printlogo


کد خبر: 184956تاریخ: 1396/9/5 00:00
شمار قربانیان حمله مرگبار سینای شمالی به 305 تن افزایش یافت
مصری‌ها تاوان خطای منطقه‌ای سیسی را می‌پردازند

در حالی که تعداد کشته‌های حمله تروریستی روز جمعه به مسجد الروضه در العریش استان سینای شمالی مصر که در جریان برگزاری نماز جمعه صورت گرفت، به ۳۰۵ تن از جمله
۲۷ کودک افزایش یافته، ارتش این کشور عملیات بی‌امانی را علیه کانون‌های تروریستی آغاز کرده است. دادستانی مصر تصریح کرد، حدود ۲۵ الی ۳۰ تروریست که پرچم داعش را حمل می‌کردند به مسجد الروضه در بئر العبد در العریش حمله کردند و هدف آنها برافروختن آشوب طایفه‌ای بود. در عین حال، ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، در پی این حادثه تروریستی که 128 نفر نیز در جریان آن زخمی شده‌اند، نیروی هوایی مصر جمعه‌شب تعدادی از خودروهای عامل حمله را منهدم کرد. به گفته سخنگوی ارتش مصر، نیروی هوایی این کشور همچنین تعدادی از کانون‌های تروریستی را که شامل تجهیزات و ذخایر تسلیحاتی گروه‌های تکفیری بود، هدف گرفت. این سخنگو افزود، در عملیات امنیتی ارتش که چند کانون تروریستی در روستای الریسان در مرکز سینا هدف گرفته شد، ۳۰ تروریست کشته شدند. همزمان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در سخنرانی خود در پی این حادثه گفت: این اتفاق صلابت ما را برای مبارزه با تروریسم بیشتر خواهد کرد و ما با تمام قدرت و قاطعیت به آن پاسخ خواهیم داد. طبق این گزارش، گروه تروریستی موسوم به «أنصار بیت‌المقدس» وابسته به داعش مسؤولیت این کشتار وحشیانه را برعهده گرفته است.
قربانیان مسجد الروضه چه کسانی هستند؟
روستای الروضه که مسجد جامع آن هدف یکی از خونین‌‍‌ترین حملات در تاریخ مصر واقع شده، مرکز قبیله‌ای است به نام آل جریر در استان سینای شمالی بر کرانه دریای مدیترانه. اعضای این قبیله پیرو یکی از طریقت‌‍‌های صوفی به نام جریری‍ان هستند که از فرقه‌های جدید صوفیه به شمار می‌رود و عمر آن بیش از چند دهه نیست. جریریه در واقع شعبه‌ای از طریقت صوفی بزرگی به نام احمدیه یا بدویه‌ است که پایه‌گذارش سید احمد بدوی، از عرفای بزرگ قرن هفتم هجری بود و آرامگاهش در شهر طنطا در شمال این کشور، زیارتگاه بسیار مهم و محترمی نزد مصریان است. شیخ عید ابوجریر که اهل بندر العریش، مرکز استان سینای شمالی بود، طریقتی را از احمدیه منشعب کرد که به نام خود او شهرت یافت. قبیله جریر که شیخ عید به آن تعلق داشت، سابقه طولانی در مبارزه با رژیم صهیونیستی دارد و شیخ عید هم سال‌ها قبیله خود را در مبارزه با اسرائیلی‌ها فرماندهی کرد. زمانی که شبه‌جزیره سینا به اشغال اسرائیل درآمد، شیخ عید جنبش مقاومتی علیه اسرائیل شکل داد اما عمرش به پایان اشغال این شبه‌جزیره کفاف نداد و در سال ۱۹۷۱ از دنیا رفت. پیکر او در اقامتگاهش در روستای سعود به خاک سپرده شد. کشتار نمازگزاران مسجد الروضه هم نخستین حمله به اهل این طریقت نبوده است.
واکنش‌ها به بزرگ‌ترین حمله تروریستی در تاریخ مصر
حمله مرگبار روز جمعه در سینای شمالی که بزرگ‌ترین حمله تروریستی در تاریخ مصر است، به سرعت در رسانه‌های جهان منتشر شد. این حمله تروریستی همه توجه‌ها را به خود جلب کرده و باعث شده است سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه اروپایی و رهبران بسیاری از کشورها با مصر اعلام همبستگی کنند. در این میان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به شیوه خاص خود این اقدام تروریستی را محکوم کرد. ترامپ در پیامی در توئیتر، به بهانه این حمله تروریستی از طرح پیشنهادی خود برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک و تلاش‌هایش برای ممنوع کردن ورود اتباع مسلمان به آمریکا دفاع کرد و نوشت: ما باید باهوش‌تر از هر زمان سراغ یکدیگر بیاییم و این کار را خواهیم کرد. ما نیاز به دیوار و ممنوعیت‌ها داریم. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به سیسی، حمله روز جمعه را محکوم کرده و از آمادگی روسیه برای همکاری با مصر در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داده است. شیخ تمیم بن‌حمد، امیر قطر نیز در پیامی به رئیس‌جمهوری مصر، کشته‌شدن صدها غیرنظامی و نظامی در حمله خونین روز جمعه در سینای شمالی را تسلیت گفته و همچنین با «قوی‌ترین کلمات این جنایت وحشیانه را محکوم کرده است».
مصر باید در مواضعش بازنگری کند
کشتاری که مسجد الروضه در استان سینای شمالی مصر را هدف قرار داد نشان می‌دهد طرف‌هایی که پشت این حمله هستند، مساله اساسی‌شان تروریسم و ایجاد رعب و وحشت و قتل بی‌گناهان و برهم زدن ثبات مصر است. در سرمقاله روزنامه مستقل رأی الیوم آمده است: مصر اسلامی و عربی با توطئه‌ای بین‌المللی روبه‌رو است که می‌خواهد آن را از داخل منفجر کرده و مانع بازیافتن نقش رهبری خود شود. هدف این توطئه کشاندن مصر به جنگ‌های فرسایشی برای چندین سال و شاید چندین دهه است. کسانی که می‌خواستند سوریه و عراق و قبل از آن یمن و لیبی را درهم بشکنند طرح خونین‌شان را با حمایت طرف‌های خارجی که خواهان خیر و خوبی برای امت عرب و اسلام نیستند، به مصر منتقل می‌کنند. دیروز کشتار الواحات در غرب مصر که جان ده‌ها سرباز مصری را گرفت، اتفاق افتاد و امروز کشتار مسجد الروضه در العریش در استان سینای شمالی به وقوع پیوست. این حملات تأکید می‌کند طرح تروریستی که مصر را هدف قرار داده از سوی شبکه تروریستی مورد حمایت بین‌المللی اجرا شده است. مصر از نظر ما در پادگان اشتباهی ایستاده و با طرف‌های اشتباهی ائتلاف دارد؛ چه با اسرائیل، چه آمریکا و چه برخی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس. اینها همان کسانی‌اند که در طول تاریخ از این تروریسم خونین حمایت و فضا را برای رشد آن فراهم کرده‌اند. جایگاه مصر در مرکز امت عرب و اسلام است. زمانی که مصر مقابل طرح توسعه‌طلبانه شهرک‌سازی اسرائیل ایستاده بود این نوع از تروریسم را شاهد نبود و سینا امن‌تر و باثبات‌تر و وحدت ملی‌اش در اوج بود اما زمانی که از سوی آمریکا از پادگان عادی خود بیرون آورده شده و به پادگان آمریکا پیوست، جز فقر و خشونت از همه طرف‌ها چیزی ندید. برای همین بر لزوم تقویت جبهه داخلی مصر و وحدت آن و آشتی ملی در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید می‌کنیم.
 


Page Generated in 0/0064 sec