printlogo


کد خبر: 184866تاریخ: 1396/9/4 00:00
چهارگوشه

نتانیاهو: با اعراب سازش می‌کنیم!
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تمجید از همکاری میان تل‌آویو و برخی کشورهای عربی، مدعی پربارتر شدن این روابط شد. بنیامین نتانیاهو به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد مرگ «دیوید بن گورین» مؤسس رژیم جعلی اسرائیل گفت: «همکاری مثمر ثمر ما با برخی کشورهای عربی به طور کلی، امری سری است اما من اطمینان دارم روابط ما پربارتر خواهد شد و در نهایت سازش می‌کنیم. این امر به ما اجازه می‌دهد دایره صلح را توسعه دهیم». هفته گذشته یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفته بود تل‌آویو روابط مخفیانه با ریاض داشته است.

جمعه خونین سینای شمالی
براثر تیراندازی و انفجار تروریستی در مسجدی در مصر ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. منابع مصری می‌گویند در این حمله ۲۳۵ نفر کشته و بیش از 100 نفر مجروح شده‌اند. محل حادثه مسجد روستای الروضه در شهر بئرالعبد در شمال شبه‌جزیره سینا است. این شهرستان در منطقه عریش و در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. روز جمعه، منابع خبری مصر گزارش کردند که افراد مسلح به مسجد الروضه حمله کردند و پس از انفجار بمب در این مسجد، اطراف آن را به رگبار بستند. اکثر قربانیان این حادثه تروریستی از نمازگزاران جمعه هستند. رئیس‌جمهور مصر در پی این حادثه ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد.
 
چرخش موضع آمریکا در قبال روهینگیاها
وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه طی بیانیه‌ای در اشاره به «جنایات وحشتناک» در میانمار، گفت که پس از بررسی دقیق و جامع اطلاعات قابل دسترس، محرز شد که در استان شمالی راخین پاکسازی قومی علیه روهینگیایی‌ها است. به‌رغم اینکه پیش‌تر یک مقام ارشد در سازمان ملل متحد اقدامات نظامی در مناطق مسلمان‌نشین میانمار را «پاکسازی قومی» خوانده است ولی رکس تیلرسون بعد از سفر هفته گذشته خود به این کشور آسیایی، از به‌کار بردن این اصطلاح خودداری کرده بود.

منانگاگوا رسماً رئیس‌جمهور زیمبابوه شد
در پی کناره‌گیری رابرت موگابه از قدرت پس از ۳۷ سال، امرسون منانگاگوا، جمعه در مراسمی رسمی در هراره، سوگند ریاست‌جمهوری خورد. رئیس‌جمهور جدید،‌ تا حدود یک ماه پیش معاون اول رابرت موگابه بود اما موگابه او را عزل و همسر خود را جایگزین وی کرده بود. منانگاگوا به اتهام هدایت سرکوب منتقدان در زیمبابوه،‌ از سوی آمریکا تحریم شده است. موگابه ۹۳ ساله در مراسم روز جمعه حضور نداشت و مقام‌های حزب حاکم گفته‌اند او در زیمبابوه در شرایط «امن» خواهد بود و میراثش به عنوان قهرمان مبارزات استقلال زیمبابوه، حفظ خواهد شد.

احتمال کاهش نیروهای روسی در سوریه
رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه پنجشنبه اعلام کرد که شمار نظامیان روسیه که در سوریه مستقر هستند به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت. والری گراسیمف درباره جدول زمان خروج این نیروها یا تعداد آنها اطلاعات بیشتری نداده است. همزمان وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از 98 درصد از اراضی سوریه که تحت اشغال داعش قرار داشت، آزاد شده است. زمستان سال گذشته ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه در سوریه به اهداف خود رسیده و دستور خروج «بخش عمده» نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرد.
 
تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی
دولت آمریکا در ادامه تلاش‌هایش برای تشدید فشار علیه کره‌شمالی، تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور و چندین شرکت و تاجر متهم به ارتباط با پیونگ‌یانگ اعمال کرد. بر اساس اعلامیه خزانه‌داری آمریکا، مجموعا یک فرد، 13 شرکت و 20 کشتی که به ادعای آمریکا در تجارت کره‌شمالی دخیل هستند، به فهرست تحریم‌شدگان افزوده شده‌اند. اعلام این تحریم‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر کره‌شمالی را به فهرست کشورهایی که  واشنگتن مدعی است «حامی دولتی تروریسم» هستند، افزود.


Page Generated in 0/0083 sec