printlogo


کد خبر: 185035تاریخ: 1396/9/8 00:00
اخبار

نیازی به واردات میوه نداریم
مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: جز 4 میوه گرمسیری، نیازی به واردات میوه نداریم. به گزارش مهر، شکرالله حاجی‌وند گفت: ایران جزو 10 کشور برتر جهان در تولید محصولات باغی و از صادرکنندگان مهم میوه در دنیاست و جز 4 میوه گرمسیری، در سایر میوه‌ها مطلقا نیازی به واردات میوه نداریم؛ باید با افزایش کیفیت بسته‌بندی، میزان صادرات را افزایش دهیم و ارزآوری بیشتری برای کشورمان داشته باشیم. وی تصریح کرد: ضایعات محصولات کشاورزی با توجه به نوع محصول متفاوت است و کمترین میزان ضایعات مربوط به میوه‌های خشک است و میزان ضایعات در میوه‌های تازه‌خوری بالاتر است. بیشترین مقدار ضایعات در محصولات باغی مربوط به مراحل برداشت و پس از برداشت است که با اعمال مدیریت صحیح در مراحل تولید تا عرضه محصول و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی میزان ضایعات را به مقدار قابل توجهی می‌توان کاهش داد. حاجی‌وند افزود: متاسفانه در حال حاضر درصد مکانیزاسیون در باغات کشور کمتر از ۵ درصد است که با تخصیص اعتبارات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری، از رشد قابل‌توجهی برخوردار خواهد شد.


6۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی خالی است
دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی فعال است که برای افزایش این رقم، پیشنهاداتی را به مسؤولان ارائه کرده‌ایم. به گزارش فارس، اکبر سبقتی در همایش روغن‌های خوراکی و دانه‌های روغنی اظهار داشت: از سال ۹۲ با تغییر دولت، رویکردها نسبت به صنعت روغن تغییر کرد و صنعت روغن‌کشی با مشکلاتی مواجه شد. در نتیجه واردات روغن به حدود ۲ میلیون تن رسید که می‌تواند ادامه یابد. وی افزود: صنعت روغن‌کشی نگران افزایش واردات است که می‌تواند این صنعت را دچار رکود کند. محسن کشمیری، دبیر انجمن کره گیاهی نیز در این همایش با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده توسط این انجمن برای افزایش تولید کره گیاهی در کشور و رساندن میزان تولید در این صنعت به اندازه تولید ترکیه، گفت: صادرات محصول و به‌روزرسانی تکنولوژی تولید انواع کره گیاهی از دیگر اهداف این انجمن است.


 سازوکاری برای جریمه تأخیر «توتال» پیش‌بینی نشده است
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاخیر شرکت توتال برای اجرای قرارداد اخیر با ایران گفت: به نظر من، هیچ سازوکاری برای جریمه تاخیر «توتال» پیش‌بینی نشده است. هدایت‌الله خادمی درباره مساله تأخیر و کارشکنی شرکت توتال فرانسه در اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی و دریافت توضیحات وزیر نفت در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: آقای زنگنه معتقد است از نظر وی، توتال در حال انجام کار است و تأخیری در اجرای قرارداد صورت نگرفته است. وی افزود: اما در رابطه با این مساله که آیا جریمه‌ای پیش‌بینی شده یا خیر، وارد بحث نشده و شفاف‌سازی نکرده‌اند؛ هرچند برخی‌ها معتقدند سازوکار پنالتی و جریمه پیش‌بینی شده است که اگر توتال پای کار نیامد، این جریمه پرداخت شود. خادمی تأکید کرد: درخواست ما از دولت و وزارت نفت این است که اگر واقعاً چنین سازوکاری پیش‌بینی شده، آن را به ما نشان دهند؛ واقعیت این است که این سازوکار وجود ندارد و من به آقای زنگنه هم گفتم که بهتر است به جای این حرف‌ها، به طور شفاف بگوییم این، کاری بود که در توان‌مان بوده است و وقتی ‌بندی در قرارداد برای جریمه طرف مقابل پیش‌بینی نشده، مدام نگوییم پیش‌بینی شده است. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر من، شرایط قرارداد به گونه‌ای است که اگر توتال کار را شروع نکند، هیچ‌گونه سازوکاری برای جریمه این شرکت پیش‌بینی نشده تا خسارت عدم‌النفع را دریافت کنیم. در شرایطی که ما می‌توانیم به روش‌های دیگر، منافع‌مان را از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی برداشت کنیم، باید این سازوکار پیش‌بینی شده باشد که در صورت کارشکنی طرف مقابل، بتوانیم خسارت عدم‌النفع دریافت کنیم.


Page Generated in 0/0049 sec