printlogo


کد خبر: 184880تاریخ: 1396/9/4 00:00
اهمیت دیپلماسی پساداعش

مرتضی  سویلمی*: این روزها موضوع دوران پساداعش یا تشدید بی‌ثباتی به مساله‌ای محوری و قابل توجه در عرصه نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا  تبدیل شده است.
آزادسازی بوکمال نمود عملی تحقق شاهراه ارتباط زمینی بین عناصر محور مقاومت است که رژیم صهیونیستی آن را جزو خطوط قرمز خود برشمرده و اعلام کرده بود برای جلوگیری از این اتفاق، ممکن است وارد عرصه شود.
موقعیت شهر بوکمال به دلیل اینکه آخرین نقطه مهم و با اهمیت در اشغال گروه تروریستی داعش وهابی بود، از اهمیت ویژه‌ای برای همه طرف‌های نبرد برخوردار بود.
قرار گرفتن شهر در کرانه جنوبی فرات و نزدیکی نیروهای عمل‌کننده محور مقاومت به این شهر عامل مهمی در بیان این موضوع است که نیروهای محور مقاومت موفق به پاکسازی آن شده‌اند.
ویژگی‌های استان دیرالزور
دیرالزور یکی از استان‌های شرقی سوریه است که در جنوب استان حسکه و شمال شرقی حمص قرار دارد. این استان از سمت شرق با عراق و از سمت غرب با رقه هم‌مرز است. رود فرات از میانه این استان عبور می‌کند، سوابق تمدنی این منطقه به حدود ۱۲ هزار سال پیش بازمی‌گردد. این استان فوق‌العاده استراتژیک است و اکثریت جمعیت این منطقه را اعراب سنی مذهب تشکیل می‌دهند، همچنین اقلیتی از شیعیان نیز در روستای حطله این استان زندگی می‌کنند.
دیرالزور مهم‌ترین منابع انرژی سوریه را در خود جای داده است. میدان نفتی واقع در شهرک الساحل- که بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور است- در کرانه فرات و در این استان قرار دارد. از جمله میادین نفتی این استان می‌توان به الوهاب، الفهد، دبیسان، الکبیر النفطیه و … که تا پیش از پیشروی‌های اخیر نیروهای مقاومت، در اختیار داعش قرار داشت، اشاره کرد. گذرگاه بوکمال در دیرالزور قرار دارد و اهمیت استراتژیک این استان را دوچندان می‌کند. شهر بوکمال از طریق این گذرگاه به القائم در موصل عراق متصل می‌شود و امکان دسترسی به دمشق را از خاک عراق، برای محور مقاومت فراهم کرده است.
وضعیت بحرانی منطقه غرب آسیا بویژه سوریه و عراق حاکی از این واقعیت تلخی بود که در قالب جنگ نیابتی، محور غربی، عبری و عربی به وسیله داعش در حال شکل‌دهی طرحی در قالب ایران‌هراسی برای حذف ایران که از بازیگران قدرتمند منطقه است بود؛ که ایران توانست طرح آنان را که در قالب راهبرد هرج و مرج سازنده به وسیله داعش و ایدئولوژی وهابی تکفیری بود با مدیریت درست و انقلابی خنثی کند.
اکنون پس از پایان عملیات در قالب جنگ سخت، مرحله جدیدی پیش روی سربازان فعال در عرصه دیپلماسی گشوده شده است. برای شناسایی و مقابله با تکنیک‌های جدید ایران‌هراسی  با شکل‌دهی یک نظام جدید دیپلماسی فعال و هوشمندانه می‌توان این حربه‌ها را خنثی کرد که لازمه این امر انجام اقدامات جهادی و انقلابی در این عرصه است. از جمله اقدامات لازم اقامه دعوای حقوقی علیه به وجودآورندگان داعش در محاکم بین‌المللی، دعوت کشورهای مسلمان برای مقابله با تفکر تکفیری که یک ویروس خطرناک در جهت اهداف صهیونیسم جهانی است و رصد دائم تحرکات سرویس‌های امنیتی منطقه با توجه به دکترین «ایزنکوت» از طرف موساد و تغییرات ساختاری جدید به وجود آمده سازمان اطلاعات آل‌سعود است. صهیونیست‌ها و سعودی‌ها اخیرا دیدارهایی در محورهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی در منطقه برای ایجاد ائتلاف علیه محور مقاومت به مرکزیت ایران با هدف بازسازی و ترمیم چهره شکست خورده خود و گشودن معبر جدید جهت نفوذ در میان کشورهای مسلمان و ایجاد تفرقه در راستای عدم اتحاد و فراموش کردن مشکل اصلی جهان اسلام که آزادی فلسطین اشغالی از چنگال رژیم کودک‌کش  اسرائیل است، داشته‌اند که حائز پیگیری و مقابله است.
*کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
 


Page Generated in 0/0055 sec