printlogo


کد خبر: 184958تاریخ: 1396/9/5 00:00
اخبار

چراغ سبز اردوغان به همتای سوری‌اش  پس از 5 سال بحرانی
اسد از ترکیه عبور کرد
پس از 5 سال بحرانی در روابط سوریه با ترکیه که عملا باعث قطع ارتباط دیپلماتیک دمشق و آنکارا شده بود، وضعیت در حال بازگشت به شرایط پیش از جنگ داخلی سوریه است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که تا همین 6 ماه پیش همچنان از کنار رفتن بشار اسد از قدرت دم می‌زد، هفته گذشته نه‌تنها به عبور هواپیمای رئیس‌جمهور سوریه از آسمان کشورش چراغ سبز نشان داد بلکه با احتیاط چراغ سبز چشمک‌زن را هم برای آغاز مذاکرات با دمشق هم روشن کرد. اردوغان در سوچی در جمع خبرنگاران گفت‌وگوی خود با اسد درباره وضعیت کردها را در آینده بعید ندانسته و گفته بود: «همه چیز بستگی به شرایط دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم خیر رابطه‌ای در کار نخواهد بود، زیرا به‌طور کلی درهای سیاست همیشه باز است.» این در حالی است که چند روز جلوتر، دولت ترکیه برای نخستین بار بعد از 4 سال به هواپیمای حامل رئیس‌جمهور سوریه مجوز عبور از آسمان کشورش را داده بود. به نوشته رسانه‌های ترک، بشار اسد از سفر غیرمنتظره‌اش به روسیه و دیدار با پوتین در سوچی در روز سه‌شنبه هفته گذشته، با یک هواپیمای باربری روس و از طریق آسمان ترکیه به کشورش بازگشته بود. روزنامه «آیدینلیک» وابسته به اپوزیسیون ترکیه نوشت، آنکارا هواپیماهای متعلق به وزارت دفاع روسیه را از استفاده از آسمان ترکیه برای ورود به سوریه منع کرده ولی برای نخستین بار بعد از 4 سال، یک هواپیمای باربری نظامی روسیه، دو‌شنبه گذشته از آسمان ترکیه به‌ مقصد سوریه عبور کرد. بر اساس این گزارش، مسافر ویژه آن هواپیما رئیس‌جمهوری سوریه بود، آن هم در حالی که خبر دیدار اسد با پوتین مستقیماً بعد از خبر عبور نخستین هواپیمای باربری نظامی روسیه از آسمان ترکیه اعلام شد. به گزارش شبکه فاکس ترکیه، منابع دیپلماتیک تنها به گفتن این موضوع بسنده کردند که اجازه ویژه به هواپیمای باربری ویژه روسیه در این‌ باره داده شده است.


گزارش یونیسف از جنایات ائتلاف متجاوز سعودی
قتل 23 هزار نوزاد یمنی  در سال 2016
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، جمعه در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت کودکان یمن اعلام کرد که در سال 2016 حدود 23 هزار نوزاد در این کشور کشته شدند. سازمان ملل ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان را مسؤول فاجعه بزرگ و نابسامانی اوضاع انسانی در یمن عنوان کرده است. یونیسف افزوده است: در سال 2016 ، 4 هزار و 272 مادر و 23 هزار نوزاد به دلایلی که می‌شد از آن پیشگیری کرد، کشته شدند. یونیسف افزود: این نهاد بین‌المللی راهبرد جدیدی را برای حمایت از مادران و نوزدان یمنی اتخاذ کرده که واحدهای بهداشتی و درمانی برای حمایت و مراقبت از نوزادان بیمار در نظر گرفته خواهد شد تا این کودکان بتوانند به صورت طبیعی رشد کنند. پیش‌تر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: بیش از 400 هزار کودک یمنی به خاطر سوء‌تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند. در همین حال، دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی را مسؤول فاجعه بزرگ و تشدید درگیری‌ها در یمن و نابسامانی اوضاع انسانی در این کشور عنوان کرده بود.


6 کشته و زخمی  در تیراندازی کلیولوند
بنا به گزارش مقامات پلیس آمریکا، جمعه‌شب در یک حادثه تیراندازی در کلیولند ایالت اوهایو 6 نوجوان 12 تا 16 ساله مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و یکی از آنها جان خود را از دست داد. آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا روزانه به خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در سراسر این کشور منجر می‌شود و تعدادی نیز در این حوادث جان خود را از دست می‌دهند اما لابی سلاح در این کشور به اندازه‌ای قدرتمند است که حتی کنگره نیز حاضر به تصویب قوانینی برای کنترل حمل سلاح نشده است.
 


Page Generated in 0/0048 sec