printlogo


کد خبر: 184920تاریخ: 1396/9/5 00:00
افزایش قیمت نان فعلا متوقف شد

دانش پورشفیعی: پیرو تصمیم‌های گرفته شده، دیروز مصوبه افزایش قیمت نان ابتدا از سوی اتاق اصناف ایران و سپس اتحادیه‌ صنف نانوایان سنتی و اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران برای ارسال به واحدهای نانوایی آماده و ابلاغ شد اما در این میان علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران از توقف افزایش 15 درصدی قیمت نان در تهران و سراسر کشور خبر داد. فاضلی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» دلیل این توقف را اختلاف زیاد بر سر تعیین وزن چانه‌ها، قیمت آرد و هزینه‌های نانوایی‌ها برشمرد. فاضلی در پاسخ به این پرسش «وطن‌امروز» که توقف افزایش قیمت نان تا چه زمان ادامه دارد، گفت: تا زمانی‌که همه ابهامات آن برطرف شود، چرا که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از افزایش قیمت صورت گرفته ناراضی بودند. وی درباره اینکه چه زمان قیمت نهایی نان اعلام خواهد شد، افزود: این موضوع در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار تعیین تکلیف خواهد شد، چرا که ما هم مباحث زیادی برای بیان کردن در این‌باره داریم. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ما هم راضی به افزایش قیمت نان نیستیم به شرط اینکه دولت یارانه لازم را به نانوایان بپردازد، افزود: نزدیک به 4 سال است قیمت نان به‌رغم افزایش همه هزینه‌ها ثابت مانده است بنابراین دولت باید برای برخی هزینه‌های نانوایان ازجمله حق بیمه کارفرمایان یا هزینه حامل‌های انرژی، تخفیف بدهد.  وی در پاسخ به پرسشی درباره ثابت ماندن قیمت آرد به‌رغم افرایش قیمت نان و اینکه آیا این موضوع مانند گذشته، فساد و رانت ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: به‌طور قطع فساد شکل خواهد گرفت به‌طوری‌که هم‌اکنون نیز همه اجزای نان عامل فساد شده است. فاضلی با تأکید بر اینکه دونرخی بودن نان هم عامل فساد است، تصریح کرد: وقتی بازار را با واقعیت‌ها هماهنگ نکنید، فساد به وجود می‌آید. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا احتمال دارد قیمت نان در همه نانوایی‌ها چه آزادپز و چه غیرآزادپز یکسان شود؟ و آیا این درخواست اصناف است؟ گفت: بله! ما می‌خواهیم قیمت نان در همه نانوایی‌ها یکسان شود نه اینکه عده‌ای یارانه بگیرند و عده‌ای از آن بی‌نصیب باشند به شرط آنکه نان کیفی تحویل مردم بدهند. وی در ادامه کاهش وزن چانه‌های نان در مصوبه جدید و بروز اختلاف نظر در این‌باره را یکی از دلایل توقف مصوبه گرانی نان اعلام کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده است افزایش قیمت نان ابلاغ نشود تا در جلسه ستاد تنظیم بازار دوباره به بحث گذاشته شود.
احتمال پرداخت یارانه به نانوایان
در همین حال رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران با اشاره به توقف افزایش قیمت نان در سراسر کشور گفت: موضوع افزایش قیمت نان و وزن چانه نان دوباره در شورای آرد و نان بررسی می‌شود تا در صورت عدم افزایش قیمت نان به نانوایان یارانه آرد پرداخت شود. حسین درودیان به فارس گفت: در نرخنامه جدید اتحادیه صنف نانوایان تهران وزن چانه نان کاهش یافته بود که با دستوری که رئیس‌جمهور به وزیر صنعت داده قرار شد هم قیمت و هم وزن چانه نان دوباره مورد بررسی قرار گیرد. به دنبال این اتفاق به اتحادیه‌های سراسر کشور ابلاغ شد افزایش قیمت نان در نانوایی‌ها اعمال نشود. به‌گفته وی، ممکن است در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار موضوع پرداخت یارانه آرد به نانوایی‌‌ها مورد تایید قرار گیرد و به این ترتیب از افزایش قیمت نان جلوگیری شود.
چه قیمت‌هایی ابلاغ شد؟
روز گذشته اتحادیه صنف نانوایان سنگک تهران قیمت جدید نان سنگک ساده و کنجدی را در تهران با در نظر گرفتن افزایش ۱۵ درصدی، ابلاغ کرد. در اطلاعیه این اتحادیه آمده بود با توجه به افزایش قیمت نان از اول آذرماه و در راستای افزایش کیفیت و پرهیز از ضایعات نان همه همکاران مکلف به «ارائه نان باکیفیت و مرغوب، ارائه نان کنجدی بنا به درخواست مشتری و با رعایت قیمت مصوب اتحادیه با 200 تومان بالاتر، ارائه نان با وزن بیشتر بنا به درخواست مشتری و چانه‌گیری خمیر نان توسط نیروی انسانی و احتمال بروز خطا تا 2 درصد هستند». بر اساس این مصوبه قیمت نان سنگک ساده 920 تومان با وزن چانه 560 گرم ابلاغ شده است.  همچنین اتحادیه صنف نانوایان تهران قیمت و وزن جدید انواع نان سنتی را ابلاغ کرد و به نانوایان نوشت بر اساس توافق صورت‌گرفته میان اتاق اصناف تهران و اتحادیه صنف نان سنتی تهران و اجرای  دستورالعمل کارگروه آرد و نان استان تهران، همه واحدهای صنفی نانوایی تهران مکلف به «ارائه نان با کیفیت مطلوب، اجرای نرخنامه مصوب کارگروه آرد و نان استان تهران، ارائه نان کنجدی بنا به درخواست مشتری برای انواع نان سنتی، ارائه نان با وزن چانه بیشتر بنا به درخواست مشتری برای انواع نان سنتی با رعایت قیمت مصوب و چانه‌گیری خمیر نان توسط نیروی انسانی و احتمال بروز خطا تا 2 درصد هستند». این اتحادیه نرخ نان و وزن چانه را به شرح جدول زیر ارائه کرده است.
 


Page Generated in 0/0063 sec