printlogo


کد خبر: 184907تاریخ: 1396/9/4 00:00
یوکیا آمانو: آژانس در حال راستی‌‌‌‌‌‌‌آزمایی پایبندی ایران به بند T برجام است
اظهارنظر آمریکایی آمانو

نگرانی‌ها از ناداوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تحقق است و یوکیا آمانو در حال ارائه یک داوری به سود آمریکا درباره برجام است. به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که پیش‌تر هم مقامات ایران و هم مقامات روسیه اعلام کرده بودند موضوع بند T از ضمیمه نخست برجام اساسا هیچ ارتباطی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد و بررسی تکالیف مربوط به ایران در این بند، مربوط به کمیسیون مشترک برجام است اما با فشارهای آمریکا، یوکیا آمانو در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش خود گفت: آژانس در حال راستی‌‌‌‌‌‌‌آزمایی اقدامات ایران در این بند است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که در جمع شورای حکام آژانس قرائت شد درباره دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای مختلف ایران از جمله تاسیسات نظامی گفت: در بند T پیوست نخست برجام هیچ بخشی درباره دسترسی آژانس به تاسیسات مختلف هسته‌ای قید نشده است. آمانو با تاکید بر اینکه آژانس به تمام مکان‌هایی که نیاز بوده دسترسی داشته، گفت: من هرگز نگفته‌ام که ایران در انطباق با برجام قرار دارد یا ندارد، بلکه همیشه گفته‌ام تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران طبق برجام در حال اجراست. وی با تاکید بر اینکه آژانس در حال حاضر هیچگونه نگرانی درباره بند T برجام ندارد، گفت: آژانس در حال راستی‌‌‌‌‌‌‌آزمایی پایبندی ایران به بندهای مربوط به فعالیت‌‌های هسته‌ای از جمله بند T بوده است. مدیرکل آژانس بار دیگر درباره بند T برجام گفت: این بند به هیچ وجه مربوط به دسترسی به بخش‌‌های مختلف هسته‌ای نبوده و تنها در این‌باره است که ایران حق استفاده از برخی فناوری‌‌های هسته‌ای با کاربردی دوگانه را تنها با مجوز کمیسیون مشترک خواهد داشت. وی در عین حال خواستار شفافیت بیشتر در فعالیت‌های هسته‌ای مربوط به بند T شد و دلیل این کار را هم ساده‌‌‌‌‌‌تر بودن کار در صورت وجود شفافیت بیشتر در این بند از برجام دانست.
اعتراض ایران به آمانو
در واکنش به این گزارش آمانو و دخالت او در بند T، نمایندگی ایران در آژانس ضمن اعتراض به آمانو خواستار اصلاح اظهارات او شد.
در سخنرانی رضا نجفی در جمع شورای حکام آمده است: «هیات اینجانب مایل است تحفظ قوی خود را نسبت به برخی تفاسیر خودسرانه جدید که بر خلاف متن صریح بخش‌‌های مختلف ضمیمه یک برجام و سابقه مذاکرات مربوط به آن مطرح شد، به ثبت برساند. آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست. این موضوع منحصرا در صلاحیت کمیسیون مشترک قرار دارد که با اجماع در این زمینه اقدام کند. از این رو، بند 26 گزارش نادرست بوده و باید اصلاح شود».
 


Page Generated in 0/0077 sec