printlogo


کد خبر: 185043تاریخ: 1396/9/8 00:00
رئیس کل دادگستری کرمانشاه انتقاد کرد
عملکرد ضعیف ستاد بحران در زلزله کرمانشاه

گروه اجتماعی: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: ستاد بحران در زلزله استان کرمانشاه بسیار ضعیف عمل کرد. به گزارش فارس، محمدرضا عدالت‌خواه با ارائه گزارشی درباره نحوه امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده، اظهار داشت: امدادرسانی از نظر نوع، میزان و مقدار کمک‌ها چه به صورت کمک‌های مردمی و چه هلال‌احمر و نهادهای عمومی بسیار عالی بوده و برخی از این کمک‌ها را هلال‌احمر و متولیان امر برای ماه‌های آینده ذخیره کرده‌اند تا اگر زلزله‌زدگان استان با کمبود مواجه شدند، استفاده کنند.
سرگردانی در توزیع اقلام
در همین رابطه، عدالت‌خواه با گلایه از نحوه توزیع اقلام بین مردم زلزله‌زده، بیان کرد: از روز اول در مرحله توزیع اقلام و حضور نیروها یک سرگردانی وجود داشت، چراکه نیروها سریع و فوری در این باره ساماندهی نشدند. وی ادامه داد: بنده جزو نخستین کسانی بودم که در منطقه‌ای به نام فولادی واقع در شهرستان سرپل ذهاب حضور داشتم و از آنجا به‌صورت تلفنی برای مردم کمک خواستم، البته حجم کار نیز خیلی زیاد بود و این موضوع را نباید دور از نظر داشته باشیم، چرا که بیش از یکهزار و 900 روستا و شهر‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، دالاهو، ثلاث باباجانی و بخش ازگله که کانون اصلی بوده نیز آسیب‌دیده‌اند اما اقدامات مجموعاً خوب بود و اینطور نبود که کسی بخواهد کوتاهی کند.
مدیریت ضعیف ستاد بحران
رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه همچنین درباره نحوه توزیع امکانات در مناطق زلزله‌زده، گفت: واقعیت این است که در اینگونه حوادث غیرمترقبه مدیریت خوبی در سطح کشور نداریم، به‌عنوان‌ مثال توزیع در اختیار راننده کامیون قرار گرفته و او با شاگرد خود می‌خواهد مواد غذایی و آشامیدنی را بین مردم پرتاب کند، کسی که سرپرست خود را از دست‌ داده یا خود آسیب‌دیده، نمی‌تواند به دنبال کامیون یا آب‌معدنی بدود حتی امکان دارد به دست آسیب‌دیده واقعی نرسد. این مقام قضایی با بیان اینکه در کشور ما در رابطه با ستاد بحران خیلی ضعیف عمل می‌شود، تصریح کرد: این موضوع فقط مختص زلزله کرمانشاه نیست و قبلاً نیز مسبوق به سابقه بوده است، باید در لحظات نخست همین کاری که امروز سپاه و ارتش در حال انجام آن هستند را مورد توجه قرار دهیم.
قطعه‌بندی روستاها به دست سپاه
در ادامه، وی گفت: سپاه نقشه تمام روستاها را مثل پازل قطعه‌بندی کرده است که شاید 100 قطعه شده باشد و این قطعات پازل که شامل روستاهای مختلف است را به یک گروه داده و به‌عنوان‌مثال مشخص کرده سپاه البرز، سپاه تهران، سپاه کرمانشاه و... در کجا مستقر شوند. این گروه‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهند، چرا که تسلط عملیاتی دارند و توانستند بخوبی از عهده کار برآیند. وی با ابراز تأسف از عدم نقطه‌یابی مناطق مختلف پس از وقوع زلزله، تصریح کرد: روز نخست متولیان امر که در واقع ستاد بحران، استانداری و هلال‌احمر بودند نقطه‌های توزیع امکانات را مشخص نکرده‌ بودند، بالاخره مردم این منطقه بافت سنتی دارند و عشیره‌ای و طایفه‌ای هستند؛ می‌شد طایفه‌ها را جمع کرد و در نقاط مختلف تعدادی از مسؤولان ادارات را که عضو ستاد بحران هستند به کار گرفت. وی ادامه داد: همچنین می‌توانستند شهر را به چند نقطه تقسیم و محل تجمعات مردم را شناسایی کنند و از کمک مردم برای توزیع اقلام استفاده کنند، یعنی اگر مردم را در این موضوع دخالت می‌دادیم خودشان بهتر می‌توانستند توزیع کنند.
بارقه امید در مردم با حضور رهبر انقلاب
وی تصریح کرد: حضور رهبر انقلاب در منطقه بارقه امیدی در دل مردم برای بازگشت سریع به زندگی عادی ایجاد کرده است، امیدوارم مسؤولان با حرکت جهادی هر چه سریع‌تر منویات رهبر انقلاب را جامه عمل بپوشانند. نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمانشاه در پایان گفت: من بر خود فرض می‌دانم به‌عنوان یک مسؤول استانی از حضور معنوی و سکینه‌بخش رهبر انقلاب در جمع مصیبت‌دیدگان مناطق زلزله‌زده با آرزوی بقا و عافیت برای ایشان، صمیمانه قدردانی کنم.


Page Generated in 0/0054 sec