printlogo


کد خبر: 184929تاریخ: 1396/9/5 00:00
اخبار

گزارش مرکز آمار از تجارت تابستان 96
ارزش صادرات کشاورزی منفی شد
گروه اقتصادی: بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، ارزش دلاری صادرات محصولات کشاورزی در تابستان امسال منفی شده ضمن اینکه صادرات شیلات 4/15 درصد کاهش داشته است. بر این اساس ارزش دلاری صادرات محصولات بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری نسبت به تابستان پارسال از رشد منفی 3/20 درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به بهار امسال منفی 2/10 است. ارزش دلاری واردات این بخش نیز نسبت به تابستان پارسال از رشد مثبت 13/82 درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به بهار 96 مثبت 2/16 است. از سوی دیگر ارزش دلاری صادرات محصولات شیلات نسبت به تابستان پارسال از رشد مثبت 9/10 درصدی برخوردار است اما نسبت به بهار امسال منفی 4/15 است. ارزش دلاری واردات آن نیز نسبت به تابستان 95 از رشد منفی 9/9 درصدی برخوردار است ولی نسبت به بهار 96 مثبت 8/10 است. همچنین ارزش دلاری صادرات محصولات بخش استخراج معدن نسبت به تابستان95 با رشد مثبت 3/70 درصدی و نسبت به بهار امسال مثبت 6/14 درصدی همراه است. ارزش دلاری واردات آن اگرچه نسبت به تابستان 95 از رشد مثبت 7/123 درصدی برخوردار است اما نسبت به بهار امسال منفی 26/0درصد است. در بخش صنعت نیز ارزش دلاری صادرات آن نسبت به تابستان پارسال از رشد منفی 6/10 درصدی برخوردار ولی نسبت به بهار 96 مثبت 3/1درصد است. ارزش دلاری واردات این بخش هم نسبت به تابستان 95 با رشد مثبت 5/49 درصدی و نسبت به بهار 96 مثبت 58/0درصد است.


نهاده‌ها، مرغ و تخم‌مرغ را گران کرد
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت نهاده‌‌های دامی در بازار همچنان رو به افزایش است، گفت: میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری به۵۶۰۰ تومان رسیده است. ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه هر روز نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند، افزود: در یک ماه اخیر قیمت کنجاله سویا حدود ۵۰۰ تومان و ذرت حدود ۲۵۰ تومان افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه این میزان افزایش قیمت نهاده‌‌های دامی نرخ تمام‌شده تولید تخم‌مرغ را بین ۵۰۰ تا ۵۲۰ تومان بالا می‌برد، اظهار داشت: این در شرایطی است که درحال حاضر قیمت تخم‌مرغ حدود ۴۰۰ تومان افزایش یافته است. وی اضافه کرد: در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری بین ۵۲۰۰ تا ۵۶۰۰ تومان است. نبی‌پور ادامه داد: هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم کنجاله سویا حدود  ۱۸۶۰ تومان و ذرت حدود ۹۵۰ تومان است. وی با بیان اینکه هیچ‌کدام از این نهاده‌ها با ارز آزاد وارد نشده‌‌اند و واردات آنها با ارز مبادله‌ای انجام گرفته است، افزود: وقتی قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار گران می‌شود، تعزیرات حکومتی وارد شده و با آن برخورد می‌کند پس چرا مسؤولان وارد بازار نمی‌شوند و با این امر برخورد نمی‌کنند؟ در همین حال اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۷۸۵۰ تومان در بازار خبر داد. نرخ مرغ زنده نیز ۵۰۰۰ تومان در هر کیلوگرم و قیمت مرغ آماده طبخ در عمده‌فروشی در کشتارگاه هر کیلو ۷۰۰۰ تومان و تحویل در واحدهای صنفی هر کیلو ۷۱۵۰ تومان است.  از سوی دیگر قیمت هرکیلوگرم ران مرغ با کمر ۶۸۵۰ تومان، ران مرغ بی‌کمر  ۷۸۵۰ تومان،  سینه با کتف ۱۳ هزار تومان، سینه بدون کتف ۱۴ هزار تومان و فیله مرغ ۱۶ هزار تومان است.
آنفلوآنزای حاد پرندگان در راه است
تشکل‌های مرغداران نامه‌ای سرگشاده به ۲ وزیر اقتصادی دولت نوشتند و درباره احتمال گسترش و شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور و وارد آمدن خسارت سنگین به فعالان این صنعت، هشدار دادند. به گزارش تسنیم، اتحادیه‌‌های مرغداری کشور با ارسال نامه‌ای واحد به 2 وزیر اقتصادی مرتبط، درباره احتمال شیوع  و گسترش بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور ناشی از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی دام و طیور تهران در فصل نامناسب هشدار دادند. در این نامه که به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته شده، آمده است: همانگونه که مستحضرید بیماری فوق‌حاد تنفسی در سال‌های اخیر آسیب‌های شدید و جبران‌ناپذیری را به صنعت طیور وارد آورده است. بنابراین درخواست دارد با عنایت به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های متداول در صنعت طیور یکی از راه‌های انتقال عامل بیماری است، موافقت فرمایید از برگزاری نمایشگاه‌ها بین‌المللی دام و طیور جلوگیری شود.
 


Page Generated in 0/0110 sec