printlogo


کد خبر: 184886تاریخ: 1396/9/4 00:00
«وطن‌امروز» از دلایل تأخیر 2 ماهه اجرای طرح توزیع شیر در مدارس گزارش می‌دهد
بدهی 180 میلیاردی آموزش‌وپرورش برای شیر!
دبیر انجمن صنایع لبنی: نامه‌ای درباره چگونگی توزیع شیر مدارس از ستاد تنظیم بازار دریافت نکرده‌ایم

محسن پورعرب: بیش از 2 ماه از سال تحصیلی جدید گذشت و بتازگی خبرهایی از توزیع شیر در مدارس به گوش می‌رسد. طرح توزیع شیر در مدارس که حدود 17 سال است در مدارس کشور اجرا می‌شود هر سال با مشکلات متفاوتی روبه‌رو می‌شود. وزارت آموزش‌وپرورش در سال گذشته نتوانست به تعهد خود در قبال توزیع 70 نوبت شیر در مدارس عمل کند. امسال نیز این وزارتخانه مانند سال‌های گذشته با مشکل کمبود بودجه و بدهی 180 میلیاردی بابت طرح توزیع شیر مواجه است و هنوز دانش‌آموزان «طعم شیر» مدرسه را نچشیده‌اند. طرح توزیع شیر از برنامه‌های مشارکتی وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، صنعت و بهداشت با هدف فرهنگسازی مصرف شیر در مدارس است. این طرح در قالب شیر رایگان روی میز دانش‌آموزان به دنبال فرهنگسازی مصرف شیر است تا این ماده غذایی مغذی به یکی از عادات تغذیه دانش‌آموزان تبدیل شود. در همین باره، چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز توزیع شیر مدارس در اول آذرماه خبر داد. پس از انتشار این خبر، خبرنگار روزنامه «وطن‌امروز» در تلاش بود با برقراری ارتباط با نماینده وزارت آموزش‌وپرورش در کمیته ملی شیر از جزئیات اجرایی شدن این طرح و همچنین چرایی اجرا نشدن طرح توزیع شیر از روزهای نخستین سال تحصیلی جدید، کسب اطلاع کند که با وجود پیگیری‌های مداوم موفق به گفت‌و‌گو با نماینده وزارت آموزش‌وپرورش نشد!
بلاتکلیفی طرح توزیع شیر
در همین باره، عضو کمیسیون  آموزش مجلس چندی پیش با اشاره به اینکه تصمیم قاطعی برای توزیع شیر مدارس گرفته نشده است، گفته بود: «توزیع شیر برای دانش‌آموزان بویژه در مناطق محروم لازم است، زیرا در برخی مناطق محروم دانش‌آموزان چیزی به‌عنوان تغذیه در مدرسه ندارند و شیری که مدرسه می‌دهد، تنها تغذیه مدرسه آنها به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. محمد قمی‌ درباره توزیع شیر مدارس و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد،‌ افزود: تغذیه مدارس باید متناسب با شرایط کشور و دولت و بودجه‌های تعلق‌ گرفته به این مسأله پیگیری و در مدارس اجرا شود.
بدهی 180 میلیارد تومانی
همچنین رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این پرسش که توزیع شیر در مدارس از چه زمانی کلید می‌خورد، اظهار داشت: انجمن آمادگی خود برای تأمین 90 نوبت توزیع شیر مدارس را به سازمان برنامه ‌و بودجه اعلام کرده و هیات‌وزیران برای اجرای این طرح بودجه‌ای بالغ‌ بر 200 میلیارد تومان در نظر گرفته است. به گفته وی، آموزش‌وپرورش حدود 180 میلیارد تومان بابت توزیع شیر مدارس در سال گذشته به کارخانه‌های لبنی بدهکار است. دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار ممکن است تمهیداتی برای توزیع شیر مدارس از ابتدای آذر پیش‌بینی کرده باشد، بیان کرد: انجمن تاکنون نامه‌ای مبنی بر مکانیزم توزیع 90 نوبت شیر مدارس از سوی ستاد تنظیم بازار دریافت نکرده است.
وعده‌ای که عملی نشد
این در حالی است که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین جلسه ستاد تنظیم بازار در دولت دوازدهم از آغاز توزیع شیر مدارس در اول آذرماه خبر داده بود. در این جلسه که نیمه آبان‌ماه سال جاری برگزار شد، مقرر شد با توجه به آغاز توزیع شیر مدارس از اول آذرماه، پیگیری‌های لازم از طریق سازمان برنامه ‌و بودجه برای انعقاد قراردادهای خرید شیر سال ۹۶ و تسویه‌حساب قراردادهای سال گذشته انجام شود باوجود وعده وزیر صنعت برای آغاز توزیع شیر در مدارس اما این وعده تا به امروز عملی نشده است.
توزیع شیر سرمایه‌گذاری است
علاوه بر این، شقایق ساعی، پزشک و متخصص مغز و استخوان به «وطن‌امروز»، می‌گوید: به ‌طورکلی تخصیص بودجه برای شیر مدارس، هزینه به شمار نمی‌رود بلکه یک سرمایه‌گذاری است؛ سرمایه‌گذاری‌ای که می‌تواند خیال جامعه پزشکی را نسبت به یک نسل آسوده کند، نسلی که از همین امروز می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا مثل مادران و پدران‌شان درگیر یک بحران بزرگ به نام پوکی استخوان نباشند. یکی از ابعاد این برنامه‌ریزی همین توزیع رایگان شیر در مدارس است. این استاد دانشگاه می‌افزاید: در این سن کودکان و نوجوانان نیاز مبرم به لبنیات دارند. نیاز آنها یک موضوع سلامت ملی باید تلقی شود. با داشتن این نگاه هیچ دولت و وزارتخانه‌ای به سمت حذف شیر یا اجرای ناقض و دست‌وپاشکسته آن از مدارس نمی‌رود، چرا که اگر می‌خواهیم در سال‌های آینده داروهای درمان پوکی استخوان کمتری وارد کنیم و هزینه‌های پزشکی کمتری در این زمینه انجام دهیم باید امروز این سرمایه‌گذاری صورت گیرد. ساعی با اشاره به اینکه تشویق به خوردن شیر آن هم با توزیع آن به‌صورت رایگان در میان دانش‌آموزان می‌تواند این مسأله را در آنها نهادینه کند، اظهار داشت: باید مصرف منظم لبنیات را به نسل امروز آموزش دهیم تا آنها هم خودشان در بزرگسالی رعایت کنند و هم به نسل بعد این موضوع را آموزش دهند.
 


Page Generated in 0/0063 sec