printlogo


کد خبر: 184954تاریخ: 1396/9/5 00:00
حریری نمی‌‌تواند طرح سعودی برای خلع سلاح مقاومت را عملی کند‍
حزب‌الله: بی‌‌طرفی یعنی ویرانی منطقه

پس از آنکه سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان طی 3 هفته اخیر با استعفای اجباری‌اش توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود و این قضیه با اعلام وی درباره به تعویق افتادن استعفایش و شروط وی برای پس گرفتن این استعفا به اوج خود رسید، هم‌اینک نگاه‌ها بار دیگر به سمت حزب‌الله و تضمین‌های آن برای نجات توافق ریاست‌جمهوری دوخته شده است تا لبنان از بحران و تنگنای سیاسی کنونی خارج شود. در همین راستا، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات نوشت: با توجه به موضع نرم حزب‌الله در موضوع استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان و وعده‌های میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان درباره گفت‌وگو میان جناح‌های مختلف این کشور، احتمال مذاکره حریری با حزب‌الله برای رسیدن به توافق وجود دارد. به نوشته این روزنامه سعودی، انتظار می‌رود در روزهای آینده تماس‌ها و گفت‌و‌گوهای سیاسی دوجانبه یا جداگانه به ریاست میشل عون، نبیه بری رئیس پارلمان و سعد حریری به منظور بازگشت اعتماد میان جناح‌های لبنانی بویژه حضور سیاسی حزب‌الله در لبنان، به سرعت شکل گیرد. الحیات افزود: انجام این مذاکره و بازگشت حزب‌الله به میدان سیاست می‌تواند برای بهبود بحران پیش‌آمده در روابط لبنان با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس موثر باشد.
طبق این گزارش، رئیس‌جمهوری لبنان روز جمعه گفت: لبنان در روزهای آینده با تلاش‌های دیپلماتیک به بحران پیش‌آمده پایان خواهد داد و هیچ بحرانی نیست که نتوان آن را حل کرد بویژه که با منافع لبنان در ارتباط باشد. در عین حال، الحیات به گزارش منابعی آگاه در حزب «المستقبل» به ریاست حریری مدعی شده است: عون و نبیه بری رئیس مجلس لبنان به حریری درباره یافتن راهکاری برای دوری حزب‌ا‌لله از رویکرد نظامی وعده‌هایی داده‌اند. این منابع افزودند: حریری نیز قصد دارد با احزاب و رهبران سیاسی لبنان و احتمالا با رهبر حزب‌الله و سمیر جعجع، رئیس حزب «نیروهای لبنانی» دیدار کند. در همین راستا، پایگاه خبری النشره لبنان در گزارشی نوشت، اگر چه برخی می‌گویند حزب‌الله پیش از تصمیم حریری با ارائه ضمانت‌های شفاهی و آن هم به زبان سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش در نطق اخیرش خطاب به نخست‌وزیر وضعیت خود را مشخص کرد اما برخی منتظر اقدامات عملی حزب‌الله برای راضی شدن میانجی‌های منطقه و بین‌المللی هستند که برای فروکش کردن تنش عربستان وارد عمل شدند. در همین زمینه منابعی از جریان 8 مارس نزدیک به حزب‌الله خبر دادند: اقدامات عملی قبل از تضمین‌های شفاهی و غیر مستقیم سیدحسن نصرالله صورت گرفته، چرا که عقب‌نشینی حزب‌الله از عراق قبل از اعلام دبیرکل حزب‌الله در این باره آغاز شده بود. النشره آورده است: حزب‌الله تاکید می‌کند که ماموریتش در سوریه هنوز تمام نشده است و آن را به 2 پرونده اصلی مرتبط می‌داند. به گفته منابع 8 مارس، این 2 پرونده شامل ادلب و مساله کردهاست. پرونده نخست که احتمالا بخشی از راه‌حل سیاسی باشد محصول اجلاس سوچی (نشست سران روسیه، ترکیه و ایران) است اما پرونده دوم که مربوط به کُردهای سوریه است کاملا مبهم و پیچیده‌تر از همه پرونده‌های دیگر تحت بررسی است. این منابع عملکرد حزب‌الله در مرحله کنونی در سوریه را بسته به میزان خطر و مقتضای شرایط خواندند و افزودند: در مرحله کنونی نیاز به حزب‌الله در سوریه به نصف کاهش یافته اما تا زمانی که خطر تروریسم وجود دارد این نیاز مرتفع نمی‌شود. در همین راستا، شیخ علی دعموش، نایب‌رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گفت: مردم لبنان توانسته‌اند با حفظ وحدت و عدم پذیرش دیکته طرف‌های خارجی، از بحرانی که مداخلات آشکار عربستان به بار آورده، عبور کنند. وی با تاکید بر اینکه حزب‌الله همکاری بیشتری برای حفاظت از دولت وحدت ملی و ثبات سیاسی و امنیتی در کشور خواهد داشت، افزود: برخورد سیاسی مقامات کشور و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله ضمن پرده برداشتن از ماجراجویی‌های عربستان، محاسبات آنها را به هم ریخته و اقدامات‌شان را با شکست مواجه کرده است.  عفیف النابلسی از روحانیون برجسته شیعه و نزدیک به حزب‌الله نیز بی‌طرفی در مسائل منطقه‌ای را سخنی گول‌زننده برای محاصره مقاومت و گرفتن قدرت از آن به صورت نرم توصیف کرد. وی تاکید کرد: کسی که از مقاومت، بی‌طرفی در درگیری‌های منطقه‌ای می‌خواهد، خود موضع بی‌طرفانه ندارد بلکه با جسارت تمام در امور منطقه دخالت می‌کند تا فساد، ویرانی، قتل و نابودی را گسترش دهد.
نابلسی در ادامه گفت: آیا عربستان در قضیه یمن، عراق، سوریه و بحرین بی‌طرف است؟ قبل از اینکه از مقاومت خواسته شود به داخل خاک لبنان عقب‌نشینی کند، آیا از عربستان، قطر و ترکیه خواسته‌اند از ارسال افراد مسلح و حمایت از تروریست‌ها دست بکشد؟ وی تاکید کرد: کسی که امروز از مقاومت می‌خواهد بی‌طرف باشد آیا فردا در ستیز با دشمن اسرائیلی هم از مقاومت بی‌طرفی می‌خواهد. در واقع باید گفت ابراز نگرانی حریری و عربستان‌سعودی و اسرائیل از عدم بی‌طرفی حزب‌الله در بحران‌های منطقه‌ای دقیقا اشاره آنها به نقش محوری مقاومت اسلامی لبنان در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه و جلوگیری از انتقال سرایت آتش جنایت‌های آنها از سوریه و عراق به لبنان است.

هنرمند لبنانی جاسوس موساد از آب درآمد
یک منبع امنیتی لبنانی اعلام کرد که زیاد عیتانی، یکی از مشهورترین بازیگران تئاتر این کشور به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شده است. عیتانی طی بازجویی از سوی دستگاه امنیت ملی اعترافات کاملی داشته و گفته که با موساد در ارتباط بوده است. منبع یادشده همچنین اعلام کرد وی برخی شخصیت‌های لبنانی را زیرنظر داشته است که از جمله آنها نهاد المشنوق وزیر کشور و عبدالرحیم مراد نماینده سابق لبنان بوده است. هدف از اجیر کردن این هنرمند لبنانی، مقدمه‌چینی برای ترور شخصیت‌های لبنانی بود.
 


Page Generated in 0/0051 sec