printlogo


کد خبر: 184865تاریخ: 1396/9/4 00:00
سقوط سعودی

وقتی فریدمن حماقت بن‌سلمان را عیان می‌کند
ترامپ رئیس‌جمهوری مناسب در زمان مناسب است!
محمد بن‌سلمان، ولیعهد جاه‌طلب سعودی، دیدگاه‌های ناپخته و عجیبش را در یک مصاحبه مطبوعاتی برملا کرد. گزارش-مصاحبه تند و تیز و منتقدانه «توماس فریدمن»، خبرنگار سرشناس روزنامه نیویورک‌تایمز که برای بررسی حال و هوای عربستان پس از توفان‌های کودتا، تغییرات و بازداشت‌ها طی ماه‌های اخیر به ریاض رفته، بیش از آنکه برای بن‌سلمان آبرو بخرد، آبروی او را برده است. در بخشی از این مصاحبه، فریدمن با بیانی دوپهلو و نیشدار در واقع ولیعهد سعودی را مسخره کرده و درباره به اصطلاح اصلاحات او که از آن به عنوان «بهار عربی عربستان‌سعودی» یاد می‌کند، می‌نویسد: «برخلاف سایر بهارهای عربی که تمام‌شان جنبش‌هایی از پایین به بالا بودند و همگی، غیر از تونس متحمل شکستی رقت‌انگیز شدند، این بهار عربی از بالا به پایین آغاز شده است و جلودار آن محمد بن‌سلمان 32 ساله است. فقط یک آدم احمق، موفق شدن بهار سعودی را پیش‌بینی خواهد کرد اما فقط هم آدم‌های احمق، از چنین اقدامی حمایت نمی‌کنند».
فریدمن همچنین تلاش می‌کند اظهارات احمقانه بن‌سلمان را بازتاب دهد، از جمله آنجا که از قول او دونالد ترامپ را رئیس‌جمهوری مناسب در زمانی مناسب می‌خواند تا ثابت کند او از سیاست چیزی نمی‌داند.
در این گزارش آمده است ولیعهد سعودی این تحلیل را که طرح فسادستیزی او گامی برای قبضه قدرت و آماده کردن مقدمات برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی است «مضحک» خوانده و گفته است بسیاری از بازداشت‌شدگان در هتل مجلل «ریتز کارلتون»، از قبل وفاداری خود را به او و برنامه‌هایش برای اصلاحات اعلام کرده بودند اما بعد بن‌سلمان از بحث درباره سیاست خارجی بویژه ماجرای استعفای «سعد حریری»، نخست‌وزیر لبنان و به گروگان گرفته شدن او خودداری می‌کند تا ضعف دیپلماسی خود را بیش از پیش آشکار کند.  در نهایت روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی هدف بن‌سلمان از ایجاد ائتلافی با متحدان عرب خود برای مقابله با ایران را به دیده شک نگریسته و می‌نویسد: «رقابت‌ها و ناکارآمدی‌های داخل جهان عرب باعث شده آنها قادر به تشکیل جبهه‌ واحدی نباشند».

وزیر خارجه قطر: سعودی تهدیدی برای خاورمیانه است
ائتلاف چهارگانه سعودی علیه دوحه، پنجشنبه 2 نهاد و 11 فرد مرتبط با قطر را به فهرست تحریمی خود اضافه کرد. یکی از نهادهای تحریم‌شده «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» به ریاست یوسف القرضاوی، روحانی مصری ساکن قطر است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است. در بیانیه‌ این ائتلاف ادعا شده که 2 موسسه تحریم‌ شده از گفتمان اسلام سوءاستفاده و از آن به عنوان پوششی برای تبلیغ تروریسم استفاده می‌کنند. عربستان، بحرین، مصر و امارات از پنجم ژوئن گذشته قطر را به اتهام حمایت از تروریسم محاصره اقتصادی و سیاسی کرده‌اند. در همین حال وزیر خارجه قطر با محکوم کردن سیاست‌‌های منطقه‌ای سعودی‌ها آن را تهدیدی برای صلح در خاورمیانه دانست. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی در جریان کنفرانس ضدترور در لندن، رژیم سعودی را به حمایت ریشه‌ای از تروریسم، ظلم و خودکامگی در غیاب عدالت متهم کرد و به خبرنگاران گفت دولت عربستان مسؤول مستقیم مرگ هزاران نفر در بحران یمن و نابودی زیرساخت‌‌های این کشور جنگ‌زده است. او در عین حال ریاض را متهم به فشار غیرقانونی بر سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان برای استعفا کرد. اما با وجود تشدید تحریم‌‌های سعودی و شیخ‌نشین‌‌های بحرین و امارات علیه قطر، گفته می‌شود هیأت نمایندگی دوحه در اجلاس آتی شورای همکاری خلیج‌فارس که هفته آینده در کویت برگزار خواهد شد شرکت می‌کند. سفر وزیر خارجه کویت به ریاض 2 روز پس از استقبال امیر کویت از برادر «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر، صورت می‌گیرد.به گزارش سردبیر روزنامه کویتی «السیاسه»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، امیر این کشور دور جدیدی از میانجی‌گری میان دوحه و ریاض را آغاز کرده است و این امیدواری به‌وجود آمده که در نشست اول دسامبر شورای همکاری گشایشی در بحران حاصل شود.


Page Generated in 0/0104 sec