printlogo


کد خبر: 184845تاریخ: 1396/9/2 00:00
گزارش «وطن امروز» از حباب 200 هزارتومانی سکه طلا
بازار سودجویان سکه شد!
آلبرت بغزیان: سکوت بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت از گرانی سکه سود می‌برد

اسدالله خسروی: مدتی است نرخ سکه در بازار بی‌منطق افزایش  یافته و کسی جلودار آن نیست، این در حالی است که افزایش نرخ سکه باید در پی رشد انس جهانی باشد. ازطرفی اگر نرخ سکه با رشد نامعقول و کاذب در بازار همراه شود بانک مرکزی باید با عرضه این کالا با قیمت واقعی مانع رشد قیمت‌ها و ایجاد حباب شود. یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره علت گرانی سکه و عدم دخالت دولت در مهار قیمت این کالا گفت: بانک مرکزی باید پاسخگوی افزایش غیرمنطقی قیمت سکه در بازار باشد، چرا که سکوت بانک مرکزی نسبت به حباب‌ موجود در قیمت سکه به معنای کسب منفعت دولت از طریق فروش سکه در بازار است. دکتر آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه افزایش منطقی قیمت سکه از بروز رشد قیمت دلار، بالا رفتن نرخ انس جهانی و افزایش هزینه ضرب سکه ناشی می‌شود، گفت: زمانی که قیمت انس جهانی سیر صعودی ندارد و دلار نیز به صورت جهشی افزایش نیافته و ضرب سکه جدید هم صورت نگرفته است، افزایش بی‌منطق قیمت سکه در بازار دارای ابهام است و اینکه چرا بانک مرکزی نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان نمی‌دهد؟!  وی اضافه کرد: در هیچ جای دنیا قیمت کالایی که محتوا، ارزش و قیمت وزنی آن در کنار هزینه تولید مشخص و محرز است به یکباره افزایش نمی‌یابد مگر اینکه حباب قیمتی در مقطع زمانی برای آن ایجاد شود که دولت و نهادهای نظارتی باید علت آن را به مردم اعلام کنند یا مانع افزایش قیمت آن شوند. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: از آنجایی که بانک مرکزی عرضه‌کننده طلا و سکه در بازار است، بنابراین هرگونه افزایش غیرمنطقی قیمت سکه و طلا در بازار آن هم در شرایطی که شاهد افزایش قیمت در بازار جهانی طلا و افزایش قیمت دلار نبوده ایم به سیاست‌گذاری بانک مرکزی بازمی‌گردد، در واقع شاهد حباب قیمتی در بازار هستیم.
ضرورت نظارت بر بازار طلا
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حباب قیمتی در بازار سکه طلا انتقاد کرد. رحیم زارع در گفت‌‌وگو با خانه ملت، درباره افزایش قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر گفت: قیمت طلا و سکه در داخل کشور متاثر از عوامل اقتصادی و حتی فضای روانی حاکم بر بازار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماه‌‌های گذشته افزایش نرخ اونس جهانی طلا از دلایل رشد قیمت طلا و سکه در بازار کشور بوده است که این موضوع طبیعی است. نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به‌طور طبیعی علاوه بر افزایش نرخ اونس جهانی طلا، رشد قیمت ارز نیز در افزایش بهای طلا در بازار کشور تاثیرگذار بوده است که می‌توان این موضوع را نیز بدیهی ارزیابی کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به فرارسیدن ماه ربیع‌الاول پیش‌بینی می‌شود تقاضای طلا و سکه در بازار با رشد روبه‌رو شود که این موضوع نیز در افزایش بهای طلا در بازار تاثیرگذار بوده اما نکته قابل تامل این است که تاثیر این دلایل قابل محاسبه است و نباید رشد قیمت به‌صورت کاذب باشد. زارع در ادامه افزود: براساس اخبار قیمت سکه طلا در 2 روز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسید و گران‌تر شد، این افزایش قیمت در شرایطی اتفاق افتاد که نرخ ارز و اونس جهانی طلا در بازار با رشد چندانی روبه‌رو نبود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش تک‌نرخی شدن ارز در ایجاد ثبات نسبی در بازار یادآور شد: در حال حاضر قیمت سکه اصطلاحا حباب دارد و این موضوع قابل قبول نیست، چرا که کم‌توجهی به مدیریت و نظارت بر بازار طلا باعث رونق بازار سوداگری می‌شود بنابراین باید نهادهای نظارتی و اتحادیه طلا و جواهر مانع رونق سوداگری در بازار طلا شوند.
حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه ‌بزودی می‌ترکد
یک کارشناس اقتصادی گفت: قیمت سکه باید کمی بیش از ارزش طلای آن باشد اما در وضعیت کنونی سکه 200 هزار تومان از ارزش طلای آن در بازار بیشتر است که چنین قیمتی کاملا غیرطبیعی است. محمدحسین ادیب، تصریح کرد: علت ایجاد حباب در قیمت سکه، مهندسی مالی آن است، عده بسیار محدودی با ورود سرمایه‌های نجومی، اقدام به خرید سکه و بالا بردن مصنوعی نرخ آن کرده‌اند، در گام بعدی با ایجاد صف خرید در مردم بی‌اطلاع، اقدام به فروش موجودی خریداری‌شده کرده و در مرحله آخر حباب سکه تخلیه شده و مردمی که در این دوره اقدام به خرید سکه کرده‌اند بشدت زیان می‌کنند. وی اضافه کرد: سود کسانی که حباب اخیر را در قیمت سکه ایجاد کرده‌اند از محل زیان کسانی که اقدام به خرید در این شرایط می‌کنند تأمین می‌شود. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این روند سال‌هاست در بورس جاری است، عده محدودی که از تعداد انگشتان یک دست کمترند کنسرسیومی تشکیل می‌دهند و سهام ارزانی را خریداری می‌کنند و سپس خودشان به ‌نام‌های دیگری اقدام به خرید کرده و قیمت را بالا می‌برند و به این طریق صف خرید در مردم ناآگاه ایجاد می‌شود، در مرحله بعدی با فروش سهام خود از بازی خارج می‌شوند، روند معمول این است که در مرحله بعد، سهم دچار ارزان‌نمایی می‌شود یعنی از قیمت واقعی خود نیز کمتر ارزش‌گذاری می‌شود. ادیب تصریح کرد: هنگام ایجاد حباب در هر بازاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، قاعدتاً باید رسانه‌ها اقدام به اطلاع‌‌رسانی کرده و مانع آن شوند. او گفت: معمولا بانک مرکزی در اینگونه موارد باید با عرضه سکه اقدام به شکستن حباب ‌کند. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حالا فقط وقت فروش سکه است، وارد بازی خرید نشوید، بازی خرید مهندسی شده است. هرچه سکه دارید امروز بفروشید و با تخلیه حباب مجددا می‌توانید خریداری کنید.


Page Generated in 0/0084 sec