نان هم هست. وی افزود: حتما باید وزن چانه نان برای ما محرز شود.
مخالف صد درصدی افزایش قیمت نان هستم
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران  هفته پیش هم از مخالفت خود با گرانی نان خبر داده بود. پیشنهاد نانوایان افزایش ۳۰ درصدی بود که بر این اساس، با افزایش نرخ به میزان ۱۵ درصد به شرط افزایش کیفیت موافقت شده است. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: به عنوان رئیس اتاق اصناف ایران شخصا با افزایش قیمت نان به صورت صددرصدی مخالف هستم و معتقدم نان باید تک‌نرخی باشد.
گرانی نان اجحاف است
نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه  افزایش قیمت نان اجحافی بزرگ در حق مردم است، گفت: افزایش قیمت‌ها در کشور به صورت خزنده در حال حرکت است و مردم را خرد می‌کند. آیا وزیر اقتصاد و سایر مسؤولان اقتصادی کشور متوجه این امر نیستند؟ امیر خجسته، نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به افزایش قیمت نان اظهار کرد: چرا قیمت نان 15 درصد بالا رفته است و از این طریق فشار بر مردم وارد می‌کنیم؟ نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به مردم چه داده‌ایم؟ درآمدهای مردم کم است و قشر ضعیف در حال تحمل فشار در جامعه هستند و با این کارها در حق مردم ظلم می‌کنیم. خجسته تصریح کرد: این موضوع را بنده از وزیر اقتصاد در مجلس سوال کردم اما ایشان در صحن علنی پاسخگو نبود و وعده جلسه محرمانه را در شورای اقتصاد داد. نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه نوسانات و افزایش نرخ ارز تاثیر بدی بر معیشت مردم دارد، گفت: ما قبول نداریم که دولت بخواهد این موارد را به صورت محرمانه در مجلس بررسی کند و مورد توجه قرار دهد. وزیر اقتصاد قصد دارد هفته آینده درباره موضوع گرانی‌ها و نوسانات نرخ ارز به کمیسیون اقتصادی مجلس بیاید و پاسخگو باشد؛ در صورتی که به نتیجه نرسیم در مجلس وی را استیضاح می‌کنیم. نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی نمی‌توانیم برای مردم درآمدی مناسب و کار ایجاد کنیم چرا اینگونه گرانی‌ها را ایجاد و حتی نان مردم را نیز گران می‌کنیم؟ به‌طور قطع اگر وزیر اقتصاد نتواند راهکارهای مناسبی ارائه کند وی را استیضاح خواهیم کرد. وی تاکید کرد: دولت خود باید یارانه نان را از محلی پرداخت کند و مردم را تحت فشار قرار ندهد تا آنها حداقل بتوانند نان بخورند. نماینده مردم همدان در مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت نان شاید برای افراد متمول جامعه مشکلی ایجاد نکند اما قشر ضعیف و مستضعف جامعه را با مشکل مواجه کرده و این کار ظلم به مردم است. حتما موضوع گرانی نان را در مجلس به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

گرانی نان تأثیری بر درآمد کارگران نانوایی‌ها ندارد
در حالی که قرار است قیمت نان ۱۵ درصد افزایش یابد، رئیس انجمن صنفی کارگران خباز کشور معتقد است تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد که افزایش قیمت نان تاثیری در افزایش مزد کارگران نداشته است. علی یزدانی در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: افزایش قیمت نان پس از 3 سال ثابت نگه داشتن نباید به‌گونه‌ای در نیمه دوم سال انجام شود که سفره‌های کوچک کارگران و افراد کم‌درآمد جامعه را کوچک‌تر کند. باید توجه داشت که نان قوت غالب مردم ایران است و ۸۰ درصد مردم کشور هر روز نان مصرف می‌کنند. یزدانی با بیان اینکه نگرانیم تورم با افزایش قیمت نان در این دوره از سال باز هم افزایش یابد، افزود: افزایش قیمت نان روی دیگر اقلام نیز تاثیر می‌گذارد، چنانکه وقتی از 2 ماه پیش گمانه‌زنی درباره افزایش قیمت نان بالا گرفت قیمت برخی کالاهای دیگر نیز افزایش یافت. در این میان به نظر نمی‌رسد پیش از افزایش قیمت نان، راجع به رفتار مصرف‌کنندگان مطالعه و بررسی شده باشد. وی اضافه کرد: مشتری نان وقتی ببیند افزایش قیمت نان تاثیری روی بالا رفتن کیفیت نان ندارد از افزایش قیمت آن سرخورده می‌شود، چنانکه همین حالا هم نانوایی‌ها برای کاستن از هزینه‌های خود ناچار کیفیت نانی را که به دست مردم می‌رسانند پایین‌تر آورده‌اند.
 


Page Generated in 0/0066 sec