printlogo


کد خبر: 184875تاریخ: 1396/9/4 00:00
درباره سخنان متناقض نماینده جامعه تئاتر کشور در دیدار با شهردار تهران
تئاتر دورویی روی صحنه!

پرده اول؛ اصغر همت در نشست اصحاب فرهنگ و هنر با شهردار کنونی تهران گفته «اگر شهرداری درست عمل می‌کرد 290 میلیارد تومان را برای احداث سالنی در جنوبی‌ترین نقطه شهر دور نمی‌ریخت و با آن پول کارهای زیادی می‌توانستیم انجام دهیم». پرده دوم؛ اصغر همت در مراسم تجلیل از خدمات فرهنگی و هنری شهردار سابق تهران و پیش از اهدای نشان ویژه خانه تئاتر ایران به دکتر قالیباف گفته بود: «این نشان برای مجموعه خانه تئاتر ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و آن را به شخص آقای قالیباف به پاس زحمات وی در حوزه فرهنگی اهدا می‌کنیم».  با توجه به همین 2 پرده کوتاه در مقدمه؛ امروز که تقویت روحیه مطالبه‌گری و افزایش امید در شهروندان تهرانی موضوع مورد بررسی و اهمیت حوزه مدیریت شهری است؛ قابل توجه است مواردی را بیان و بررسی کنیم. در نشست شهردار تهران با اصحاب فرهنگ و هنر، موضوعی توسط اصغر همت مطرح شد که تناقض آن با دوره مدیریت شهری قالیباف نکته‌ای بود که اذهان عمومی و حضار را متعجب کرد. در دوره مدیریت شهری محمدباقر قالیباف افتتاحیه پردیس تئاتر با حضور نماینده این هنر، یعنی همین آقای «اصغر همت» و مسؤولان مرتبط برگزار شد که این نماینده در آیین افتتاحیه پردیس تئاتر در جنوب شهر تهران که هدف از ساخت آن کاهش فاصله فرهنگی و هنری شمال تا جنوب شهر بوده است از افتتاح آن خشنود بود و بسیار از قالیباف تقدیر کرد که شما احیاگر این هنر در پایتخت بودید و حالا در نشست شهردار جدید تهران با اصحاب هنر معتقد است قالیباف۲۹۰ میلیارد بودجه هنر را برای ساخت این پردیس هدر داده است!  یعنی موضعی که 180 درجه متفاوت از قبل است. این تناقض در سخنان نماینده جامعه تئاتر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تحلیل‌ها را در قالب چند سوال مشخص طرح کنیم تا هم اصغر همت و هم اهالی جامعه تئاتر هم‌موضع با او تکانی به خود دهند.
اول- اگر احداث این پردیس درست نبود چرا جلسات همفکری برای ساخت پردیس یا بازدیدهای حین ساخت را به نشان اعتراض ترک نکردید؟   
دوم- چرا وقتی قیچی برش روبان افتتاح را در دست گرفتید به جای برش، آن را به نشان اعتراض به زمین نزدید؟ اصلا چرا آن موقع اینقدر خوشحال بودید؟ چرا آن موقع قالیباف- فارغ از اینکه وابسته به هر جناح و گروه و دسته است- اسطوره بود؟!   
سوم- چرا همان زمان ساخت پردیس نگفتید اهالی جنوب تهران حق داشتن امکانات اجرای تئاتر را ندارند و کم کردن فاصله فرهنگی جنوب از شمال تهران اصلا لازم نیست؟ و اساسا تاسیس سالن تئاتر برای جنوب تهرانی‌ها و پول خرج کردن برای بالا آوردن سطح فرهنگی‌شان دور ریختن پول است؟
چهارم- احتمالا از سر رودربایستی افتتاح کردید، اشکالی ندارد، خب چرا برای آن کار بیهوده که باعث شده است ۲۹۰ میلیارد پول بی‌زبان دور ریخته شود، نشان ویژه خانه تئاتر را به قالیباف دادید؟ تازه برای قالیباف فخر هم فروختید که ‌ای آقای شهردار! بدانید این نشان از آن نشان‌‌‌هایی است که ما آن را به هر کسی نمی‌دهیم اما کار تو آنقدر بزرگ است که ما تو را لایق دانسته‌ایم!   
پنجم- اصلا اگر بیخیال افتتاح و اهدای نشان شویم، واقعا چرا لوح تقدیر را امضا کردید؟ چرا به‌جای امضا، شکلک خشم را پای لوح نکشیدید و با عصبانیت لوح را پاره نکردید؟   
ششم- چرا حرف‌ها و نظرهای‌تان را آن موقع که هنوز پولی دور ریخته نشده بود و چیزی ساخته نشده بود و کرسی عوض نشده بود مطرح نکردید؟
هفتم- واقعا چرا گذاشتید ۲۹۰ میلیارد هدر برود و آن کارهای زیاد بر زمین بماند؟
می‌شود لیست سوال‌‌های موجود در رفتار متناقض جناب نماینده جامعه تئاتر کشور را بلند‌بالاتر از آنچه هست نوشت اما تا همین جا هم فکر نمی‌کنم جوابی قانع‌کننده وجود داشته باشد. به نظرم ما نه‌تنها مطالبه‌گر نیستیم بلکه انسان‌های صادقی هم نیستیم، حالا شما نام این رفتار را هرچه می‌گذارید مختارید اما این رفتار در دو دوره متفاوت از مدیریت برای آنکه حرف‌مان به مزاج مدیران این دو دوره خوش بیاید چیزی جز اجرای تئاتر دورویی روی صحنه نیست!


Page Generated in 0/0058 sec